• Äldre 2 Oct 11:23
    921212 visningar
    1530 svar
    1530
    921212

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 30 Oct 18:05

    Något som jag inte kan förstå är att Edvin ALLTID på något sätt får oss att inte äta ihop hela familjen. 9/10 gånger vill han också äta, oavsett när han åt innan.. så jag liksom aldrig är med vid bordet och får äta själv. Sjukt tråkigt!

    På helgen så lyckas vi ofta tajma åtminstone vuxenmiddag (ibland äter jag och mannen något annat, senare, för att lyxa!) så han inte KAN vara hungrig då kan åtminstone pappa ta honom i famnen under måltiden eftersom han redan fått äta, minuter tidigare.

    I skrivande stund äter familjen och jag matar bebis i soffan.

  • Äldre 30 Oct 18:07
    Linnnn skrev 2017-10-30 16:48:27 följande:

    Vad jag är hungrig hela tiden! Matsuget som gravid kan inte jämföras med det här. Äter verkligen jättemycket och helst hela tiden.


    På kvällarna är jag vrålhungrig.

    Jag har dessutom fått (precis som jag brukar) ett stort sötbegär.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 31 Oct 07:33

    Godmorgon! Första natten har gått bra, men hon sover bättre brevid mig än i nästet. Tar även napp, skönt hon är väldigt tuttig. Hon åt senast strax efter ett inatt, har försökt nu på morgonen att få henne att äta, men bara somnar bort.. är det någon fara. På BB sa sjuksköterskan att jag skulle ge var 3-4 timme.

    Hostar/spyr upp slem ibland.

    Åh det är så mysigt och man kan inte sluta titta på henne.

    Det är skönt att det är höstlov och väldigt skönt att mannen är hemma oxå. Det känns även bra att han kommer vara hemma alla kvällar nu i 3 veckor. Han jobbar skift, men det föll sig bra nu. Det va lite jobbigt med sonen igår vid läggning. Han kom även in i natt och såg det va fullt i sängen och gick då tillbaka till sin säng. Det va hjärtskärande att se, men han somnade om i sin säng och kom in nu på morgon istället o sov en stund. Vi har lite att kämpa med där.

    Återkommer med en förlossningsberättelser

  • Äldre 31 Oct 08:56
    BFoktober2017 skrev 2017-10-31 07:33:24 följande:

    Godmorgon! Första natten har gått bra, men hon sover bättre brevid mig än i nästet. Tar även napp, skönt hon är väldigt tuttig. Hon åt senast strax efter ett inatt, har försökt nu på morgonen att få henne att äta, men bara somnar bort.. är det någon fara. På BB sa sjuksköterskan att jag skulle ge var 3-4 timme.

    Hostar/spyr upp slem ibland.

    Åh det är så mysigt och man kan inte sluta titta på henne.

    Det är skönt att det är höstlov och väldigt skönt att mannen är hemma oxå. Det känns även bra att han kommer vara hemma alla kvällar nu i 3 veckor. Han jobbar skift, men det föll sig bra nu. Det va lite jobbigt med sonen igår vid läggning. Han kom även in i natt och såg det va fullt i sängen och gick då tillbaka till sin säng. Det va hjärtskärande att se, men han somnade om i sin säng och kom in nu på morgon istället o sov en stund. Vi har lite att kämpa med där.

    Återkommer med en förlossningsberättelser


    Erijon: Alla mina 6 barn har haft en matradar. Så fort det luktar mat ska de också ha Jag delar maten, som till barnen, sen äter jag med gaffeln samtidigt som jag ammar.

    Klä av henne och lägg er hud mot hud. Byt blöjan. Gör det lite kallt och obekvämt för henne så kanske hon vaknar. Killa under fötterna. Det är råden man får på bb.

    Att hosta och klökas upp slem kan de göra ett tag. Det är bara bra om det kommer upp.

    Min 4 åriga son sov ofta hos oss innan. Han kommer nu med och precis som du skriver så ser han att det är fullt. Pappan lägger sig i soffan med honom istället.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 31 Oct 16:48

    En fråga!

    Känns som Edvin börjat amma kortare stund, alltså han äter några minuter, mellan 5 och 10 sen börjar han böka, gråta, gnälla. Slår med huvudet mot bröstet, tar ibland nytt tag och verkligen hetssuger (som om det vore slut och han vill ha mer?) och släpper ofta ganska kort/snabbt efter. Ibland händer dessa flera gånger. Erbjuder då andra bröstet men då vill han nästan aldrig ha? Typ tar tag, får i sig ett par klunkar, gnäller och vill inte ha mer.

    Blir ofta nöjd med nappen efter detta. Men sen efter 1,5-2h blir han hungrig igen och samma sak upprepas..? Tänker att han bara vill ha mig som napp dör i slutet och blir arg när det kommer mjölk. Men varför blir han hungrig så kort efter igen?

    Förut släppte han och visade att han var nöjd. Tex somnade, sista mjölken i munnen rann ut osv. Nu stretar han nästan emot.

