• Äldre 2 Oct 11:23
    921115 visningar
    1530 svar
    1530
    921115

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 3 Nov 15:29

    Nej, han låter inte svältfödd FiaW Jag har inga bra tricks för hur man gör. Jag vill också trösta mammiga barn. Mitt andra barn hade en period då jag inte fick försvinna ur sikte, men de andra två har inte varit så. Känns det för jobbigt är det bättre att vänta. Det kanske går lättare att sluta nattamma när du inte är hemma (för visst skulle du sova borta snart?)

    Vad skönt att du kom på en lösning erijon. Och bra att styra över till ett sovpass inför fsk. J sover 1-2 h två gånger om dagen fortfarande, tror han måste komma i säng tidigare om jag ska styra om till ett pass.

    Igår hade vi en heldag på Kolmården, 8 timmar! Alla barnen var otroligt nog glada hela dagen.

  • Äldre 4 Nov 05:38

    FiaW: här ammas/snuttas det nätterna igenom för tillfället. Gissar att det är en fas men har svårt att se ett slut på det eftersom vi samsover och han därför har fri tillgång. Jag tror jag låter det vara för nu och så får vi ta tag i att avsluta amning ordentligt när vi är lediga allihop runt jul.

  • Äldre 4 Nov 19:31

    Ja jag skulle helst vilja vänta tills han inte vaknar så många gånger, men sambon vill gärna prova igen nästa helg och inte vänta till skarpt läge så så får det nog bli.

    I jobbet kommer jag att sova borta 3 nätter i december men då vill jag ha med mig gossen, vet inte hur mycket det är bra att vara iväg som första anknytningsperson när barnen inte är äldre. Enligt forskning jag läste så skulle man inte va iväg mer än en halv helg innan de är 1,5 år och dessutom känns det inte rätt i hjärtat heller.

    Lillen här sover också två ggr om dagen, allt från 30-75 min per gång och jag tänker att han får fortsätta med det så länge han verkar behöva det. Förskolorna här är väldigt flexibla med barnens sömn. Behöver de sova två ggr är det helt okej. Vill de hellre sova i vagn än på madrass går det också bra, skönt då vår gosse endast sovit i vagn utomhus dagtid.

    Hur dags går J och lägger sig och hur dags vaknar han?

    Härligt med Kolmården Linnnn! Skönt att alla barn var glada och nöjda så lång tid :)

    Ja då har ni det lite likadant lisohl. Skönt att ni kan avvakta till julledigheten :)

  • Äldre 5 Nov 15:53

    Nu är vinterstövlarna äntligen inhandlade och jag slipper känna mig som sämsta mamman i parken mer. Det blev ett par Kavat Yxhult i strl 20. Fick massa hjälp i butiken! Blev lite förvånad över storleken då hon har ett par gummistövlar från Aigle i strl 20 som hon växt ur och ett par jympaskor från Cyrillus i strl 21 som sitter perfekt. Men det är som vanligt att franska storlekar är mkt mindre än svenska. Men vi är nöjda både Ilse och jag :)

    Nu ska jag bara hämta ut overallen som jag beställt och se om den passar.

  • Äldre 5 Nov 15:57

    Ilse sover oxå två ggr om dagen (nu exempelvis), annars är blir hon på monsterhumör. Ett längre sovpass kl 11-12 och ett kortare runt kl 16:30. Hur är det på förskolan, sover de bara ett pass då?

  • Äldre 5 Nov 16:00

    Låter jättemysigt med Kolmården Linnnn! Vi var i Gamla Linköping och Valla igår och klappade getter och kaniner, det blev succé.

  • Äldre 6 Nov 22:39

    Det är väldigt olika hur man är, men jag har också haft väldigt svårt att vara ifrån barnen när de varit små FiaW. Håller med om att det känns fel i hjärtat.

    Är ingen mening att lägga J innan de stora kommit i säng, så han somnar inte före 20.30. Vaknar ofta vid 7 när de går upp, men kan sova lite längre på helgen (precis som syrrorna ). Har ganska länge sovit två timmar på förmiddagen och nästan lika länge på em. Får väl försöka styra om till lite längre nattsömn sen, men just nu känns det skönt så här.

    Efter mycket velande har jag också köpt ett par kavat yxhult, stl 22. Och ett par vantar från Reima, som jag tyckte funkade väldigt bra även längre norrut.

  • Äldre 6 Nov 22:42

    De flesta barnen på fsk sover bara en gång Musetti, men orkar de inte hålla sig vakna får de så klart sova.

  • Äldre 7 Nov 08:32

    Ja det är väl så Linnnn, man får följa sitt hjärta <3

    Låter som ni har det skönt med sömnen hos er Linnnn och ingen idé att ändra för ändrandets skull, det kan man ta när man måste.

    Vår lille gosse har åkt på sin tredje förkylning på kort tid nu och låter mest som en katt som hostar upp hårbollar titt som tätt, stackaren.

    Hans lugg har blivit så lång och hänger mycket i ögonen så jag ska försöka hitta nån smidig klämma att sätta upp den med. Jag vill helst inte klippa den och riskera en full Gustav Vasa ????

    Nu börjar jag också fundera på att försöka hitta en lösning till våren och vänta med inskolningen till i höst. Det är fullt på de ställen som känns bra och jag vill helst inte skola in lillen på flera olika ställen om det går att undvika. Vi får se vad vi landar i.

  • Äldre 8 Nov 09:19

    Mysigt med både valla och gamla Linköping Musetti. Blev overallen bra?

    Ja, jobbigt med alla förkylningar. J har haft några dagar nu utan att snoret runnit och det är nästan så att jag undrar vad som är fel. Och vad gulligt det låter med luggen FiaW. J har långt hår bakom öronen (men inte i mitten av nacken) och mitt uppe på huvudet, men inte framme vid luggen Har funderat på om jag borde klippa (särskilt eftersom tofsen på ena sidan är längre), men det är så lockigt i nacken att det nog inte syns så mycket...

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här