• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • LitenBlomma


    Det är första året! Jag har byggt dörren och fönstret själv. Brevlådan är en tablettask jag klätt i papper.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • LitenBlomma

    Idag hittade jag Charlie på golvet, 2m ifrån babyskyddet där han sov. Jag hade hämtat i skolan och dagis och han sov så jag tänkte passa på att sätta in i diskmaskinen. Det var 4 åringen som burit honom. Tanken var att lägga honom i sängen men han var för tung säger han.

    Jag var så himla rädd att han var skadad på något sätt men han är precis som vanligt och det syns inget. Jag försöker att lugna mig med att hade han tappat honom borde han illvrålat. Eller hur?!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-11-28 21:02:08 följande:

    Idag hittade jag Charlie på golvet, 2m ifrån babyskyddet där han sov. Jag hade hämtat i skolan och dagis och han sov så jag tänkte passa på att sätta in i diskmaskinen. Det var 4 åringen som burit honom. Tanken var att lägga honom i sängen men han var för tung säger han.

    Jag var så himla rädd att han var skadad på något sätt men han är precis som vanligt och det syns inget. Jag försöker att lugna mig med att hade han tappat honom borde han illvrålat. Eller hur?!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
    Jag tror du kan vara lugn!
    Precis som du säger borde han gallskrika om han blivit tappad.. ellerhur? Det vill jag iallafall tro.

    Här hemma är vi väldigt noga med att syskon inte rör lillebror utan att säga till. Är livrädd att de ska få "smak" på att få göra själva och därmed börja försöka bära och tappa honom osv. Så läskigt.

    Jag förstår att det är supergulligt och svårt att låta bli. Jag pillar också på Edvin i tid och otid. Pussar och gullar JÄMT. Kan inte låta bli.. men det är viktigt att barnen åtminstone frågar om de får eller gör det när man är med. Min son är så himla PÅ att får han "klappa" Edvin så tror han sig få bära runt i nästa sekund. För har jag okejat en liten sak så är plötsligt allt okej.. känns så, men jan visar också att han verkligen är försiktig. Han vill också bara väl, Edvin skrattat ofta åt honom.. men ändå är jag livrädd. Tar med mig Edvin på toa även om han sover. Nästan!
  • LitenBlomma

    Erijon: Jag trodde verkligen inte det om 4 åringen. Det fanns inte i mina tankar alls att han skulle ta upp honom själv. Det är första gången jag är med om att ett syskon gör så. Knappt 15 åringen får ta upp...

    Så håll på dina regler där! Det gör du rätt i.

    Han låg på min mage och sov nu till Tv:n. Jag vill ha honom nära och lukta på honom. Hade aldrig förlåtit mig själv om något hänt.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-11-28 22:22:35 följande:

    Erijon: Jag trodde verkligen inte det om 4 åringen. Det fanns inte i mina tankar alls att han skulle ta upp honom själv. Det är första gången jag är med om att ett syskon gör så. Knappt 15 åringen får ta upp...

    Så håll på dina regler där! Det gör du rätt i.

    Han låg på min mage och sov nu till Tv:n. Jag vill ha honom nära och lukta på honom. Hade aldrig förlåtit mig själv om något hänt.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
    Det förstår jag, jag trodde absolut inte att du tyckte detta var en fis i rymden!

    Vilken tur att lillen verkar vara oskadd! Det är det viktiga. Kanske lärde sig fyraåringen också något, kan man ju hoppas.

    Jag ska fortsätta hålla dem, hur taskig jag än känner mig som en elak som inte låter dem göra massa saker ned bebis.. men dem är verkligen för små och oförsiktiga. Orädda och tror att de kan.
  • Euphoria85
    LitenBlomma skrev 2017-11-28 21:02:08 följande:

    Idag hittade jag Charlie på golvet, 2m ifrån babyskyddet där han sov. Jag hade hämtat i skolan och dagis och han sov så jag tänkte passa på att sätta in i diskmaskinen. Det var 4 åringen som burit honom. Tanken var att lägga honom i sängen men han var för tung säger han.

    Jag var så himla rädd att han var skadad på något sätt men han är precis som vanligt och det syns inget. Jag försöker att lugna mig med att hade han tappat honom borde han illvrålat. Eller hur?!


    Skönt att det verkar gått bra!

    Blev 4 åringen rädd av din reaktion?

    Vi håller också hårt på vad och hur man får handskas med Lova.

    Våra killar är ändå 8 så vi kan förklara mer och de förstår ju på ett annat sätt än när de är så små.

    Inte lätt när man bara vill väl och hjälpa till
  • LitenBlomma
    Euphoria85 skrev 2017-11-29 08:30:21 följande:

    Skönt att det verkar gått bra!

    Blev 4 åringen rädd av din reaktion?

    Vi håller också hårt på vad och hur man får handskas med Lova.

    Våra killar är ändå 8 så vi kan förklara mer och de förstår ju på ett annat sätt än när de är så små.

    Inte lätt när man bara vill väl och hjälpa till


    Nej jag tror inte att skrämsel funkar. Då kanske han skulle se sin lillebror som något negativt och ta ut ilska på honom.

    Jag förklarade varför man inte får bära honom. Sen lät jag honom få bada med Charlie i baljan. Ifall det här kommer av att han inte känner att han får vara tillräckligt med lillebror.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Linnnn
    FiaW skrev 2017-11-27 20:55:45 följande:

    Tack för svar! :)

    Alltså jag vet inte hur jag ska göra nu. Nu när jag börjat liggamma har det blivit så att han vaknar en gång i timmen för att äta, men han äter bara max 5 min sen somnar han igen för att vakna en timme senare och äta i 5 min och så håller vi på så. Jag somnar när han äter så jag kan inte hålla honom vaken heller. När jag sen vaknar sover bägge mina händer och ryggen värker eftersom jag legat så stilla, jag vågar inte röra mig för då vaknar han. Känner inte heller att jag hittar nåt bra sätt att ligga på under själva amningen, ryggen värker då också. Jag kan inte heller flytta honom eller mig utan att han gnäller, vaknar och ålar sig tillbaka tätt intill mig.

    Nu funderar jag på att sätta mig upp och amma igen, så att jag kan hålla mig vaken och hjälpa honom att äta mer när han väl äter, och sen försöka hasa ner oss till liggläge. Suck, vet inte riktigt hur jag ska göra. Längtar efter att få sträcka på och röra mig. Hjälp :/


    Önskar verkligen att jag hade några bra tips, men det har jag inte... Jag har liggammat alla barnen eftersom det har funkat bäst för mig. Jag har också varit ok med att de sovit nära mig första tiden. Har kompisar som tänkt helt olika och velat att barnen tidigt ska sova i egen säng. Jag har ingen åsikt om vad som är bäst utan har bara valt den lösning som gjort att jag fått mest sömn.
  • Linnnn

    Läskigt Litenblomma! Jag har fått lära mig att det är bättre om små barn skriker för om de t ex ramlar och slår huvudet och inte gör det, så är det läge att oroa sig. Eftersom Charlie verkar precis som vanligt är det nog troligast att storebror lagt ner honom försiktigt.

    Jag drömde för bara någon natt sedan att en av barnens kompisar skulle bära och jag såg hur hon tappade taget, men hann inte riktigt fram. Kan höra klonket fortfarande...

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här