• Äldre 2 Oct 11:23
    921090 visningar
    1530 svar
    1530
    921090

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 24 Oct 19:39

    Hej! Har en liten pojke, Tage, född den 18 oktober, alltså för 6 dagar sedan. Har sedan innan en dotter som är 3 år. Vill gärna vara med och prata här :)

  • Äldre 24 Oct 19:43
    Lillafindus skrev 2017-10-24 19:27:42 följande:

    Nu tänkte jag också flytta över hit,
    Idag är vår Wilma 5 dagar gammal.
    Hon är en väldigt snäll bebis, skriker i princip bara när hon ligger på skötbordet eller när hon hunnit bli lite väl hungrig.
    Amningen går bra, sår på vårtorna har jag och mjölk så brösten är stenhårda.

    Däremot har jag blivit riktigt överbeskyddande, helt livrädd att hon ska bli sjuk, och idag har min man haft huvudvärk hela dagen och känner sig febrig.

    Dottern vill ju hålla lillasyster hela tiden, och hon är förkyld med snuva och även lite hosta. Vill inte säga nej, men jag är rädd att lilla Wilma blir sjuk! Hur är ni andra?


    Samma situation här, förkyld storasyster. Vi tjatar om handtvätt men häromdagen stoppade hon in sin tumme i lillebrors mun.. och var jättestolt för att hon tröstat honom.

    Han är lite snorig men jag försöker hålla huvudet kallt... han kommer nog bli sjuk första gången tidigare än syrran blev och det är inte mkt att göra åt det. Vill ju inte hålla isär dem heller... det är svårt!
  • Äldre 25 Oct 12:47

    Efter min första förlossning fick jag med ett litet häfte med övningar som man kunde börja göra direkt. Det var typ olika varianter på knipövningar och övningar för hållningen. Det var ju nio år sedan, så det har jag förstås inte kvar Är det någon som har tips på bra sidor eller kanske en app med övningar som är ok att börja med direkt?

  • Äldre 25 Oct 13:17

    Skriver lite kort så jag inte tappar bort tråden. Naomi föddes 5/10 och allt går bra hittills tycker jag. Hon hartvp äldre bröder 2,5 och 5,5 år gamla som är så lyckliga över sin lillasyster men samtidigt brottas med att hitta rutiner, sig själva och var de har sin mamma i allt det nya. Härligt men utmanande!

  • Äldre 25 Oct 14:44
    Linnnn skrev 2017-10-25 12:47:11 följande:

    Efter min första förlossning fick jag med ett litet häfte med övningar som man kunde börja göra direkt. Det var typ olika varianter på knipövningar och övningar för hållningen. Det var ju nio år sedan, så det har jag förstås inte kvar Är det någon som har tips på bra sidor eller kanske en app med övningar som är ok att börja med direkt?


    Jag har tyvärr inga tips, söker själv.

    Om du hittar nåt bra kan du väl hojta!
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 25 Oct 15:33
    LitenBlomma skrev 2017-10-25 14:44:20 följande:
    Jag har tyvärr inga tips, söker själv.

    Om du hittar nåt bra kan du väl hojta!
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
    Det finns en app som heter Mammamage. Den använde jag med mitt första barn. Tråkiga övningar i början men så är det ju :)
  • Äldre 25 Oct 19:55
    Mischa skrev 2017-10-25 15:33:32 följande:

    Det finns en app som heter Mammamage. Den använde jag med mitt första barn. Tråkiga övningar i början men så är det ju :)


    Tack för tipset! Just nu bryr jag mig inte ett dugg om min putade degmage, men jag kommer nog inte känna likadant om ett halvår.
  • Äldre 25 Oct 19:58

    Extra viktkontroll idag eftersom liten tappat nästan 10 procent av vikten dygn tre. Plus 200 g på tre dagar. Skönt! En bit kvar till födelsevikten än, men gissar på att jag snart har en riktig tjockis.

  • Äldre 25 Oct 20:02

    Hej! Hänger med på denna tråd med. Fick vår lilla tjej 19 oktober och kämpar nu med alla nya rutiner. Inte helt lätt att förstå vad lillan menar alla gånger! Som det är nu är hon rätt så nöjd när hon får vara i famnen och det funkar ju när vi båda är hemma och delar på det. Men sen... Har nån tips på vad man kan lägga/sätta henne i när man vill få lite fria händer? Typ babysitter eller bärsjal/bärsele? Vad har funkat för er?

  • Äldre 25 Oct 20:08

    Jag har sen förlossningen haft en sjukdomskänsla varje kväll. Det värker i lederna och det känns som att jag har feber fast jag bara har 37,2 (ca 36,8 i vanliga fall). Idag kom känslan redan på eftermiddagen. Brösten är inte knutiga eller röda så stockning tror jag inte att det är.

    Är det någon som känner igen sig? Behöver man kontakta vårdcentralen? Jag har lite ont i mitten av magen också men det är ju så mycket som ska hitta tillbaka till sin gamla plats och livmodern ska dra ihop sig, så det är kanske det jag känner.

    Funderar också på om det är sömnbrist och hormon-omställning som ger sjukdomskänslan.

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här