• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Linnnn

    Oj, vad fort han växer nu! Började rensa ut stl 56 i början av förra veckan och nu börjar stl 62 redan bli för litet! Sist var det +800 g och +3 cm på 12 dagar, men snart borde det väl plana ut lite?

    Funderar också lite över det där med kläder. Jag kör vanliga kläder, filt och åkpåse eller ganska tunn overall och åkpåse i vagnen. Och mössa förstås. Har två olika overaller i stl 68, men de kanske är urväxta innan vintern är slut?

  • Linnnn

    Det är så sällan vi är hemma en hel dag. För det mesta behöver jag väcka för att vi ska iväg på än det ena än det andra, men får han sova ostört sover han gärna 3 timmar hemma också. Han sover gott i bilen och vagnen så länge det rullar. Stillastående bil är inte uppskattat...

  • erijon

    Vi provade flaska redan första veckan med Edvin. Med bröstmjölk i alltså. Sedan dess har han fått flaska ett par gånger utspritt på dessa två månader. Två-tre gånger med nan, alltså ersättning då jag känt mig totalt värdelös och hjälplös när han tydligt visat att han behöver mer Mat än vad som finns hos mig. Men han kräks då.. (han äter väl för mycket, för han har alltid ammat innan. Tills
    Båda brösten är tomma!) . Så amningen är verkligen bäst för Edvin. Insett att dessa episoder vart vid tillväxtfaser och när jag var supersjuk, vilket kan minska mängden mjölk tydligen.

    Han har iallafall alltid tagit bröstet lika bra trots att han fått smaka på flaska. Men jag har hört som du, men mest om man provar flaska första månaden. För det kräver mindre av bebisen att få maten från flaska.. så det handlar om lathet! ;) MEN iallafall Edvin verkar föredra bröstet. Mycket mysigare, varmare, mammas doft, hudkontakten.. flaska dämpar hunger snabbt, typ så har jag upplevt skillnaden. För han har tagit flaskan jättebra och bara slukar innehållet rakt upp och ner. Nu varken pumpar jag eller vill ge ersättningen. Amningen funkar kanon för tillfället och planen är ju att helamma i flera månader till. :) tror det går bra med tillväxten hos Edvin också. Han börjar bli riktigt plufsig. Det är så otroligt sött!

    Köpte POP's vindfleece. Mörkblå. Supersnygg och hittills verkar den hålla måttet! Han har body och byxor under bara. Overallen som känns rätt tunn, och en filt över i bilstolen. Han var riktigt varm och go när jag klädde av. Då var vi inte ute jättemycket men både fingrar och tår var varma trots bara 2grader varmt här. Bilen var också iskall.

    Vid mer kyla, fler filtar eller i vagnen då, åkpåsen. Min borde komma här i dagarna. Ska bli väldigt spännande att testa! :) sen blir den nog väldigt snygg också till den helt svarta vagnen.

    Hur mycket kläder behöver man ha? Jag är verkligen helt lost när det gäller mängden. Just nu var vi ca 6 bodysar och kanske 8 byxor som passar, stlk 62. Tyvärr bajsar han igenom blöjorna ibland så det hamnar ju snabbt i tvätten liksom. Känner att han kanske växer ur 62 lite snabbare än vid 4mån. Typ vid 3mån om han fortsätter växa såhär. Och då vill man ju inte köpa för mycket heller.. hann inte ens använda allt i 56, och vissa plagg bara en-två gånger. Nu är allt alldeles för litet.. redan nedpackat i förrådet.

  • LitenBlomma

    Vissa plagg i 56 hann inte användas och vissa bara 1-2 ggr. Nu har han gått över till stl 68. 62 känns meningslöst.

    Det gröna setet på bilden Polarn o pyret är iofs stl 62 på byxorna, jag köpte fel, men 68 på body.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-11-27 12:26:26 följande:

    Vissa plagg i 56 hann inte användas och vissa bara 1-2 ggr. Nu har han gått över till stl 68. 62 känns meningslöst.

    Det gröna setet på bilden Polarn o pyret är iofs stl 62 på byxorna, jag köpte fel, men 68 på body.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
    Attans jag ser ju inte bilder!
    Men hur lång? Väger?
    Alltså jag är övertygad om att 68 är tokstort redan nu. Han är ju inte så stor. Blev två månader igår.. och 68 är ju från 4mån. Tror säkert han kommer börja med det om en månad men just nu tror jag verkligen det är för stort..
  • Musetti

    Oj så olika det kan vara! Ilse använder fortfarande strl 50 -52 eller 1 månad. Har köpt en del grejer på Baby GAP som ska vara för bebisar mellan 0-3 månader och de är för stora ännu. Hon är lång men smal. Och stora fötter och händer :)

  • LitenBlomma
    erijon skrev 2017-11-27 13:41:32 följande:

    Attans jag ser ju inte bilder!

    Men hur lång? Väger?

    Alltså jag är övertygad om att 68 är tokstort redan nu. Han är ju inte så stor. Blev två månader igår.. och 68 är ju från 4mån. Tror säkert han kommer börja med det om en månad men just nu tror jag verkligen det är för stort..


    5800g och 59cm för 2v sen vid 2 mån kollen. Han har verkligen gottat på sig med härliga dubbelhakor och massa veck på låren.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Linnnn

    Vilken storlek tog du på overallen erijon? Jag använder stl 62 fortfarande, men det känns som att ytterkläder kanske är lite större i storlek? Till syrran som är född 3 mån tidigare på året behövdes overaller till stl 80, men hon var bara 51cm när hon föddes...

    Jag upplever att byxor inte blir urväxta lika snabbt som bodys, så tror att stl 62 kommer funka ett tag till, en del är tom för stora fortfarande.

  • Linnnn

    Jag vänder inte heller till ryggläge när jag liggammar. Gjorde det i början, men inte nu längre då jag dessutom upplever att han sover sämre då.

    Med barn nr ett tänkte jag ge mjölk i flaska vid behov, men hon fattade aldrig hur man skulle suga, så det blev varken napp eller välling

  • BFoktober2017
    FiaW skrev 2017-11-25 23:22:48 följande:

    Förresten, vänder ni era små till ryggläge efter att ni liggammat dem? Min lille sover kvar på sidan hela natten och jag funderar på om det inte är bra. Det rekommenderas ju att de ska sova på rygg.


    Det händer att jag låter Signe ligga kvar på sidan, då hon vaknar lätt ibland. Men jag tänker oxå på det där med ryggläge.
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här