• Äldre 2 Oct 11:23
    921098 visningar
    1530 svar
    1530
    921098

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 5 Oct 23:26
    Linnnn skrev 2018-10-01 21:04:29 följande:

    Vi kommer också bjuda familjen på Js kalas. Mellanbarnet fyllde år i helgen och vi ska hinna med hennes kompiskalas innan J fyller år också.

    Kikade på en fsk förra veckan och ska på ett till besök den här veckan. Där jag var förra veckan får inte ens alla med syskonförtur plats, men jag tror det ser ungefär likadant ut överallt här i närheten Det var fint med egen kock, ateljé och våtrum, men för små lokaler för de minsta och 15 barn på 3 personal. Ser det likadant ut med bemanningen hos er?


    På avdelningen där vår stora går är dom 3 pedagoger på 13 barn. Men jag har förstått det som att det finns ?plats? för fler, vet dock ej var dom satt maxantalet. På förskolan där lillebror börjar i januari verkar det allmänt stökigt då dom oftast delar en avdelning i två, och det finns fem pedagoger som hoppar emellan så där har jag ingen aning hur det ser ut.
  • Äldre 6 Oct 08:28

    I onsdags och igår gick han på förskolan mellan 7 och 10 när jag pluggade. Det gick bra! Han var lite ledsen när jag skulle lämna igår men tog faktiskt nappen! Så nu är nappen och filten en tröst/trygghet och det känns bra. Ringde och kollade läget och då hade han bara pipit lite precis när jag gått men sen kunde han avleda och leka. Nästa vecka tänkte jag utöka till kl 11. Det är 12 barn inskrivna men oftast är det bara 4-6 st och 3 personal. Jag hade 2 febriga barn hemma i förra veckan och dessutom fick minsta dottern neuroborrelios med ansiktsförlamning. Hon är pigg nu så vi hoppas att förlamningen släpper snart.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 7 Oct 07:44

    Nej men fy Litenblomma! Hoppas verkligen hon mår bättre nu! En kompis barn fick neuroborrelios och det var jättejobbigt.

    Skönt att det fungerar så bra med fsk.

    Jag var på ett till besök på en fsk i veckan och där var det lite bättre bemanning, 3 på 13 små barn, men mer slitet, mindre gård o dyl. De flesta föräldrar har bra saker att säga om sin fsk och jag har bara pratat med enstaka som bytt. Kanske ligger det mest hos mig som önskar att jag slapp lämna bort honom innan han kan prata ordentligt och på riktigt är intresserad av kompisar...

  • Äldre 9 Oct 21:20

    Vad härligt att kolla utvecklingsstegen nu... När de var små varade de i några dagar och nu läste jag precis att det är 26 dagar till slutet av steg 8 När J var liten plutt visade sig stegen dessutom genom att han sov mer än vanligt. Han sover fortfarande väldigt mycket dagtid, men nu har de sköna nätterna sen två dagar ändrats till stökiga historier med många uppvak. Hoppas inte det varar i 4 veckor till... På dagarna är han däremot väldigt glad och nöjd. Hur har ni det just nu?

  • Äldre 10 Oct 20:10
    Linnnn skrev 2018-10-09 21:20:33 följande:

    Vad härligt att kolla utvecklingsstegen nu... När de var små varade de i några dagar och nu läste jag precis att det är 26 dagar till slutet av steg 8 När J var liten plutt visade sig stegen dessutom genom att han sov mer än vanligt. Han sover fortfarande väldigt mycket dagtid, men nu har de sköna nätterna sen två dagar ändrats till stökiga historier med många uppvak. Hoppas inte det varar i 4 veckor till... På dagarna är han däremot väldigt glad och nöjd. Hur har ni det just nu?


    Mycket uppvak här också. Jag har skyllt på att vi försöker få honom att sova i egen säng, men kanske är fet ett sånt där utvecklingssteg som spökar...

