• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • erijon

    Imorse vid 6 åt Edvin från höger bröst. Han åt uppenbarligen inte klart, för bröstet tömdes inte (liggammade. Han spottade ut nappen och tog bröstet själv. Hade försökt mata ca 20 min tidigare men då ville han bara ha nappen. Så hade honom tätt och bröstet framme) sen nu vid 7.40 var samma bröst hårt som sten.. medan det vänstra som han åt på vid 3 inatt börjar bli hårt nu.

    Varför blir det så? Matade på höger igen nu eftersom det var så fullt. Inatt har det bröstet läckt i amningsinlägget också, vilket aldrig händer normalt.

  • Linnnn

    Mitt avslag försvann också efter 6 veckor. Innan dess har det kommit och gått. En vecka utan blod och sen lite mera rött osv. På slutet nu mer gråaktigt. Jag tror inte mensen kommer tillbaka innan avslaget är helt borta. Förra gången kom mensen tyvärr efter bara några månader trots helamning. Första mensen brukar dessutom vara sjukt jobbig, så jag hoppas att den dröjer!

  • Linnnn
    LitenBlomma skrev 2017-12-04 16:15:04 följande:

    Rikligt var det bara i början och sen färgat men tyvärr en doft som jag har svårt för.

    Nu har vi julpyntet, bakat pepparkakor, pepparkakshus och stort hjärta att hänga i snöre. Köpte en ny julgodisbok och barnen ska få välja varsitt julgodis som vi ska baka. Älskar jul!

    Tyvärr har vi massa onödiga bråk med 4 åringen. Han har hittat på bus på dagis hela året och nu har det tyvärr eskalerat och är riktigt jobbigt hemma. Det är på gränsen till att söka hjälp hos Bup. Jag hoppas att det är en fas för tyvärr tar det mycket energi. Det är så synd om honom, man ser hur han kämpar med sig själv.


    Jag gillar också att fixa inför jul! Har bakat omgång två av lussekatter redan... Till mitt försvar (mest jag som går hemma som äter dem) hade barnen kompisar som tog med några hem vid första omgången
  • Musetti
    Linnnn skrev 2017-12-05 09:28:45 följande:

    Jag gillar också att fixa inför jul! Har bakat omgång två av lussekatter redan... Till mitt försvar (mest jag som går hemma som äter dem) hade barnen kompisar som tog med några hem vid första omgången


    Vi flyttar den 20 december så här blir det inget julpyntande tyvärr, bara en liten adventskalender som min mamma skickat ner och en jättefin julkula med en räv i som vi hängt vid skötbordet. Och P2 Klassisk jul på radion så klart :)

    Förra året när jag skulle baka lussekatter till hela franska familjen så hittade jag ingen färsk jäst (sån som vi har i Sverige), här bakar de med bakpulver, punkt. Så de blev lite kompakta. I år har jag bett svärmor beställa färsk jäst från bageriet, hoppas på att lyckas bättre, jag är tokig i lussekatter!
  • LitenBlomma

    Första omgången lussekatter gjorde vi gluten och laktosfria så att jag också kunde äta. Smakar samma men knarrar lite i tänderna när man äter, ungefär som att gå ute i snön

    Tyvärr så moffar jag gärna 5-6 st på kvällen när sokersuget och den stora hungern sätter in. Nästa deg blir med gluten och så får jag köpa i affären om jag vill ha till adventsfika.

    Vi fick tyvärr besöka vc idag med stora flickan. Är lite nojjig över bacillusker den här årstiden. Har inte vågat gå till kyrkis/öppen förskola. Hur gör ni?

    Musetti: Gillade dem lussekatter förresten?


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Musetti
    LitenBlomma skrev 2017-12-05 12:37:59 följande:

    Första omgången lussekatter gjorde vi gluten och laktosfria så att jag också kunde äta. Smakar samma men knarrar lite i tänderna när man äter, ungefär som att gå ute i snön

    Tyvärr så moffar jag gärna 5-6 st på kvällen när sokersuget och den stora hungern sätter in. Nästa deg blir med gluten och så får jag köpa i affären om jag vill ha till adventsfika.

    Vi fick tyvärr besöka vc idag med stora flickan. Är lite nojjig över bacillusker den här årstiden. Har inte vågat gå till kyrkis/öppen förskola. Hur gör ni?

    Musetti: Gillade dem lussekatter förresten?


    Absolut att de gillade lussekatterna! De var obligatoriska vid varje frukost. Men att de var lite kompakta, ja. Sedan hade de väääldigt roligt åt formen på dem, särskilt de jag format som bockar...
  • Linnnn

    Amningen går så fort nu förtiden att det är svårt att hinna skriva några inlägg. Också vill han oftare ha ögonkontakt då han äter och då känns det ju lite trist att stirra in i en telefon...

    Syskonen är för stora för öppna förskolan och själv har jag inte känt något behov av att gå dit. Vi åker ju t ex till bibblan och simhallen (tack för tipset!) och de tar hem kompisar, men det är ju ganska stor skillnad på förskole- och skolbarn. Jag är också lite stressad och är noga med att alla tvättar händerna t ex. Vill inte ha en sjuk bebis! Samtidigt är det nog större risk att de blir smittade när de är lite större och vill smaka på saker. Är vi iväg någonstans sover ju bebis ändå för det mesta.

  • FiaW

    Jag hade också rött av och till i avslaget ganska länge och nu är det vitt med lite brun touch. Jag hoppas det slutar snart, är ju 7,5 vecka sen FL nu..

    Samma för mig erijon. Mitt högra bröst håller på att sprängas efter nån timme men det vänstra klarar sig mkt längre. För mig tror jag att det är att jag håller igång amningen lite extra på ?superbröstet?, det är så lätt att göra honom nöjd då, och då produceras det ju mer där hela tiden. Det blir en cirkel, höger är spänt och jag ger honom det först så jag inte ska åka på mjölkstockning. Så fylls det på mer och mer.

    Har du lust att lägga in receptet på dina gluten- och laktosfria lussebullar LitenBlomma? Letar efter ett gott recept :)

  • Trolltrio

    Tredje natten i rad med orolig bebis. Äter varannan timme och gnäller och stönar däremellan. Ökningsperiod? Jobbigt som attan.

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här