• Äldre 2 Oct 11:23
    921109 visningar
    1530 svar
    1530
    921109

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 17 Nov 21:19

    Svettas oxå lite om nätterna.. inte lika mycket som när jag va gravid.

    Men däremot är det både mjölk o spy i sängen. Nu är den här fräscha tiden igen.. hon kräks ganska mycket.

    Vi kommer inte ha dop, dom andra inte döpta.

    Va på BVC idag och Signe hade inte gått upp så mycket. Vägde 3718g förra vecka och idag 3744g.

    Vet inte om hon blir tillräckligt mätt. Kanske ha för tunn mjölk. Tycker jag matar henne tillräckligt.

    Hoppas hon gått upp nästa vecka, då är det läkarbesök oxå. Och jag har tänkt gå till öppna förskolan, börja bli uttråkad av sitta hemma.

    Sen har hon såna gaser, man ser att hon har ont ibland när hon fiser och blir väldigt ledsen, blir rak som ett streck, då man knappt kan böja benen på henne. Vet inte vad jag göra. Så jobbigt när hon har ont. Pysventil hjälper inte, magdr får hon.

    Tips någon???

  • Äldre 18 Nov 08:57

    Skönt att läsa att det är fler med bebisar som kräks Tyckte jag läste att de skulle börja kräkas mindre efter en månad, precis då kräkningarna börjat komma igång här...

    Dijonsenap har vi här också. Vi har tvättlappar i frotté från Ikea och vanliga torra som jag blöter med vatten. Jag har ett gäng våtservetter i skötväskan för olyckor där det inte finns bra bytmöjligheter, men annars använder jag dem bara för att städa (badrummet, torka babykräks från golvet,...).

    Tar tillbaka att det är slut på nattbajsning - inatt vaknade jag av värsta prutten medan han själv lugnt sov vidare...

    Kul att läsa hur alla bebisar växer. Vi ska på läkarbesök nästa vecka.

    Har tyvärr inga revolutionerande tips för ont i magen. Massera? Bära hängandes på armen med ryggen upp och din hand i magen? Men det här är ju ditt tredje barn Bfoktober2017, så gissar att du redan testat

  • Äldre 18 Nov 09:15
    Linnnn skrev 2017-11-18 08:57:26 följande:

    Skönt att läsa att det är fler med bebisar som kräks Tyckte jag läste att de skulle börja kräkas mindre efter en månad, precis då kräkningarna börjat komma igång här...

    Dijonsenap har vi här också. Vi har tvättlappar i frotté från Ikea och vanliga torra som jag blöter med vatten. Jag har ett gäng våtservetter i skötväskan för olyckor där det inte finns bra bytmöjligheter, men annars använder jag dem bara för att städa (badrummet, torka babykräks från golvet,...).

    Tar tillbaka att det är slut på nattbajsning - inatt vaknade jag av värsta prutten medan han själv lugnt sov vidare...

    Kul att läsa hur alla bebisar växer. Vi ska på läkarbesök nästa vecka.

    Har tyvärr inga revolutionerande tips för ont i magen. Massera? Bära hängandes på armen med ryggen upp och din hand i magen? Men det här är ju ditt tredje barn Bfoktober2017, så gissar att du redan testat


    Så då verkar dijonsenap vara normalt då! Trodde "amningsbajset" skulle fortsätta vara. Sådär lite kesoaktigt.. men det kom det häromdagen en gång. Sen dijon igen. Haha.. så fascinerad av bebisbajs!

    Här är också en som slutat nattbajsa men som fyllde blöjan inatt kl 03. Men det kändes okej eftersom han jade sovit 20.30-22.45 då väckte jag för att mata, så vi skulle få sova lite. Sen somnade han om vid 23, och vaknade 03. Känns helt okej! I sin säng sov han också! Först vid 5 kom han över i vår säng. Då låg vi och myste till 7 då han åt, bajsa igen och så vila lite till. Sen dess var han vart väldigt nöjd och skrattat och sådär. Men nu börjar det vända. Nu kommer väl tröttheten..

