• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • LitenBlomma

    Vi firar alltid jul hos oss. Vi har flest barn och störst hus.

    Igår sydde jag mina första två mössor. Återanvände en klänning som hade både hål och fläckar. Tänkte sy lite bebiskläder. Börjar med dregglisar och mössor.

    Igår kunde jag gå till skolan och dagis med han i vagnen. Nu hoppas jag att han kan lära sig att åka bil också.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-11-24 09:33:39 följande:

    Vi firar alltid jul hos oss. Vi har flest barn och störst hus.

    Igår sydde jag mina första två mössor. Återanvände en klänning som hade både hål och fläckar. Tänkte sy lite bebiskläder. Börjar med dregglisar och mössor.

    Igår kunde jag gå till skolan och dagis med han i vagnen. Nu hoppas jag att han kan lära sig att åka bil också.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
    Vi ska fira hos mannens mamma. Gjorde vi förra året också.

    Vad kul att du syr! Hade jag gärna också gjort men tror ärligt talat jag är otroligt dålig på det. Har inte ro att sitta med ritningar och måtta osv. Men kanske ska prova för en symaskin har vi. Dock aldrig provat den själv, mannen har lagat lite byxor och sådär med den.

    Har han inte gillat vagnen heller? Edvin är motsatsen.. vilket är SÅ skönt eftersom jag åker mycket bil (hämta och lämna de stora) eller använder vagnen. Han tvärslocknar Alltid direkt han hamnar i vagnen. Förövrigt köpt en skitsnygg Åkpåse till den, från jollyroom för bara 495kr! Så att en inte så tjock overall behövs. Ska förmodligen köpa en polarn och pyret vindfleeceoverall idag.
    Det borde väl funka? Så kan man köra flera lager om inte åkpåsen skulle räcka (eller om man använder bilstolen istället tex) .

    Vad klär ni era små i nu eller tänkt klä dem i över vintern?
  • Trolltrio

    Kul att läsa om deras juveler! I morgon blir min filur 2månader. 5940g, 59cm. Sover mellan oss, liggammar typ varannan timme. Inte ens testat med egen säng, jag tycker det är så praktiskt.

    Idag fick han rotavaccin, hoppas han inte blir dålig.

  • Euphoria85


    Vart på bvc idag 4700gr å 55 lång

    Hon sa till om Lovas hud och jag höll med , den är röd och knottrig,hon började prata mjölkallergi, men vi provar att smörja med miniderm 3ggr per dag till nästa besök först och hoppas på att det är torrhet!!

    Annars har hon vänt sig från mage till rygg några gånger, fast det har nog mycket med hur armarna ligger och från rygg till mage en gång så tidigt!

    Men hon är stark!! Och har massa vilja!!
  • erijon
    Euphoria85 skrev 2017-11-24 18:01:31 följande:

    Vart på bvc idag 4700gr å 55 lång

    Hon sa till om Lovas hud och jag höll med , den är röd och knottrig,hon började prata mjölkallergi, men vi provar att smörja med miniderm 3ggr per dag till nästa besök först och hoppas på att det är torrhet!!

    Annars har hon vänt sig från mage till rygg några gånger, fast det har nog mycket med hur armarna ligger och från rygg till mage en gång så tidigt!

    Men hon är stark!! Och har massa vilja!!


    Min stora hade mjölkallergi men det visade sig först när jag slutade amma och gav ersättning. Tog ett par dagar sen kom nässelutslag över en natt, på hela kroppen.

    Vid första provokationen vid 6mån fanns inga tecken på allergin kvar. Helt otroligt. Idag är han en riktig mjölkoman. Mjölk till allt. Typ en liter om dagen, minst!

    Hur gammal är hon? Duktiga alla bebisar är som
    Vänder sig. Edvin är såååå ointresserad och skriker om han inte får vara i famnen (utvecklingsfas två) sen har jag väl helt ärligt vart dålig på att lägga honom på mage på golvet tex. Nacken är han otroligt stark i.. så har inte oroat mig.
  • Euphoria85
    erijon skrev 2017-11-24 19:14:37 följande:

    Min stora hade mjölkallergi men det visade sig först när jag slutade amma och gav ersättning. Tog ett par dagar sen kom nässelutslag över en natt, på hela kroppen.

    Vid första provokationen vid 6mån fanns inga tecken på allergin kvar. Helt otroligt. Idag är han en riktig mjölkoman. Mjölk till allt. Typ en liter om dagen, minst!

    Hur gammal är hon? Duktiga alla bebisar är som

    Vänder sig. Edvin är såååå ointresserad och skriker om han inte får vara i famnen (utvecklingsfas två) sen har jag väl helt ärligt vart dålig på att lägga honom på mage på golvet tex. Nacken är han otroligt stark i.. så har inte oroat mig.


    Så skönt att han det ifrån det!!