    På dagarna är han alltid på bra humör och har egentligen alltid varit. Jag börjar däremot känna mig väldigt låst då det bara är jag som får natta honom. Svårt också i och med att vi har en som är 3,5 som man inte vill ska vakna av lillebrors gallskrik.
  • Äldre 12 Oct 09:14

    Ja de lugna nätterna är helt bortblåsta sen en dryg vecka ungefär. Han vaknar jätteofta och nöjer sig oftast inte med att själv hitta/få nappen, som brukar gå bra. Jag har fått öka på amningen igen, bara för att få honom att somna om så fort som möjligt. Skönt att höra att ni har det likadant, trodde det kanske var nåt annat som orsakade det. Ser att vi har 19 dagar till slutet av denna fasen.. håller med dig Linnnn, hoppas inte dessa sov-vanor varar så länge. Dagtid är han oftast glad men han är väldigt mammig, aktiv och bestämd. Så det är inte många sekunder vi sitter still under dagen och jag kan inte lämna rummet utan att det blir panik. Så jag är jätteglad att vi inte ska skola in än. Jag känner å andra sidan i hjärtat att det känns alldeles för tidigt i januari också, men det ändrar sig kanske :)

    Dessutom har mensen nu kommit tillbaka. Den är mindre än tidigare och ingen smärta jämfört med jätteont förr, så fortsätter det så här gör det mig absolut ingenting.

    Hoppas ni har en härlig dag i solen och värmen!

  • Äldre 12 Oct 23:46

    Jag känner igen mycket gällande humöret men nätterna är fortfarande bra tack och lov. Snittar 11h per natt med ca två uppvak där nappen eller lite vatten brukar räcka.

    Men ojoj vilka humörsvängningar! Särskilt vid maten då hon prompt ska äta själv (med sked) men det klarar hon ju inte riktigt av än och då blir det frustration och skrik. Och är hon på golvet vill hon vara i famnen och är hon i famnen vill hon vara på golvet... Har inte tagit första steget själv än men det är mkt klättrande. Vagnen som var så populär förr har tappat några placeringar, haha.

    På torsdag blir hon ett år och nästa lördag har vi kalas. Sedan ska sambon dra igång med den stora köks och Ilses rum- renoveringen så då flyr jag och Ilse till Öland så får sambon surra runt här i två veckor.

  • Äldre 14 Oct 17:25

    Idag fyller vår lille gosse 1år, tänk så tiden går. Det har blivit lite funderingar på hur allt var för ett år sen, med förlossningen och så. Nästa helg blir det kalas.

    Men hu! Det där du skriver, Musetti, med humörsvängningarna är riktigt tufft emellanåt. Han skriker argt så det skär i öronen och ingenting är riktigt bra. Det är mycket frustration och han kan inte va stilla en enda sekund. Pust! Längtar till denna fasen är över. Folk runt om oss tror att nån håller på att mördas och rycker till av rädsla när han vrålar.

    Vi har precis gjort vår köks-renovering och med facit i hand skulle vi kanske ha väntat, vi är bra trötta nu av kombon renovering och frustrerat barn.. men visst är det kul när man år klar. Lycka till med ert projekt Musetti :)

  • Äldre 14 Oct 20:52

    Grattis till 1-åringen FiaW! På fredag är det dags här.

    Vad skönt att ni är klara med renoveringen och skönt att du kan åka iväg en sväng Musetti.

    J hade tre dåliga nätter, värsta natten vaknade han flera gånger i timmen, men sen sov han helt plötsligt hela natten natten efter?! Han har sovit någorlunda senaste nätterna och det har räckt att plutta in nappen, men inte lika bra som tidigare.

    J har nästan helt slutat amma. Brukar bara bli en gång per dag. Han verkar helt enkelt inte särskilt intresserad. Båda de andra barnen har jag ammat betydligt längre, så det känns lite oväntat.

  • Äldre 15 Oct 13:39

    Tack Linnnn! :)

    Skönt att J sover lite bättre igen. Vår gosse sover inte heller lika illa längre men han vaknar just nu 3 ggr per natt och då duger bara amning. Jag ska sova borta själv i mitten av november så innan dess får det bli avvänjning. Tänkte ta avvänjningen när denna fasen är slut för att undvika extra mycket ledsamhet.

    Dagtid är han inte intresserad av att amma, så det är bara på natten. Förstår att det känns lite oväntat när dina andra två ammat betydligt längre Linnnn.

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här