• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • FiaW

    Nu har jag provat att liggamma och låta honom sova bredvid mig några nätter och vi sover definitivt fler timmar, han verkar känna sig mycket lugnare och tryggare, men det känns också som att han äter mindre och jag tycker inte det känns som att han tar igen det på dagen.

    Nu funderar jag på hur vi ska få honom att sova i sin egen säng då han blir ledsen om han inte får va nära mig. Han vaknar så fort jag flyttar honom.

    Jag känner igen det där erijon. Lillen älskar att åka bil och vagn och sover jättegott när vi är iväg på nåt, gärna tre timmar i sträck. Är vi hemma äter han oftare och är lite mer gnällig.

    Pumpar ni nåt? Jag tänker att jag kanske behöver börja med det snart så att det finns lite att ta av om jag behöver vara borta en stund. Hur gör ni i så fall? Pumpar ni vid samma tillfälle varje dag? Ökar mjölkproduktionen mycket av det?

  • FiaW

    Förresten, vänder ni era små till ryggläge efter att ni liggammat dem? Min lille sover kvar på sidan hela natten och jag funderar på om det inte är bra. Det rekommenderas ju att de ska sova på rygg.

  • erijon
    FiaW skrev 2017-11-25 23:10:41 följande:

    Nu har jag provat att liggamma och låta honom sova bredvid mig några nätter och vi sover definitivt fler timmar, han verkar känna sig mycket lugnare och tryggare, men det känns också som att han äter mindre och jag tycker inte det känns som att han tar igen det på dagen.

    Nu funderar jag på hur vi ska få honom att sova i sin egen säng då han blir ledsen om han inte får va nära mig. Han vaknar så fort jag flyttar honom.

    Jag känner igen det där erijon. Lillen älskar att åka bil och vagn och sover jättegott när vi är iväg på nåt, gärna tre timmar i sträck. Är vi hemma äter han oftare och är lite mer gnällig.

    Pumpar ni nåt? Jag tänker att jag kanske behöver börja med det snart så att det finns lite att ta av om jag behöver vara borta en stund. Hur gör ni i så fall? Pumpar ni vid samma tillfälle varje dag? Ökar mjölkproduktionen mycket av det?


    Jag pumpar ingenting.. köpte bara Apotekets billigaste handpump när jag hade såren och de var som värst. Den är supersvår att pumpa någon mängd med.. 60ml är rekord och då tar det tid, plus att jag behöver båda händerna under tiden. Kan inte heller sitta bekvämt då man måste rikta pumpen osv.

    Jag har först trott att jag bara inte riktigt kan pumpa, för det funkar ju inte för alla att tex få igång utdrivningen och därmed någon större mängd. Men såhär i efterhand kan det ju bero på pumpen..? Jag vet inte, men känner mig kluven på att köpa en bättre för 600kr eller mer, om jag inte ens kan pumpa. Inte direkt öppet köp på sådana saker.
    Jag känner sällan något större behov av att vara iväg från bebis mer än 2h, vilket han klarar matmässigt. Innan denna tillväxt och utvecklingsfas började åt han var tredje timma på minuter. Nu varannan. Har jag tur går det tillbaka till var 3e, då har jag ännu mer tid.

    Annars är jag väldigt bekväm att ha med honom iochmed att han sover så bra o bilstol och vagn. Åker bara och handlar själv ibland, vilket jag kan tycka är skönt just för att slippa stressen "OM HAN VAKNAR OCH SKRIKER/VILL ÄTA" . Men tar ju inte mer än två timmar oavsett hur mycket jag handlar. Menar mataffär då.

    Idag ska vi ner på stan, kanske blir det bara jag och Edvin. Har några presentkort som går ut nu i december så.. de tänkte vi sätta sprätt på! Haha
  • Trolltrio

    Jag pumpar bara överskott om det går för länge. Brukar frysa in och spara ifall, men har aldrig gett flaska. Har en Philips avent pump köpt akut på apoteket.

    Jag vänder inte till rygg. Har en kilformad kudde han ligger i så han inte kan välta över på mage.

  • Mischa
    FiaW skrev 2017-11-25 23:10:41 följande:

    Nu har jag provat att liggamma och låta honom sova bredvid mig några nätter och vi sover definitivt fler timmar, han verkar känna sig mycket lugnare och tryggare, men det känns också som att han äter mindre och jag tycker inte det känns som att han tar igen det på dagen.

    Nu funderar jag på hur vi ska få honom att sova i sin egen säng då han blir ledsen om han inte får va nära mig. Han vaknar så fort jag flyttar honom.

    Jag känner igen det där erijon. Lillen älskar att åka bil och vagn och sover jättegott när vi är iväg på nåt, gärna tre timmar i sträck. Är vi hemma äter han oftare och är lite mer gnällig.

    Pumpar ni nåt? Jag tänker att jag kanske behöver börja med det snart så att det finns lite att ta av om jag behöver vara borta en stund. Hur gör ni i så fall? Pumpar ni vid samma tillfälle varje dag? Ökar mjölkproduktionen mycket av det?


