• Äldre 2 Oct 11:23
    921233 visningar
    1530 svar
    1530
    921233

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 2 Nov 14:02
    erijon skrev 2017-11-02 08:30:59 följande:

    Ja det är verkligen skitjobbigt, för oss båda. Jag skulle stå ut om hans mage var bra och han nöjd. Vet ju att det är tillfälligt och för en bra sak.

    Men nu har vi båda der jobbigt, vilket inte underlättar. Får avbryta amningarna, blöjbyten, mys och allt annat för akuta besök på toan. Ibland ligger han på skötbordet samtidigt och gallskriker alltid. Stressande? Inte alls. Känner hjärtat slår ojämt ibland för allt som stressar mig.

    Vet inte, inte provat. Börjat ta Edvins magdroppar dock. Dem ska hjälpa tydligen :)

    Ibland funderar jag på om jag åkt på någon lindrig förlossningsdepression. Är så negativ och nere hela tiden. Visst kan det ge sig än, men skulle inte förvåna mig.


    Kan du ha honom i babysittern framför dig på toan så att ni har ögonkontakt och så kan du trösta honom?

    Du har verkligen haft otur och jag förstår att du upplever det negativt. Men känner du att det bara är tungt och jobbigt så säg till på bhv, de kan ordna med samtalskontakt.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 2 Nov 14:09
    FiaW skrev 2017-11-02 07:18:52 följande:

    Hur gör ni när bäbis vill va uppe och äta hela natten? Det brukar inte va så illa som det varit i natt men jag tänkte om jag ändå kunde påverka så det inte blir en vana.

    Igår sov han en del på dagen och ganska länge på kvällen, ska jag väcka honom då? Han behöver ju sova mycket också tänker jag så jag kan ju inte hålla på att väcka honom hela tiden..?

    Sen skulle jag gärna vilja ha era bästa tips på att ligg-amma. Vi har bara testat det lite halvhjärtat innan och då känns det inte som han får tag eller vet hur han ska göra.


    I början var jag vaken och ammade fram till 4 men det var inte hållbart. Jag väckte honom på kvällen istället och såg till så att han åt ordentligt och då sov han bättre på natten.

    Liggamma kan vara lite svårt i början för en del bebisar. Charlie fick inte riktigt grepp och hackade som en tok och blev arg. Men tillslut har han förstått hur han ska göra. Jag hjälper bröstvårtan in i munnen. Men bland måste han ta tag själv och då för jag honom närmare mig och lutar hans nacke lite bakåt.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 2 Nov 14:26
    Marrebj skrev 2017-11-02 09:39:03 följande:

    Hej alla . Nu hoppar jag också in här efter att landat lite med bebis . De är så mysigt och kunde inte tro man kunde känna så här för en annan människa :)

    Kejsarsnittet gör ont men är inte så konstigt då han är bara 5 dygn :)

    Men en fråga .. min bröstmjölk har inte helt kommit igång , har börjat men de räcker inte riktigt till honom och vi får köra ersättningsmjölk pågrund av att han gått ner mer än 10% av sin kroppsvikt så nu idag är andra besöket hos BVC .

    Inatt har han skrikit non stop från 23.00-06.30 då vi tillslut lyckades få han att somna , han både spydde och sket som bara den och pruttade .. samtidigt ville han ha mat å kan ju inte låta honom svälta så var ju bara ge mat . Nån som varit med om detta ? För sen är han helt normal och sover jätte mycket .

    Dom vill ju vi väcker han var 3 timme max för att äta , samtidigt så säger alla runt omkring mig att man väcker inte en bebis som sover ... vissa dagar om vi inte väcker honom kan han sova 8 timmar i sträck utan att äta . Man är så kluven med allt och allt är så nytt.

    Vad rekommenderar ni för termometer ? Vi håller på att handla hem sånna saker nu så de finns .


    Hej Hej!!

    Jag förstår att du fortfarande har ont i snittet. Tar du tillräckligt med värktabletter?

    Jag tycker att ni ska lita på rekommendationerna att väcka honom så att han får i sig mat. Han behöver maten så inte blodsockret dippar. De har så små magsäckar i början.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 2 Nov 20:54
    LitenBlomma skrev 2017-11-02 14:26:02 följande:

    Hej Hej!!

    Jag förstår att du fortfarande har ont i snittet. Tar du tillräckligt med värktabletter?

    Jag tycker att ni ska lita på rekommendationerna att väcka honom så att han får i sig mat. Han behöver maten så inte blodsockret dippar. De har så små magsäckar i början.


    Jag skulle också väcka för att ge mat. Det är klart att det kan ta emot att väcka sovande bebis, men nu är de så små och har inga rutiner än. Man blir ju tvungen att väcka bebis när man t ex ska iväg på saker också.

    Vi klarade oss precis över de där 10 % (och var också nära övre viktgränsen för tillmatning direkt) och jag vill ju väldigt gärna amma, så hade inte liten vaknat och velat amma varannan timme innan mjölken runnit till ordentligt hade jag nog terroriserat honom med brösten mest hela tiden
  • Äldre 2 Nov 21:47
    LitenBlomma skrev 2017-11-02 13:44:57 följande:

    Bvc idag. Charlie är 6 v. 5200g och 58cm lång. Ökat bra, 3985g och 55 cm sist.

    Hon är väldigt noga med att han följer normen och frågade om han öppnar och stänger händerna. Tittar på föremål och tar ögonkontakt. Ler mot oss. "Pratar". Håller upp huvudet i magläge. Hon ville t.o.m se med egna ögon att han gör allt det här. Vi har haft en annan bhvsköterska till de andra 5 men hon gick i pension.

    Gör era så här?

