• Äldre 2 Oct 11:23
    921815 visningar
    1530 svar
    1530
    921815

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 8 Dec 09:27

    Har någon av era bebisar kommit in i den tredje (och vad jag hört, VÄRSTA) utvecklingsfasen?

    Är övertygad om att Edvin gjort det nu. Allt stämmer in. Samtidigt märker jag tydliga förändringar från förra. Känns som han kan och vill mer nu. Mycket med vaken och med. Han tittar ofta och länge på saker.

    Just nu, sen bara någon dag tillbaka är han gråtig. Svårt att komma till ro för att amma, får lugna med nappen ganska länge vissa gånger innan han tar bröstet. Nyser jag eller ropar på någpn eller så kan han bli livrädd, släppa bröstet och börja gråta. Förut kunde han på sin höjd ?hoppa till?. Igår var vi i sonens skola på adventsmys. 24 sexåringar med familj och lite syskon.: Edvin gallskrek igårkväll. Jag som sa att han aldrig skrek. Fick lugna säkert 30 min båda senaste målen för att han skulle kunna äta ens.. åt sista målet vid 19.20 ca, somnade 20.30 ungefär.. sov till 22.30 åt igen, sov till 02. Eller 2.30? Minns ej.. haha! Sen vaknade han vid 5 och åt och sov sedan till 7.40. På natten strular det inte när han ska äta.

    Men igårkväll provade jag amma i mörkt, tyst rum. Blev inte någon skillnad.. blev mycket intryck igår. Idag är pappa pappaledig med den andra sonen, så vi ala är hemma förutom min sexåring som är i skolan till 11.30. Mysigt med fredag. Snart mata liten sen ut på långpromenad, det kan behövas! Det brukar ju funka kanon för Edvin att sova då! :)

    Vi har 4 grader varmt och hans vantar är stickade och fodrade med fleece.. ligger med vanliga kläder i åkpåsen. Så svårt väder nu med så växlande temperatur. Vissa dagar är det minus 5 grader och då är det perfekt.

  • Äldre 8 Dec 09:39

    Hej alla! Jätte länge sen jag var aktiv här!

    Igår blev Wilma 7 veckor, jisses vad tiden går.

    Hon ler och ?pratar? för fullt, mest på skötbordet för där har hon sin bästavän skötbordsmobilen som är väldigt rolig, haha!

    Jag har en fråga till er som verkar kommit igång med yoga, jag längtar efter gymmet så fruktansvärt mycket, men vill inte börja på förens jag varit på efterkontrollen.

    Men yoga, har ni någon app ni går efter eller hur gör ni? :)

    Skickar en bild på lilla Wilma också

  • Äldre 8 Dec 10:33

    Idag har vi varit på bvc. Plus 1 kg på två veckor! Och jag som fått för mig att tillväxttakten skulle sakta ner...

  • Äldre 8 Dec 10:38
    LitenBlomma skrev 2017-12-07 21:53:06 följande:

    Det är lite grinigt, har mest legat vid brösten idag.

    Jag fick julblomma och ett kort och Charlie fick kläder från mina kollegor på skolan. Blev jätteglad! Saknar jobbet. Tänkte gå dit en dag när det passar med de andra barnen. Har lovat att göra färdigt projektet vi påbörjade i tamburen.


    Stackars liten!

    Jag var på jobbet igår. Åt jullunch och fick också massa fina presenter. Kul att vara där, skönt att komma hem Jag ska börja jobba litegrann hemifrån redan i början av nästa år, så jag försöker njuta av ledigheten.
  • Äldre 9 Dec 08:44

    BVC igår och Signe ökar i vikt och följer sin kurva , 380g på 2 v. Hon är blivit bättre i magen sen vi slutade med d-dropparna. Märker att hon int ha lika ont, kan sova längre stunder på dagarna så det känns skönt.

    Va oxå iväg med jobbet i tisdags, så trevligt o skoj att träffas. Fick så fina kläder från Newbie

    Har aldrig gillat klänning/ till små bebisar innan, men nu så älskar jag det.. är så kul att klä min lilla docka.

  • Äldre 9 Dec 09:11
    BFoktober2017 skrev 2017-12-09 08:44:44 följande:

    BVC igår och Signe ökar i vikt och följer sin kurva , 380g på 2 v. Hon är blivit bättre i magen sen vi slutade med d-dropparna. Märker att hon int ha lika ont, kan sova längre stunder på dagarna så det känns skönt.

    Va oxå iväg med jobbet i tisdags, så trevligt o skoj att träffas. Fick så fina kläder från Newbie

    Har aldrig gillat klänning/ till små bebisar innan, men nu så älskar jag det.. är så kul att klä min lilla docka.


    Mysigt att få träffa jobbet, jag vill också hälsa på och dem tjatar. Men iochmed att jag jobbar på förskola så vill jag inte hänga där och låta Edvin få massa baciller så han blir sjuk. Blir lite tråkigt att hälsa på när dem är ute också, är ju så kallt och inte lika lätt att gosa med alla saknade barnen.

