• Äldre 2 Oct 11:23
    921826 visningar
    1530 svar
    1530
    921826

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 10 Dec 11:00
    erijon skrev 2017-12-10 08:40:09 följande:

    Ganska säker att jag fått mjölkstockning!

    Känner en hel mjölkgång uppifrån bröstkorgen ner till bröstvårtan som är hård (blir mjukare vid amning men inte så som när

    Bröstet töms), det ömmar och jag tror det är rodnat. Svårt att veta då jag duschat varmt, masserat, försökt pumpa, ammat där och dragit med fingertopparna i gångarnas riktning osv. Kom igår helt plötsligt vid lunch. Igårkväll vid 21.30 typ upptäckte jag förhöjd temp : 37,7, senare 38,4. Tog diklofenak och alvedon på kvällen. Gått bra under natten. Bättre idag rent smärtmässigt och det knöliga är lite mjukare men 38,6 i temp i morse. Då brukar man ju ha lägst temp. Tagit alvedon och diklofenak igen, måste ju överleva. Gör inte särskilt ont att amma, så det kan jag göra på det bröstet. Men Edvin vill ju typ bara äta var tredje tomme och det andra bröstet blir ju också stenhårt pga tiden då han dragit igång en galen produktion..

    Ha apotekets billigaste pump, ett sådant där rör bara. Så det funkar knappt. Får ut typ 20-30 ml MAX! Hjälper liksom inte :(

    Vad kan/ska jag göra? LitenBlomma; hade inte du det? Vad gjorde du? När ska man kontakta vården?


    Jag hade det, hade 40 graders feber...mitt gick över på 1,5 dygn. Jag ringde 1177 som sa att jag skulle åka in, men jag gjorde inte det. Morgonen därpå var det mkt bättre. Hade väl lite feber nån dag till och lite rött och ömt bröst ännu ett par dagar, men det värsta var över på 1,5 dygn typ.
  • Äldre 10 Dec 12:43
    Mischa skrev 2017-12-10 11:00:22 följande:

    Jag hade det, hade 40 graders feber...mitt gick över på 1,5 dygn. Jag ringde 1177 som sa att jag skulle åka in, men jag gjorde inte det. Morgonen därpå var det mkt bättre. Hade väl lite feber nån dag till och lite rött och ömt bröst ännu ett par dagar, men det värsta var över på 1,5 dygn typ.


    Aj aj! Har inte särskilt ont längre.. tycker det äe relativt mjuk. Ej tagit temp men känner mig inte febrig. Stod nyss på alla fyra, över Edvin och ammade en stund för att tömma bättre. Men han började med skratta och ha sig.

    Vill inte ringa 1177 för de har ju noll koll på amning, funderar docl på att ringa bb som har amningsmottagning och rådfråga. Men ringer nog ikväll om det försämras med feber osv isåfall. Bara gått ett dygn nu och mår ju bättre pch har mindre ont!
  • Äldre 10 Dec 14:33

    Jobbigt med mjölkstockning. Jag är också lite orolig för det, har fått pumpa två gånger nu på morgonen/förmiddagen plus amningen för att försöka hindra det, men tycker att brösten fyller på sig väldigt fort igen och det värker lite smått.

    Vad tror ni? Kan det vara andra utvecklingssprånget här? Lillen sover mycket mer, är mer gnällig, äter mindre men vill ligga vid bröstet ofta. Han är bara nöjd korta stunder och ville inte somna i sin egna säng igår. Provade olika varianter men fick inte honom till ro förrän han fick liggamma en stund och somna så, då kunde jag lyfta över honom till sängen. Eller kan det vara att han har en förkylning i kroppen även fast det inte märks som snuva och att det gör honom gnällig? Han är 8 veckor och 1 dag idag.

  • Äldre 10 Dec 14:55
    erijon skrev 2017-12-10 08:40:09 följande:

    Ganska säker att jag fått mjölkstockning!