    Handlade ett babygym idag, vårt gamla var sönderlekt. Hittade ett från Skip Hop, Explore and möte. Inte bara ett babygym att ligga på rygg utan också att träna nacken!


    Det känns ju som att det finns risk att besöken drar ut på tiden om bebis måste visa upp alla sina färdigheter varje gång... Vi har också ny sköterska eftersom vi flyttat sen de andra var små och vi har bara setts ganska kort två gånger mest för att kolla vikten. Andra barnet hade vi en ganska sträng och gammeldags sköterska, så det slutade för det mesta att jag nickade och sa ja när vi var där och sen gjorde som jag tyckte...
  • Äldre 3 Nov 08:07
    Linnnn skrev 2017-11-02 20:54:25 följande:
    Jag skulle också väcka för att ge mat. Det är klart att det kan ta emot att väcka sovande bebis, men nu är de så små och har inga rutiner än. Man blir ju tvungen att väcka bebis när man t ex ska iväg på saker också.

    Vi klarade oss precis över de där 10 % (och var också nära övre viktgränsen för tillmatning direkt) och jag vill ju väldigt gärna amma, så hade inte liten vaknat och velat amma varannan timme innan mjölken runnit till ordentligt hade jag nog terroriserat honom med brösten mest hela tiden
    Min lilla snuttade på mig mest hela tiden på BB. Hann inte ens bli orolig eller börja fundera!

    Med första barnet däremot krånglade det. Han blev tilläggsmatad då han inte ville/orkade äta var 3e h som de ville. Han åkte ner i socker ibland så jag blev ombedd att klä av och göra det lite obekvämt för honom så han skulle äta. Så jag skulle också följa deras rekommendation.
  • Äldre 3 Nov 09:31

    Ja vi var på BVC igår så de är fortsätta amma plus ersättning men de går bra. Å fortsätter väcka honom . Nån gång har han vaknat av sig själv :) brösten har börja komma igång men inte tillräckligt för att mätta honom haha . Jobbigt men lugnt .

    Jag försöker att inte ta så mkt värktabletter , håller mig till 2 omgångar om dagen .

    Köpte iaf sån där dropp så får vi se om de hjälper . Inatt har vi fått sova hela natten förutom då för matning 2 omgångar men de är helt okej ????

  • Äldre 3 Nov 10:05
    Marrebj skrev 2017-11-03 09:31:16 följande:

    Ja vi var på BVC igår så de är fortsätta amma plus ersättning men de går bra. Å fortsätter väcka honom . Nån gång har han vaknat av sig själv :) brösten har börja komma igång men inte tillräckligt för att mätta honom haha . Jobbigt men lugnt .

    Jag försöker att inte ta så mkt värktabletter , håller mig till 2 omgångar om dagen .

    Köpte iaf sån där dropp så får vi se om de hjälper . Inatt har vi fått sova hela natten förutom då för matning 2 omgångar men de är helt okej ????


    Hoppas att mjölken kommer igång ordentligt snart. Ät och drick och vila.

    Vad skönt att få sova hyffsat, det gör stor skillnad med humöret tycker jag.

    Ikväll är det Halloweenfest här hemma med 5 andra familjer. Det blir fullt hus med massa bus! Mina stora flickor missade Halloweenfesten jag ordnade på jobbet förra året, jag jobbar på fritids med de större barnen. Detta året flyttade de över till min avdelning men nu var de ju tvungna att sluta precis innan så därför har vi det hemma.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 3 Nov 21:08
    Linnnn skrev 2017-11-02 08:51:06 följande:

    Att äta ofta på natten är ju bästa sättet att öka mjölkproduktionen, men jag har också tyckt mig märka att liten äter mer på natten om han sovit länge på kvällen och inte laddat upp ordentligt med mat. Mitt problem är inte amningen utan nattbajsande bebis... Jag somnar snabbt om när jag ammar, men inte då jag måste upp och byta blöja.

    I början försökte jag nog trycka in bröstet när vi skulle amma, men det funkar bättre om han får hitta rätt själv. Jag ligger på sidan och lägger bebis på sidan mot mig med bröstvårtan i näshöjd. Han brukar då vända upp huvudet och få tag. Går det inte på en gång brukar jag ligga stilla och vänta på att han ska hitta rätt. Ev skjuter jag in hans rumpa närmare mig så att nacken lutar lite mer bakåt.


    Jobbigt med en massa blöjbytande på natten, det brukar bli max en gång för oss. Däremot är det lite tufft när han vill amma i en timme och sen bara sover 1,5 timme innan det är dags för amning igen (så är det inte varje natt dock). Hade jag kunnat halvsova under amningen hade det kanske varit lite lättare, men det gör jag inte nu. De flesta nätter är ändå okej.

    Problemet har oftast varit att han vaknar så fort jag lägger ner honom i nästet och då vill äta igen. Så går det bara runt... men jag fick ett bra tips igår. Nu håller jag en gosig filt runt honom när han äter, sen lägger jag honom ner i nästet med filten runt. På så sätt blir det inte en lika stor skillnad för honom och chansen är större att han sover vidare.
  • Äldre 3 Nov 22:15
    LitenBlomma skrev 2017-11-02 14:09:09 följande:

    I början var jag vaken och ammade fram till 4 men det var inte hållbart. Jag väckte honom på kvällen istället och såg till så att han åt ordentligt och då sov han bättre på natten.

    Liggamma kan vara lite svårt i början för en del bebisar. Charlie fick inte riktigt grepp och hackade som en tok och blev arg. Men tillslut har han förstått hur han ska göra. Jag hjälper bröstvårtan in i munnen. Men bland måste han ta tag själv och då för jag honom närmare mig och lutar hans nacke lite bakåt.


    Haha, känner igen det där med att han blir frustrerad och hackar som en tok. Jag får träna mer och se om det funkar för oss :)
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här