• Äldre 2 Oct 11:23
    921145 visningar
    1530 svar
    1530
    921145

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 25 Oct 21:07
    kolibri skrev 2017-10-25 20:02:36 följande:

    Hej! Hänger med på denna tråd med. Fick vår lilla tjej 19 oktober och kämpar nu med alla nya rutiner. Inte helt lätt att förstå vad lillan menar alla gånger! Som det är nu är hon rätt så nöjd när hon får vara i famnen och det funkar ju när vi båda är hemma och delar på det. Men sen... Har nån tips på vad man kan lägga/sätta henne i när man vill få lite fria händer? Typ babysitter eller bärsjal/bärsele? Vad har funkat för er?


    Med mina två tidigare barn har bärsjal varit helt kanon! En trikåsjal är rätt enkel att knyta och väldigt mysig att bära barnet i. Mina har älskat grodpositonen i bärsjalen och kunnat vara i den långa stunder. Babysitter har funkat när de blivit några veckor äldre. Med lilla Naomi är det hittills ganska komplikationsfritt och vi har inte behövt testa bärajalen annat än bara på prov en gång.

    Hon sover mycket, i vagnen, i sin vagga, i babynestet i soffan i babyskyddet efter en biltur, hon har en Babysitter

    Som är lite mjukare och med fullt liggläge, den sitter hon i korta stunder när jag ska tömma diskmaskinen, duscha, hjälpa någon av de stora barnen med något osv... eftersom detta är mitt tredje barn och min sista bebis vet jag hur jäkla fort bebistiden går och jag bär runt henne väldigt mkt mer än jag gjorde med de

    Först två. Har henne gärna liggandes på min mage när jag tittar på tv, pluggar eller läser. Sen har man blivit lite av en expert på att hinna alla måsten när hon sover så man inte behöver bli stressad av att hon inte vill ligga själv just när jag tänkt göra något..
  • Äldre 25 Oct 23:44

    Jag älskar vår trikåsjal, den används massor. Tänker som jujusma, detta är min sista bebis och jag vill njuta och vara nära. Annat kan jag göra sen!

    Fiaw jag känner igen känslan. Kände mig så första veckorna. Feberkänsla,värk i kroppen och hängig. Försvunnit nu. Men är du orolig så ska du absolut kontakta vc.

  • Äldre 26 Oct 08:57

    Babysitter och babygym funkar bra när de är lite äldre. Jag har en bärsele och en trikåsjal. Har bara testat båda lite snabbt, men har använt till två tidigare barn. Selen är smidig för den går snabbt att sätta på och går att bära i på ryggen också sen när liten blivit större. Sjalen är klart mysigast!

  • Äldre 26 Oct 09:10

    Jag har köpt en bärsjal som är i två delar och som man bär som ett kryss över rygg/ mage. Studio Romeo heter den. Lite trixigt att få in henne men när vi väl lyckats är hon mycket nöjd. Snygg, praktisk och otroligt gosigt :) Gäller väl bara att få in vanan.

    Vi har en Babybjörn bärsele också men den är hon för liten för ännu.

    Igår kom min mamma ner på besök och ska stanna 1 1/2 vecka. Hon lyckades faktiskt hyra en lägenhet via AirBnb mitt över gatan! Hoppas nu kunna komma utanför dörren lite.

  • Äldre 26 Oct 10:10

    Tack Trolltrio, skönt att höra att nån känt detsamma och att det försvunnit :)

    Jag har en bärsjal men har inte testat den än. Varje gång jag lägger honom mot mitt bröst för att bara mysa (även om det är efter han ätit) så börjar han leta frenetiskt efter en bröstvårta och börjar picka omkring med sitt lilla huvud. Sen håller han på så tills jag byter ställning eller ger honom bröstet igen.

    Jag är rädd att jag inte ska kunna ha honom i bärsjal pga detta. Hur är det med era små? Är de lika dana men ändå kan finna ro när de hamnar i sjalen?

  • Äldre 26 Oct 11:57

    Tack för tipsen! Verkar va många som är nöjda med bärsjal. Har hört om en som är som ett mellanting mellan sele och sjal, som en sjal med sittdyna..? Nån som vet vad jag menar?

  • Äldre 26 Oct 12:31
    FiaW skrev 2017-10-26 10:10:58 följande:

    Tack Trolltrio, skönt att höra att nån känt detsamma och att det försvunnit :)

    Jag har en bärsjal men har inte testat den än. Varje gång jag lägger honom mot mitt bröst för att bara mysa (även om det är efter han ätit) så börjar han leta frenetiskt efter en bröstvårta och börjar picka omkring med sitt lilla huvud. Sen håller han på så tills jag byter ställning eller ger honom bröstet igen.

    Jag är rädd att jag inte ska kunna ha honom i bärsjal pga detta. Hur är det med era små? Är de lika dana men ändå kan finna ro när de hamnar i sjalen?


    Åh detta ständiga pickande

    Charlie kan vara pipig och letar i börjar men sen somnar han oftast. Särskilt om jag är i rörelse. Man märker om det verkligen är hunger eller bara sug efter ett par minuter. Börjar han inte gråta utan bara gnyr lite så går det över och så somnar han.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 26 Oct 12:33
    FiaW skrev 2017-10-25 20:08:03 följande:

    Jag har sen förlossningen haft en sjukdomskänsla varje kväll. Det värker i lederna och det känns som att jag har feber fast jag bara har 37,2 (ca 36,8 i vanliga fall). Idag kom känslan redan på eftermiddagen. Brösten är inte knutiga eller röda så stockning tror jag inte att det är.

    Är det någon som känner igen sig? Behöver man kontakta vårdcentralen? Jag har lite ont i mitten av magen också men det är ju så mycket som ska hitta tillbaka till sin gamla plats och livmodern ska dra ihop sig, så det är kanske det jag känner.

    Funderar också på om det är sömnbrist och hormon-omställning som ger sjukdomskänslan.


    Jag har känt likadant men det har gått över. Blir det värre eller du får mer ont i magen skulle jag nog iaf ha ringt vc för att kolla läget.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 27 Oct 07:53

    Mannen måste jobba, bebis har haft bajsrace två nätter i rad och yngsta dottern fick magsjuka inatt... Ibland är det jobbigare att ha barn än annars...

  • Äldre 27 Oct 07:58
    Linnnn skrev 2017-10-27 07:53:51 följande:

    Mannen måste jobba, bebis har haft bajsrace två nätter i rad och yngsta dottern fick magsjuka inatt... Ibland är det jobbigare att ha barn än annars...


    Fy vilken jobbig sits! Hoppas det går så smidigt det kan för dig/er. Riktigt jobbigt med magsjuka, helammar du bebis? Isåfall vill iallafall många hävda att bebis är i princip immun mot magsjuka.

    Hoppas du slipper den också, för det kan inte vara lätt att ta hand om barn eller bebis med magsjuka.
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här