    Känner en hel mjölkgång uppifrån bröstkorgen ner till bröstvårtan som är hård (blir mjukare vid amning men inte så som när

    Bröstet töms), det ömmar och jag tror det är rodnat. Svårt att veta då jag duschat varmt, masserat, försökt pumpa, ammat där och dragit med fingertopparna i gångarnas riktning osv. Kom igår helt plötsligt vid lunch. Igårkväll vid 21.30 typ upptäckte jag förhöjd temp : 37,7, senare 38,4. Tog diklofenak och alvedon på kvällen. Gått bra under natten. Bättre idag rent smärtmässigt och det knöliga är lite mjukare men 38,6 i temp i morse. Då brukar man ju ha lägst temp. Tagit alvedon och diklofenak igen, måste ju överleva. Gör inte särskilt ont att amma, så det kan jag göra på det bröstet. Men Edvin vill ju typ bara äta var tredje tomme och det andra bröstet blir ju också stenhårt pga tiden då han dragit igång en galen produktion..

    Ha apotekets billigaste pump, ett sådant där rör bara. Så det funkar knappt. Får ut typ 20-30 ml MAX! Hjälper liksom inte :(

    Vad kan/ska jag göra? LitenBlomma; hade inte du det? Vad gjorde du? När ska man kontakta vården?


    Aj

    Jo jag hade det när han var 2v. Jag gjorde allt det du beskrivit, värme, massage, amning i konstiga ställningar för att tömma överallt (underkäken mot det onda) vila, vetekudde på det onda brösten samtidigt som bebisen äter eller tvärtom att hen äter på det andra och värme samt handmjölkning på det onda.

    Skulle det bli rött och du får upp emot 39 så ringer du bb amningshjälp eller vc för att få spray som hjälper utdrivningen. De kan ta en sänka och se om du behöver antibiotika.

    Jag lyckades få en mjölkstockning deluxe när nu 4 åringen var knappt 7 månader. Blev inlagd på bb på alla hjärtans dag med antibiotika intravenöst.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 11 Dec 19:58

    Hur går det med stockningar och utvecklingssprång? Här har liten faktiskt varit lite missnöjd idag (väldigt ovanligt) och jag tänkte att det kanske också är en fas då, men nu på kvällen kom det största bajslasset hittills och sen var allt bra igen

  • Äldre 11 Dec 21:12

    Hej! Skulle gärna vilja höra vad ni hade gjort i min situation..

    Sixten är nu 7 veckor och en riktigt stor kille, 6.5 kilo. Han äter ofta men bara ett par gånger på natten.

    Mitt problem är att han inte kan somna in eller sova själv både på dagen och natten. Han avskyr att ligga själv och gör det max i 5 minuter innan han börjar skrika så jag får ta upp honom och gå runt med honom alternativt sitta ner och vagga honom med napp. Han spottar alltid ut nappen när han ligger själv och ingen stoppar in den igen. Han märker aldrig att han blir trött utan ger inga tecken och börjar gallskrika. Har insett nu att han alltså inte har ont i magen utan bara är trött.

    Jag börjat bli trött i armarna och psykiskt trött av att ha honom på mig hela hela tiden. Har testat ergobaby men den gillade han inte och den var så svår att få på själv.. mamma hävdar att han är "bortskämd" att jag bär honom hela tiden. Men om jag inte gör det så skriker han ju och det kan jag ju inte låta honom göra. Ibland kan jag lägga ifrån mig honom när han somnar och kommit in i djupsömnen men inte alltid utan då vaknar han och tar tid att får honom att somna om så jag brukar inte chansa utan får glatt sitta i soffan tills han vaknar.

    Kan era bebisar sova själva? Har mamma rätt att han är bortskämd? Borde jag vänja av honom från att sova på och med mig?

  • Äldre 11 Dec 21:35
    Pemmis88 skrev 2017-12-11 21:12:29 följande:

    Hej! Skulle gärna vilja höra vad ni hade gjort i min situation..

    Sixten är nu 7 veckor och en riktigt stor kille, 6.5 kilo. Han äter ofta men bara ett par gånger på natten.

    Mitt problem är att han inte kan somna in eller sova själv både på dagen och natten. Han avskyr att ligga själv och gör det max i 5 minuter innan han börjar skrika så jag får ta upp honom och gå runt med honom alternativt sitta ner och vagga honom med napp. Han spottar alltid ut nappen när han ligger själv och ingen stoppar in den igen. Han märker aldrig att han blir trött utan ger inga tecken och börjar gallskrika. Har insett nu att han alltså inte har ont i magen utan bara är trött.