    Hon är 6.5 vecka

    Fast hon har nog mest vänt sig av misstag för hon har varit helt -aah hjälp vad hände- efteråt
  • LitenBlomma

    Min första var alltid lös i magen som liten men bvc sa att det var normalt. Tills han var 3 år och bajsade ner sig för jämnan eftersom han inte hann på toa, då reagerade t.o.m. dagis. Efter en utredning på barnmottagningen visade det sig vara komjölksproteinsallergi. (Inte laktos utan allergisk mot mjölk) Han gick över till laktosfritt runt 11 år och tål mjölk nu vid 15.

    Barn nr 4 fick en kortvarig reaktion på mjölk med nässelutslag vid ca 6 mån men runt året kunde hon dricka det igen. Mycket märkligt...men skönt!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-11-25 07:12:53 följande:

    Min första var alltid lös i magen som liten men bvc sa att det var normalt. Tills han var 3 år och bajsade ner sig för jämnan eftersom han inte hann på toa, då reagerade t.o.m. dagis. Efter en utredning på barnmottagningen visade det sig vara komjölksproteinsallergi. (Inte laktos utan allergisk mot mjölk) Han gick över till laktosfritt runt 11 år och tål mjölk nu vid 15.

    Barn nr 4 fick en kortvarig reaktion på mjölk med nässelutslag vid ca 6 mån men runt året kunde hon dricka det igen. Mycket märkligt...men skönt!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
    Men han åt och drack komjölksproteinfritt fram till 11 år från diagnos? Sen funka det med laktosfritt ?

    För vad jag förstår har proteinet absolut inget med laktos att göra alls.
    Minns vilket bök det var att kolla ingredienser i ALLT och det var ju tusentals saker som innebar mjölkprotein utan att det stod "mjölk" typ vassle, vasslepulver osv. Man insåg ju hur mycket som dolde sig i saker. Tex chips, många sitter innehåller mjölkprotein men tex korvbröd från korvbrödsbagarn är mjölkfritt (om jag minns rätt) många grillkorvar osv är gluten och mjölkfria vilket är bra! Annars var det lurigt.. (detta kollade jag inför framtiden alltså eftersom sonen var så liten att han bara åt burkmat/hemlagade puréer)
  • Euphoria85
    erijon skrev 2017-11-25 09:50:32 följande:

    Men han åt och drack komjölksproteinfritt fram till 11 år från diagnos? Sen funka det med laktosfritt ?

    För vad jag förstår har proteinet absolut inget med laktos att göra alls.

    Minns vilket bök det var att kolla ingredienser i ALLT och det var ju tusentals saker som innebar mjölkprotein utan att det stod "mjölk" typ vassle, vasslepulver osv. Man insåg ju hur mycket som dolde sig i saker. Tex chips, många sitter innehåller mjölkprotein men tex korvbröd från korvbrödsbagarn är mjölkfritt (om jag minns rätt) många grillkorvar osv är gluten och mjölkfria vilket är bra! Annars var det lurigt.. (detta kollade jag inför framtiden alltså eftersom sonen var så liten att han bara åt burkmat/hemlagade puréer)


    När man är känslig mot laktos så är det mjölksockret som man inte kan bryta ner korrekt då man fattas laktas; enzymet som bryter ner laktos.

    Laktosintolerans är ytterst ovanligt bland små barn.

    Vid mjölkproteinsallergi är det just själva proteinet man inte tål.

    En allergi som många växer ifrån när de blir äldre
  • erijon
    Euphoria85 skrev 2017-11-25 14:30:32 följande:
    När man är känslig mot laktos så är det mjölksockret som man inte kan bryta ner korrekt då man fattas laktas; enzymet som bryter ner laktos.

    Laktosintolerans är ytterst ovanligt bland små barn.

    Vid mjölkproteinsallergi är det just själva proteinet man inte tål.

    En allergi som många växer ifrån när de blir äldre
    Ja detta vet jag, många blandar ihop mjölkproteinallergi med laktosintolerans. Men eftersom jag har ett barn som haft mjölkallergi vet jag skillnaden. Men jag menade bara att det inte finns något samband alls. LitenBlomma skrev om sin äldsta som gick över till laktosfritt efter sin mjölkallergi.. därav att jag undrade.

    Upplever ni att era barn sover mindre och äter oftare hemma? Alltså när man inte gör något? Så är det här. Varannan timma äter han just nu, gjort ca en vecka. Sover lite då och då mellan målen, mycket vaken och bara är nöjd. Är vi iväg med bilen eller vagnen eller både och, typ igår och idag, vart på köpcentrum. Då sover han MINSt tre timmar innan han vaknar, äter massor, somnar om. Skulle han vakna, vilket typ ALDRIG hänt (helt otroligt!?) så är han glad och vaken wn kort, kort stund innan han somnar om igen. Igår gick det fyra timmar nästan och då väckte Jag för mat då bröstet höll på att explodera.
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här