• Äldre 2 Oct 11:23
    921199 visningar
    1530 svar
    1530
    921199

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 17 Nov 07:14

    När det äntligen blivit bättre på bajsfronten så har bebis börjat kräkas istället. Eftersom han inte gjort det tidigare glömmer jag bort att lägga handduk på axeln... ...och på soffan... ...och att jag nog inte ska rapa på natten...

  • Äldre 17 Nov 07:39

    Ja jag förstår inte var de nattliga svetsningarna kommer ifrån. Känner mig så ofräsch! Precis i början kunde jag köpa det. Men NU? Nej. Liksom sängkläderna är så blöta. Kan ju inte byta varje dag. Är tur nog inte så att jag luktar svett när jag vaknar. Kanske är vätska som ska ut då..?

    Imorse vid 6.30 hade Edvin riktig bajsfest. Blääää.
    Han bajsade ingenting igår, men imorse tog han igen det. Med råge!

    Han hade en vit body, den är gul upp till nacken nu. Han hade tillochmed bajs i håret i nacken. Kunde inte ens bära honom naken till handfatet för han var hal av bajs. Förövrigt var bajset exakt som dijon, är det normalt?

    Han blev Mycket nöjd när jag i total tystnad tvättade hela honom med varma och blöta tvättlappar på skötbordet! Riktigt god morgon :)

  • Äldre 17 Nov 10:36

    En till som svettas här , vänder på täcket efter halva natten och sover på handduk

    Tror det är hormonerna som spökar, läst att man kan svettas mer när sömnen är påverkad också så det kan det ju också vara !

    Jag vet inte alls hur jag ska göra med preventivmedel, har haft kopparspiral förut men kände av den + att mannen stack sig på den.

    Har även haft p-piller i omgångar men får sån jäkla huvudvärk och blir typ ständigt deppig på dom.

    Kondom = blir en helt annan känsla ju...

    Säkra perioder vågar jag nog inte testa med,

    Är inte jättesugen på varken fler barn eller att behöva göra abort igen om jag skulle råka bli gravid...

    Men är inte heller beredd att sterilisera mig då man inte vet hur man tänker om nått år.

  • Äldre 17 Nov 10:40

    Var på läkarbesök på bvc i veckan med Lova!

    Hon fick godkänt

    5 veckor blev hon i tisdags och var 4430 gram tung och 54.5cm lång.

    Så snabbt det går!

    Har ni varit på läkarbesöket än?

  • Äldre 17 Nov 11:25
    erijon skrev 2017-11-16 14:33:46 följande:

    Ja.. jag svettas visserligen något ENORMT om nätterna. Började för några dagar sedan!? Så var det efter förlossningen också. Vet inte varför det börjat om nu..? Känner mig så äcklig. Helt blött i sängen, kudden, och täcket. Får sova på handduk, inatt fick jag byta ut den för den var så blöt att jag inte kunde lägga mig på den igen.. usch! :(

    Ja. Finns det andra liknande metoder som är precis som NaturalCycles? Håller med om att den skulle bli dyr om man har den i flera år.

    Så svårt med preventivmedel men det är tråkigt med kondom!! Spiral..? Kan det vara något? Rädd att den ska sitta fel/göra ont (läst att killen kan få ont av den också..) eller flytta på sig så man får problem. Haft pstav förut, men det går verkligen inte. Mår såå dåligt av den. Pga proppar får jah inte äta p-piller, och mini-piller är både krångligt att minnas OCH mensen kan komma och gå hur som helst..


    Har inte varit aktiv här på ett tag, varit ganska mycket ett tag.

    Men jag läste detta om preventivmedel och jag har tänkt att använda mig av något digitalt sen, för oss gör det inte så mycket om jag blir gravid igen, Klart det får ju gärna gå ett tag iallafall haha!

    Men jag läste vad du skrev erijon om spiral,

    Jag hade det efter min graviditet med min stora flicka och jag kommer aldrig någonsin själv använda det och inte heller rekommendera det.

    Varje gång som vi hade haft sex så hade jag så ont i magen så jag låg och grät och skakade i sängen.

    Vid varenda menstruation så fick jag jätte ont.

    Det enda som var positivt med den var att jag inte blödde, men det kan jag ju säga att jag hellre hade gjort om jag hade fått välja på det eller att ha ont.

    Min man kände inte av den iallafall, alltid nått positivt!
  • Äldre 17 Nov 11:48

    Vi var på Bhv igår, 8 v 59cm lång och 5800g. +600g sedan sist för 2v sedan.

    Vi hade samtalet om hur man mår som mamma. Jag mår bra, har några dippar ibland när alla barnen knölar samtidigt som jag har ätit dåligt. Men vem känner inte så när blodsockret är lågt, ta en Snickers vettja

    Annars försöker jag att lägga upp dagen utefter hur vi har sovit. Lägger mer krut på de dagar allt flyter på. Det gör att man inte blir lika besviken över att disken står, håret är okammat i en toffs och nej barnens kompisar kan hänga med och leka en annan dag.