    Äter jag något som ger honom direkt ont u magen vid amning? Äter antibiotika visserligen.. men gjort större delen av amningen sedan han föddes :(
    Gör jag fel? Någon som vet varför han gör såhär? Så jobbigt. Känner mig så dålig.

  • Äldre 31 Oct 17:10

    Erijon: Jag vet inte varför dem gör så men jag känner precis igen beskrivningen. Ibland är de stökiga och pickar, kastar sig bakåt och skriker, vevar med armen eller trycker ifrån sig.

    Det är som att amma en rabiat tvättbjörn

    Jag har ont inne i högra bröstet, det ilar och bränner. Och vid det vänstra bröstet bredvid vårtgården har jag en klump. Igår var det rött på huden.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 31 Oct 17:19
    erijon skrev 2017-10-31 16:48:05 följande:

    En fråga!

    Känns som Edvin börjat amma kortare stund, alltså han äter några minuter, mellan 5 och 10 sen börjar han böka, gråta, gnälla. Slår med huvudet mot bröstet, tar ibland nytt tag och verkligen hetssuger (som om det vore slut och han vill ha mer?) och släpper ofta ganska kort/snabbt efter. Ibland händer dessa flera gånger. Erbjuder då andra bröstet men då vill han nästan aldrig ha? Typ tar tag, får i sig ett par klunkar, gnäller och vill inte ha mer.

    Blir ofta nöjd med nappen efter detta. Men sen efter 1,5-2h blir han hungrig igen och samma sak upprepas..? Tänker att han bara vill ha mig som napp dör i slutet och blir arg när det kommer mjölk. Men varför blir han hungrig så kort efter igen?

    Förut släppte han och visade att han var nöjd. Tex somnade, sista mjölken i munnen rann ut osv. Nu stretar han nästan emot.

    Äter jag något som ger honom direkt ont u magen vid amning? Äter antibiotika visserligen.. men gjort större delen av amningen sedan han föddes :(

    Gör jag fel? Någon som vet varför han gör såhär? Så jobbigt. Känner mig så dålig.


    Lyssnade på en podd om amning. Enligt bm som pratade tar det 5-10 min för lite större bebisar (alltså inte helt nyfödda) att tömma 80% av bröstet. Hennes tips var att efter det försöka rapa bebis och sen erbjuda samma bröst igen (eftersom mjölken är fetare på slutet). Sen vid behov upprepa och därefter ev erbjuda nästa bröst. Jag tror inte du behöver oroa dig eftersom han går upp i vikt så bra. Bebisar brukar ju dessutom reglera mjölkproduktionen själva genom hur ofta de äter.
  • Äldre 31 Oct 17:29
    LitenBlomma skrev 2017-10-31 17:10:51 följande:

    Erijon: Jag vet inte varför dem gör så men jag känner precis igen beskrivningen. Ibland är de stökiga och pickar, kastar sig bakåt och skriker, vevar med armen eller trycker ifrån sig.

    Det är som att amma en rabiat tvättbjörn

    Jag har ont inne i högra bröstet, det ilar och bränner. Och vid det vänstra bröstet bredvid vårtgården har jag en klump. Igår var det rött på huden.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
    Haha ja, rabiat tvättbjörn!

    Nattetid vill jag påstå att amningen går helt problemfritt?
    Hoppas det slutar..

    Det du beskriver låter som infektion. De kollade efter knölar, rodnad och smärta (ilning, brännande osv). Fråga Bvc! Eller ring amningsmottagningen.
  • Äldre 31 Oct 17:32
    Linnnn skrev 2017-10-31 17:19:00 följande:
    Lyssnade på en podd om amning. Enligt bm som pratade tar det 5-10 min för lite större bebisar (alltså inte helt nyfödda) att tömma 80% av bröstet. Hennes tips var att efter det försöka rapa bebis och sen erbjuda samma bröst igen (eftersom mjölken är fetare på slutet). Sen vid behov upprepa och därefter ev erbjuda nästa bröst. Jag tror inte du behöver oroa dig eftersom han går upp i vikt så bra. Bebisar brukar ju dessutom reglera mjölkproduktionen själva genom hur ofta de äter.
    Jaha!
    Ja alltså skulle han släppa och vara nöjd efter den tiden hade jag inte oroat mig. Men nu bökar han ju och visar missnöje.. så jobbigt:(

    Ja, jag brukar amma så långe/mycket som möjligt på samma bröst av den anledningen. Men nu senaste dagarna har jag provat byta när han bökat ett tag, för att se om det är orsaken. Men icke.

    Inatt hade jag knölar på vänster sida av bröstvårtan, ända till armhålan på vänster bröst. Försvann efter amning, men obehagligt. Början på mjölkstockning eller hade han bara inte tömt bröstet tidigare?
    Ammar alltid med varannat bröst för att hålla mjölkproduktionen jämn i båda brösten (och avlasta såren som ännu inte försvunnit helt!)
  • Äldre 31 Oct 17:34

    Haha! Har glömt bort att det är så det kan vara att amma också Än har vi inte kommit dit. Än så länge ligger han stilla, gärna med knäppta händer.

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här