• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • erijon

    Jag börjar känna mig så lugn med bebis nu. Får inte panik om han får gråta i fem minuter, för ja, drt händer tyvärr tex i bilen (han sitter i mitten bak.) eller om det är bråttom tilö skolan ocj jag MÅSTE fixa frukost/borsta barnens tänder osv.

    Det är aldrig gallskrik. Verkligen aldrig, utan han gråter oftast. Ledsen, men sina små tårar. Blir lite krossad inombords av att se det. Men det är otroligt gulligt också.

    Jag upplever att Edvin smakar, tuggar och utforskar sina händer med munnen. Lugn och ofta glad samtidigt. Sen lan det övergå i att suga på handen och tummen. Ibland är det hunger, ibland inte. Förut skrek han alltid DIREKT om han blev hungrig. Fanns inga såkallade tidiga tecken.

    Ibland om han får vänta (ofta utan att ha visat något tecken på hunger) är han så ledsen när han väl kommer till bröstet att jag måste trösta med nappen. Han kan ta ett sug, sätter i halden, skriker osv. Nappen lugnar och så lihher han och myser. Många försök ofta att ta bort nappen och ersätta med bröstet som inte funkar..

    Här får ni se lilla solstrålen! :)

  • Eilahtan89

    Nån som har någon tanke om det här med komplettering med ersättning? Tänkte på ev omställning för mage/tarmar. Hon har hittills gått upp i vikt osv som hon ska med enbart amning, men drar i sig en liten stund, sen är det mer "lek" med vårtan och ett litet humör när hon själv släpper taget innan hon hittar rätt igen och gör så upp till en halvtimma innan hon släpper taget helt. Inte så varje gång, men en hel del.

    Men! Ska man börja med mindre mängd och kompletteringsamma efter eller vice versa för att det inte ska bli för tungt på en gång etc ? :) eller har ni andra tips/trix när hon gör som hon gör ? :)

  • erijon
    Eilahtan89 skrev 2017-12-06 11:47:38 följande:

    Nån som har någon tanke om det här med komplettering med ersättning? Tänkte på ev omställning för mage/tarmar. Hon har hittills gått upp i vikt osv som hon ska med enbart amning, men drar i sig en liten stund, sen är det mer "lek" med vårtan och ett litet humör när hon själv släpper taget innan hon hittar rätt igen och gör så upp till en halvtimma innan hon släpper taget helt. Inte så varje gång, men en hel del.

    Men! Ska man börja med mindre mängd och kompletteringsamma efter eller vice versa för att det inte ska bli för tungt på en gång etc ? :) eller har ni andra tips/trix när hon gör som hon gör ? :)


    Jag hade nog ammat först, kompletterat med ersättning. Men det förutsätter ju att du vill amma.. annars hade jag pumpat och gett o flaska och successivt ökat mängden ersättning och minskat mängden bröstmjölk om det är möjligt. Med stora sonen slutade jag tvärt att amma och gick över på ersättning rakt av, över 2 dagar. Började snabbt ha ca en matsked rapsolja i flaskan för att smörja tarmarna. Funkade! :)

    Apropå mammakroppen. Har känt efter om magmusklerna är delade, får emellan typ ett finger. Vill börja stärka min degmagen lite. Vet ni bra övningar? Stärka inifrån har jag hört talas om.. inte läge att köra situps alls första året helst, enligt någon bok med tips om träning efter förlossning. Är dessutom inte helt säker att jag känt efter rätt och dessutom snittad.

    Edvin är 2,5mån om typ 3 dagar och jag börjar känna mig plufsig. Är så mjuk överallt :( men vet inte vad man ?får? eller ska göra o början, vill ju inte göra fel. Vet inte hur jag ska googla mig fram heller...

    Har ni gjort några övningar?
  • Musetti
    erijon skrev 2017-12-06 12:05:56 följande:

    Jag hade nog ammat först, kompletterat med ersättning. Men det förutsätter ju att du vill amma.. annars hade jag pumpat och gett o flaska och successivt ökat mängden ersättning och minskat mängden bröstmjölk om det är möjligt. Med stora sonen slutade jag tvärt att amma och gick över på ersättning rakt av, över 2 dagar. Började snabbt ha ca en matsked rapsolja i flaskan för att smörja tarmarna. Funkade! :)

    Apropå mammakroppen. Har känt efter om magmusklerna är delade, får emellan typ ett finger. Vill börja stärka min degmagen lite. Vet ni bra övningar? Stärka inifrån har jag hört talas om.. inte läge att köra situps alls första året helst, enligt någon bok med tips om träning efter förlossning. Är dessutom inte helt säker att jag känt efter rätt och dessutom snittad.

    Edvin är 2,5mån om typ 3 dagar och jag börjar känna mig plufsig. Är så mjuk överallt :( men vet inte vad man ?får? eller ska göra o början, vill ju inte göra fel. Vet inte hur jag ska googla mig fram heller...

    Har ni gjort några övningar?


    Vilken gosig kille du ser ut att ha erijon!

    Enligt min BM ska man undvika hopp, då musklerna i bäckenbotten oftast slappar till sig eller skadas vid förlossningen. Hon avrådde t.ex. mig från att köra igång med tennisen i jul. Magen tränas faktiskt ganska bra när man promenerar, och så är mjuka yoga-övningar bra. Finns många appar med program! Ska bara hitta tiden (och motivationen) själv att sätta igång... just nu används yogamattan mest till Ilses nack-träning.

    Och idag lyckades Ilse vända sig helt själv! Hela två gånger! Sjukt missnöjd efter första gången (typ näää vad hände nu?) men sen verkade hon nöjd. Bifogar in en liten efter-bild. Hon blir 7 veckor idag.

    Så kul att se era små växa!

  • Euphoria85


    Vi försökte ta bilder till julkort häromdagen!

    Lova var glad iaf

    8 veckor är hon nu, det får så fort!

    Musetti - använder också träningsmattan till nacktränning! Har fått för mig att det är så lätt att smälla ner näsan mot golvet annars

    Så söt hon är!
  • LitenBlomma

    Vad kul att se bilder på bebisarna!!

    Charlie fick sina sprutor idag, det gick bra. Nu ska vi vänta på febern... 6590g och 62 cm. 2,5mån.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-12-06 16:09:27 följande:

    Vad kul att se bilder på bebisarna!!

    Charlie fick sina sprutor idag, det gick bra. Nu ska vi vänta på febern... 6590g och 62 cm. 2,5mån.


    Är det inte farligt för så små att få feber? Får man ge alvedon?

    Edvin hade 37,6 igår när vi hade duschat och han legat på skötbordet ett tag i det ångande badrummet.. blev riktigt orolig även om det inte är FEBER så är det ju ändå lite förhöjt. Men ca en timma senare hade han 37,0. Natten var bra.

    Imorse 37,3. Är räds att något skit är på gång. Upplever honom inte slöare än vanligt eller så! Bara just imorse vid 7ville han inte riktigt ta tag och äta (liggammade) utan gnällde och hade sig. Verkade ha ont i magen. Sen gav jag lite vid 8.40, då han var gnällig. Men han åt bara litegrann.. kanske inte alla konstigt. Han kanske åt bra vid 7. Jag halvsov så jag vet helt ärligt inte!

    Får vänta och se några måltider till. Kissar gör han iallafall! Nu ligher han nöjd i babygymmet och smaskar med hela näven i munnen haha!
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här