    Just det, hon ville veta hur han har utvecklats sen sist. Vad han har lärt sig. Han är mer rörlig/aktiv i armar och ben. Längre vakenperioder och då söker han kontakt, ler och gör ljud. Han ligger en del på mage och vi visar honom leksaker som han tittar på intresserat.

    Hon blev nöjd.

    Ja jag svettas på natten igen!! Duschar fortfarande varje dag.

    Vi ska ha namngivelse nästa söndag. De andra 5 är döpta. Nu är vi inte med i kyrkan längre. Hur gör ni?

    Fick lägga in en stor beställning på kläder, gud vad han växer.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 17 Nov 14:00

    Erijon, de p-datorer jag hittat hittills är ?Lady-comp, Pearly och Daysy. Vet inte om det är nån skillnad på dem dock. Det är skönt att slippa löpande kostnader och hållbarheten är 7-10 år.

    Det finns verkligen inte nåt riktigt bra alternativ som jag känner det. Hormoner och tungmetaller i kroppen vill jag helst slippa och som sagt kondom blir ju inte riktigt samma sak. Får nog bli dator.

    Jag går också omkring i gravidbyxor och mjukisbrallor, det får ta sin tid.

    Lillen kräks också mer nu, verkar som det är vanligt att det ökar efter några veckor. Han kissar också ner minst en klädomgång per dag. Det läcker ut upp på ryggen, vet inte om det är för att han är ganska lång och smal så att han inte fyller ut blöjan. Mycket tvätt blir det i alla fall :) Han hade växt 7 cm de tre första veckorna, så han la mest kraft på längden i början :)

    Vi vet inte hur vi ska göra med dop än. Jag vill nog döpa fast jag inte är helt övertygad än, sambon vill inte. Hur gör man då? Haha!

    Erijon: Klart det var mysigt när mamma tvättar en med varma och goa tvättlappar! Haha, roligt när det är så illa att han är helt hal av bajs :D Tyvärr hatar vår lille att byta blöja, skriker oftast vilket gör det lite svårare att byta på natten då alla sover... Vi kanske borde prova tvättlappar med ljummet vatten istället för de kalla wipesen. Blir de tillräckligt rena med bara vatten? Vilka tvättlappar är bra? Giftfria, ekologiska? :)

  • Äldre 17 Nov 14:47

    Vi använder små tvättlappar av frotté som svärmor sytt som vi blöter i ljummet vatten och torkar med. Går åt ca tre åt gången. Tycker att det blir rent. Sen tvättar vi lapparna i maskinen (ja den är igång rätt ofta). Badar henne var tredje kväll, då använder vi en mild parfymfri tvål och lite olja.

  • Äldre 17 Nov 15:06
    FiaW skrev 2017-11-17 14:00:30 följande:

    Erijon, de p-datorer jag hittat hittills är ?Lady-comp, Pearly och Daysy. Vet inte om det är nån skillnad på dem dock. Det är skönt att slippa löpande kostnader och hållbarheten är 7-10 år.

    Det finns verkligen inte nåt riktigt bra alternativ som jag känner det. Hormoner och tungmetaller i kroppen vill jag helst slippa och som sagt kondom blir ju inte riktigt samma sak. Får nog bli dator.

    Jag går också omkring i gravidbyxor och mjukisbrallor, det får ta sin tid.

    Lillen kräks också mer nu, verkar som det är vanligt att det ökar efter några veckor. Han kissar också ner minst en klädomgång per dag. Det läcker ut upp på ryggen, vet inte om det är för att han är ganska lång och smal så att han inte fyller ut blöjan. Mycket tvätt blir det i alla fall :) Han hade växt 7 cm de tre första veckorna, så han la mest kraft på längden i början :)

    Vi vet inte hur vi ska göra med dop än. Jag vill nog döpa fast jag inte är helt övertygad än, sambon vill inte. Hur gör man då? Haha!

    Erijon: Klart det var mysigt när mamma tvättar en med varma och goa tvättlappar! Haha, roligt när det är så illa att han är helt hal av bajs :D Tyvärr hatar vår lille att byta blöja, skriker oftast vilket gör det lite svårare att byta på natten då alla sover... Vi kanske borde prova tvättlappar med ljummet vatten istället för de kalla wipesen. Blir de tillräckligt rena med bara vatten? Vilka tvättlappar är bra? Giftfria, ekologiska? :)


    Okej!

    Vi kör ofta Ica basics (pga priset ) torra tvättlappar som jag blöter med varmvatten. Vid mycket bajs kan jag ha olja också eller bara olja! Dem är säkert inte giftfria (men det är ju verkligen inte våtservetter man köper heller) eller ekologiska. Men vill du ha ekologiska kan du ta Coop Änglamarks. De är väl ekologiska?
  • Äldre 17 Nov 17:39

    Jag köper våtservetter från Neutral. Men vatten och olja i handfatet är kanske bäst.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här