    Jag vänder inte heller över på rygg. Gjorde inte det med dottern heller. Hon hamnade aldrig på mage. Så länge den undre armen är framför kroppen tror jag det är svårt för dem att hamna på mage?
  • LitenBlomma
    erijon skrev 2017-11-25 09:50:32 följande:

    Men han åt och drack komjölksproteinfritt fram till 11 år från diagnos? Sen funka det med laktosfritt ?

    För vad jag förstår har proteinet absolut inget med laktos att göra alls.

    Minns vilket bök det var att kolla ingredienser i ALLT och det var ju tusentals saker som innebar mjölkprotein utan att det stod "mjölk" typ vassle, vasslepulver osv. Man insåg ju hur mycket som dolde sig i saker. Tex chips, många sitter innehåller mjölkprotein men tex korvbröd från korvbrödsbagarn är mjölkfritt (om jag minns rätt) många grillkorvar osv är gluten och mjölkfria vilket är bra! Annars var det lurigt.. (detta kollade jag inför framtiden alltså eftersom sonen var så liten att han bara åt burkmat/hemlagade puréer)


    Ja vi skulle provocera en gång per år och vid 11 år råkade han äta en laktosfri pannkaka. Det gick bra. Men när vi testar med vanlig mjölk blev han svullen och rejält gasig. Han hade troligtvis en känslig mage. Men nu är det äntligen bra!
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • LitenBlomma

    Namngivelsen gick smidigt.

    Här har han en liten skallra från Peppa som han fick.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • FiaW

    Det är tänkt att kusinen och jag ska på spa i mars. Det är ett tag till men jag funderar redan på det där med pumpad bröstmjölk.. :) som det är nu är det bara bröstet och mat som får honom lugn. Utan det är han väldigt svår-tröstad. Jag är också lite orolig att jag inte ska få ut så mycket mjölk om jag pumpar. Sen har sköterskan på bvc skrämt upp mig lite och sagt att vissa bäbisar inte vill ta bröstet längre när de väl fått smaka på flaska. Hoppas inte det är så för oss.

    Härligt att gå och shoppa på presentkort erijon!

    Låter ju som en bra kudde Trolltrio!

    Ja jag hoppas det Mischa. Problemet är att han liksom trillar in mot mig om han ligger på yttersidan och jag ligger i mitten av sängen där det är mjukare. När vi ammar andra bröstet har vi inte riktigt samma problem. Sen är han en mästare på att åla sig mot mig. Jag flyttar bakåt och han ålar efter. Haha!

    Kul att ni hade en lyckad namngivning LitenBlomma, vi har fortfarande inte bestämt om det blir namngivning eller dop.

  • Musetti
    erijon skrev 2017-11-25 14:43:42 följande:

    Ja detta vet jag, många blandar ihop mjölkproteinallergi med laktosintolerans. Men eftersom jag har ett barn som haft mjölkallergi vet jag skillnaden. Men jag menade bara att det inte finns något samband alls. LitenBlomma skrev om sin äldsta som gick över till laktosfritt efter sin mjölkallergi.. därav att jag undrade.

    Upplever ni att era barn sover mindre och äter oftare hemma? Alltså när man inte gör något? Så är det här. Varannan timma äter han just nu, gjort ca en vecka. Sover lite då och då mellan målen, mycket vaken och bara är nöjd. Är vi iväg med bilen eller vagnen eller både och, typ igår och idag, vart på köpcentrum. Då sover han MINSt tre timmar innan han vaknar, äter massor, somnar om. Skulle han vakna, vilket typ ALDRIG hänt (helt otroligt!?) så är han glad och vaken wn kort, kort stund innan han somnar om igen. Igår gick det fyra timmar nästan och då väckte Jag för mat då bröstet höll på att explodera.


    Precis så har vi det. När vi är ute och knatar med vagnen eller i sjalen så sover hon lätt 3 timmar. När vi är hemma rör det sig om max 15 min, och då ska det vara på mig. Tyvärr vaknar hon om vi går in i någon affär (för varmt kanske?) så det blir inte mkt praktiskt gjort.
  • Euphoria85
    erijon skrev 2017-11-25 14:43:42 följande:

    Ja detta vet jag, många blandar ihop mjölkproteinallergi med laktosintolerans. Men eftersom jag har ett barn som haft mjölkallergi vet jag skillnaden. Men jag menade bara att det inte finns något samband alls. LitenBlomma skrev om sin äldsta som gick över till laktosfritt efter sin mjölkallergi.. därav att jag undrade.

    Upplever ni att era barn sover mindre och äter oftare hemma? Alltså när man inte gör något? Så är det här. Varannan timma äter han just nu, gjort ca en vecka. Sover lite då och då mellan målen, mycket vaken och bara är nöjd. Är vi iväg med bilen eller vagnen eller både och, typ igår och idag, vart på köpcentrum. Då sover han MINSt tre timmar innan han vaknar, äter massor, somnar om. Skulle han vakna, vilket typ ALDRIG hänt (helt otroligt!?) så är han glad och vaken wn kort, kort stund innan han somnar om igen. Igår gick det fyra timmar nästan och då väckte Jag för mat då bröstet höll på att explodera.


    Oj jag missförstod
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här