    Nu somnar han inte bara där han är alla gånger utan lan bli gnällig så man får hjälpa till så han somnar. Redan hänt så mycket och blir 8 veckor på tisdag!
  • Äldre 18 Nov 15:12

    Ormen som babynest. Filten virkade jag i våras.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 19 Nov 09:26
    LitenBlomma skrev 2017-11-18 15:12:50 följande:

    Ormen som babynest. Filten virkade jag i våras.


    Väldigt imponerad! Filten ser superfin ut!
  • Äldre 20 Nov 14:53

    Den här bebisen är inte som storasystrarna. Inatt sov han sex timmar i sträck och vaknade när jag väckte honom för att byta blöja (ja, han bajsade utan att ens vakna själv). I åtminstone en vecka nu har han sovit minst fem timmar i sträck på natten. Mina bröst väcker mig efter fyra timmar, jag kollar vad klockan är, kollar så han andas och somnar om. Allt sovande leder till läckande bröst förstås. Jag har hittills sovit utan bh, men nu läcker ju båda brösten även när jag inte ammar. Hur gör ni? Har aldrig haft lyxproblemet med en bebis som sover bra tidigare...

  • Äldre 20 Nov 15:47

    Edvin gick upp lite dåligt i vikt när jag var sådär sjuk med närmare 40graders feber. Typ 200g på två veckor. Så vi la in en extrakoll idag, (senast där i onsdags. Då vägde han 5150g) och nu hade han tagit igen sig och väger 5480g. Så det har hänt en del sedan i onsdags bara. :)

    Vi kollade ingen längd eller så nu utan kontrollerade bara att vikten vände. Så skönt. Nu är vi på banan igen.

    Men åter igen till detta med nattliga svettningar. Vad kan man göra åt dem? Jag får PANIK av att vakna blöt och att sängkläderna är blöta. Det är så jävla äckligt. Vill knappt sova längre. Det är hemskt. Måste få bukt med det här snabbt. Har NI några tips?

    Tror Edvin är inne i andra utvecklingsfasen. Allt stämmer in på honom. Han ska vara på en hela tiden, då är han nöjd. Han är mer vaken, skrattar och ler. Börjat knyta näven och kolla på den. Fäster
    Blicken och följer saker han kollar på, så att vi tydligt ser VAD han tittar på. Han älskar lampor.

  • Äldre 20 Nov 17:40
    Linnnn skrev 2017-11-20 14:53:05 följande:

    Den här bebisen är inte som storasystrarna. Inatt sov han sex timmar i sträck och vaknade när jag väckte honom för att byta blöja (ja, han bajsade utan att ens vakna själv). I åtminstone en vecka nu har han sovit minst fem timmar i sträck på natten. Mina bröst väcker mig efter fyra timmar, jag kollar vad klockan är, kollar så han andas och somnar om. Allt sovande leder till läckande bröst förstås. Jag har hittills sovit utan bh, men nu läcker ju båda brösten även när jag inte ammar. Hur gör ni? Har aldrig haft lyxproblemet med en bebis som sover bra tidigare...


    Jag har det exakt likadant, Ilse sover sex timmar i streck sedan flera veckor tillbaka. I början läckte brösten under natten så klart men det var ett bra tag sedan nu. Kroppen kanske anpassar produktionen till när den är efterfrågad? Är den så smart? Sedan är brösten sprängfulla och gör lite ont men det ordnar ju upp sig när hon börjar äta :)

    På dagen läcker de aldrig, men man blir ju ändå helt nedslabbad med mjölk. För att inte tala om kaskadkräkningarna, de har hon var tredje dag ungefär. Hon verkar inte bry sig nämnvärt, mest vi som måste byta lakan osv. Magen knorrar en del också.
  • Äldre 20 Nov 17:48

    Idag har han börjat rulla från mage till rygg.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 20 Nov 19:42
    LitenBlomma skrev 2017-11-20 17:48:50 följande:

    Idag har han börjat rulla från mage till rygg.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
    Wow! Kul!

    Min äldsta rullade från mage till rygg vis 5 veckor. Men Edvin hatar att ligga på mage (om han inte sover! Eller ligger på ens bröst, det älskad han)
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här