    Edvin verkar ha gått tillbaka till att äta var tredje timma istället för varannan. Det skulle kag tyckt var skönt normalt.. men nu oroar det mig mer.

    Började ju med att han visade att han var hungrig men vägrade ta bröstet.. så jag började vänta. Erbjöd vid tecken men insåg snabbt att han vill inte. Men sen när det gått 3 timmar ca, så tar han iallafall ofta bröstet utan gråt och skrik. Nattetid äter han mer sällan. Ungefär med 4-5 timmar emellan de senaste dagarna. Men han börjar ju bli stor så jag får väl sluta vara så rädd att någpt ska vara fel.

    Jobbigt när brösten blir så hårda, knöliga och spända att det gör ont bara. Men det ordnar sig ju snabbt.
  • Äldre 9 Dec 10:53
    Linnnn skrev 2017-12-08 10:38:18 följande:

    Stackars liten!

    Jag var på jobbet igår. Åt jullunch och fick också massa fina presenter. Kul att vara där, skönt att komma hem Jag ska börja jobba litegrann hemifrån redan i början av nästa år, så jag försöker njuta av ledigheten.


    Vad är det du jobbar med nu igen? Hur känns det att gå tillbaka så tidigt?

    Jag provade att jobba igen när första var knappt 4 månader men pappan fixade det inte. Hade pumpat ut och så men han var väldigt mammig. Och pappan hade inte tagit hand om honom så mycket. Tyvärr.

    Jag hade velat jobba lite för att få ombyte men samtidigt är det så kort tid att vara hemma...

    Köpte tyg och tråd till 4 sovormar igår. Sytt den första idag. De andra barnen ska få i julklapp. Har ni handlat eller är ni kanske klara?
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 9 Dec 16:19
    BFoktober2017 skrev 2017-12-09 08:44:44 följande:

    BVC igår och Signe ökar i vikt och följer sin kurva , 380g på 2 v. Hon är blivit bättre i magen sen vi slutade med d-dropparna. Märker att hon int ha lika ont, kan sova längre stunder på dagarna så det känns skönt.

    Va oxå iväg med jobbet i tisdags, så trevligt o skoj att träffas. Fick så fina kläder från Newbie

    Har aldrig gillat klänning/ till små bebisar innan, men nu så älskar jag det.. är så kul att klä min lilla docka.


    Vad skönt att hon blivit bättre i magen. Jobbigt om de är svårtröstade.

    Här följer liten förstås inte sin kurva utan det går spikrakt uppåt...

    Jag tror inte att du behöver oroa dig erijon. Jag har ju också en bebis som sover långa pass. Ofta både på dagen och natten, även om det inte blir några sex timmar på dagen. Jag frågade på bvc och ssk menade att det bara betyder att han är nöjd
  • Äldre 9 Dec 16:31

    Blä. Jag har blivit sjuk och mest legat till sängs idag. Är mest orolig för att bebis ska bli smittad. Tänkte först att det kanske var mjölkstockning, men det är det inte.

    Jag har testat olika yogapass Lillafindus. Sökt på youtube efter postpartum/postnatal yoga.

    Jag jobbar som fysiker Litenblomma. Vi får se hur det funkar att börja jobba så tidigt. Har inte gjort det tidigare. Eftersom jag kan jobba hemifrån och till största delen arbeta med projekt där jag inte är så beroende av andra kan jag ju anpassa själv hur mycket jag jobbar varje dag. Tänker att jag jobbar under den tiden som jag just nu ägnar åt att städa och tvätta... Resten av familjen får sluta vara så bortskämda med att jag fixar

  • Äldre 10 Dec 08:40

    Ganska säker att jag fått mjölkstockning!

    Känner en hel mjölkgång uppifrån bröstkorgen ner till bröstvårtan som är hård (blir mjukare vid amning men inte så som när

    Bröstet töms), det ömmar och jag tror det är rodnat. Svårt att veta då jag duschat varmt, masserat, försökt pumpa, ammat där och dragit med fingertopparna i gångarnas riktning osv. Kom igår helt plötsligt vid lunch. Igårkväll vid 21.30 typ upptäckte jag förhöjd temp : 37,7, senare 38,4. Tog diklofenak och alvedon på kvällen. Gått bra under natten. Bättre idag rent smärtmässigt och det knöliga är lite mjukare men 38,6 i temp i morse. Då brukar man ju ha lägst temp. Tagit alvedon och diklofenak igen, måste ju överleva. Gör inte särskilt ont att amma, så det kan jag göra på det bröstet. Men Edvin vill ju typ bara äta var tredje tomme och det andra bröstet blir ju också stenhårt pga tiden då han dragit igång en galen produktion..

    Ha apotekets billigaste pump, ett sådant där rör bara. Så det funkar knappt. Får ut typ 20-30 ml MAX! Hjälper liksom inte :(

    Vad kan/ska jag göra? LitenBlomma; hade inte du det? Vad gjorde du? När ska man kontakta vården?

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här