    Jag börjat bli trött i armarna och psykiskt trött av att ha honom på mig hela hela tiden. Har testat ergobaby men den gillade han inte och den var så svår att få på själv.. mamma hävdar att han är "bortskämd" att jag bär honom hela tiden. Men om jag inte gör det så skriker han ju och det kan jag ju inte låta honom göra. Ibland kan jag lägga ifrån mig honom när han somnar och kommit in i djupsömnen men inte alltid utan då vaknar han och tar tid att får honom att somna om så jag brukar inte chansa utan får glatt sitta i soffan tills han vaknar.

    Kan era bebisar sova själva? Har mamma rätt att han är bortskämd? Borde jag vänja av honom från att sova på och med mig?


    Nej du kan inte skämma bort ett spädbarn! Ge honom den närhet han vill ha och du får en trygg bebis. Min son sover väldigt sällan själv. Mest i famnen eller i sjal. Njut av närheten, snart är tiden över! Kolla på netflix, läs böcker och snart börjar han skolan.
  • Äldre 11 Dec 21:40
    Trolltrio skrev 2017-12-11 21:35:18 följande:

    Nej du kan inte skämma bort ett spädbarn! Ge honom den närhet han vill ha och du får en trygg bebis. Min son sover väldigt sällan själv. Mest i famnen eller i sjal. Njut av närheten, snart är tiden över! Kolla på netflix, läs böcker och snart börjar han skolan.


    Tack för peppen! Lyssnar för mycket på andra som har såå mycket tid att greja hemma och blir uttråkade, själv kan jag knappt dricka en kaffe. Att ens laga mat är en omöjlighet! Men ska släppa pressen på mig själv och njuta som du säger för det är otroligt mysigt också :)
  • Äldre 11 Dec 22:16
    Pemmis88 skrev 2017-12-11 21:12:29 följande:

    Hej! Skulle gärna vilja höra vad ni hade gjort i min situation..

    Sixten är nu 7 veckor och en riktigt stor kille, 6.5 kilo. Han äter ofta men bara ett par gånger på natten.

    Mitt problem är att han inte kan somna in eller sova själv både på dagen och natten. Han avskyr att ligga själv och gör det max i 5 minuter innan han börjar skrika så jag får ta upp honom och gå runt med honom alternativt sitta ner och vagga honom med napp. Han spottar alltid ut nappen när han ligger själv och ingen stoppar in den igen. Han märker aldrig att han blir trött utan ger inga tecken och börjar gallskrika. Har insett nu att han alltså inte har ont i magen utan bara är trött.

    Jag börjat bli trött i armarna och psykiskt trött av att ha honom på mig hela hela tiden. Har testat ergobaby men den gillade han inte och den var så svår att få på själv.. mamma hävdar att han är "bortskämd" att jag bär honom hela tiden. Men om jag inte gör det så skriker han ju och det kan jag ju inte låta honom göra. Ibland kan jag lägga ifrån mig honom när han somnar och kommit in i djupsömnen men inte alltid utan då vaknar han och tar tid att får honom att somna om så jag brukar inte chansa utan får glatt sitta i soffan tills han vaknar.

    Kan era bebisar sova själva? Har mamma rätt att han är bortskämd? Borde jag vänja av honom från att sova på och med mig?


    Hade det så med dottern. Hon sov på oss i flera månader, dag och natt. Det blev bättre och bättre, vid 4 månader upplevde jag att det vände och hon blev enklare att lägga ner när hon somnat. Du skämmer inte bort honom! Han behöver din närhet. Försök låta allt annat vara. Men jag vet hur påfrestande det är... det var så skönt de få gånger hon kunde sova själv i typ 30 minuter bara.

    Strunta i kommentarer om att du skämmer bort honom. Den äldre generationen har ofta en annan syn på hur man "ska" ta hand om bebisar, eftersom råden till föräldrar har ändrats...
  • Äldre 11 Dec 22:18
    Pemmis88 skrev 2017-12-11 21:40:59 följande:
    Tack för peppen! Lyssnar för mycket på andra som har såå mycket tid att greja hemma och blir uttråkade, själv kan jag knappt dricka en kaffe. Att ens laga mat är en omöjlighet! Men ska släppa pressen på mig själv och njuta som du säger för det är otroligt mysigt också :)
    Jag gjorde i ordning ALLT dagen innan när maken var hemma. Laddade kaffebryggaren, gjorde mackor som var färdiga i kylen osv.

    Trodde det skulle bli lika den här gången, men sonen är mycket enklare att lägga ner och kan sova själv långa stunder. Trots att jag haft honom lika nära och behandlat honom lika som syrran.
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här