• Äldre 2 Oct 11:23
    921641 visningar
    1530 svar
    1530
    921641

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 15 Nov 09:29

    Hoppas ni mår bättre snart lisohl! Extra jobbigt att vara sjuk själv om man inte får sova.

    Hur går det FiaW? Kan ju vara mensen som är på gång. Tycker det har känts lite annorlunda efter varje gång jag fått barn. Stor omställning att sluta amma plötsligt om han ätit ganska mycket tidigare också.

    Äntligen har J så smått börjat härma lite ord. Det går oftast inte att missförstå vad han vill ändå eftersom han pekar och låter arg/glad/ledsen osv, men det förenklar ju livet för alla om han kan prata. Älskar att bli jagad eller att jaga nu när han fått upp farten och går stadigt. Har era barn några favoritlekar? Js favorit är nog fortfarande att läsa böcker.

  • Äldre 15 Nov 16:38

    Hur har det gått med förkylningen Linnnn? Klarade sig J? Och hoppas att ni blivit bättre lisohl! Skönt för er också att nattamningen är över.

    Det går bra för oss, han sover fortfarande mycket bättre på nätterna, men jag kan inte få honom att somna om. Ser han att det är jag ska han bara komma upp till mig, så sambon får fortsätta ett tag till.

    Han blir lätt frustrerad och skriker och blir arg ganska ofta fortfarande, antar att det blir bättre när han börjar gå och prata. Han har börjat slå mig i ansiktet också. Ibland av kärlek tror jag, ett försök till klapp som blir en lavett, och ibland av frustration. Det är jobbigt i vilket fall och jag hoppas att mitt ?Nej, ta försiktigt? (med visande handrörelse) snart ska fästa på..

    Han bankar också sitt huvud i allt med vilje hela tiden. Ibland av frustration och ibland för att testa hur det känns. När han gör det av frustration blir han såklart ledsen för att det gör ont. Längtar tills det också är över..

    Ja det var nog mest pga mensen som jag var så känslig, den kom samma kväll som jag skrev inlägget. Jag kan fortfarande känna lite saknad efter amningen ibland och emellanåt far hormonerna hit och dit men det känns mycket lugnare än i söndags.

    Gulligt att J tycker om att bli jagad och att jaga :) Vår gosse har också börjat med lite ord. Just nu mjauar han åt alla gråa djur (han mjauar inte åt katter i andra färger men tex åt gråa möss). Beror nog mycket på att vår katt är grå :)

    Vår kille älskar också böcker men har ju som sagt inget tålamod, så det blir 10 böcker per 5 min ungefär, haha. Annars är det mest musik som gäller, han vill spela musik på stereon, i böcker, på paddan och gunga till. Och annars vill han spela piano eller gitarr. Det är mycket musik i vår familj och han verkar haka på det, kul.

  • Äldre 19 Nov 21:03

    Ja, bläddrar J själv i böckerna går det också undan Han vill gärna börja bläddra bakåt när slutet närmar sig eller ta fram en ny bok, så att jag fortsätter läsa. Vad kul med instrument! Tyvärr spelar ingen av oss, men J älskar också musik. Önskar jag kunde!

    Otroligt nog blev J bara lite hostig trots att båda syrrorna var förkylda - skönt.

    Ja, frustrationen brukar lätta när de lär sig nya grejer. J blir mest ilsken när han tycker jag är för långsam, t ex med att hälla upp vatten eller ge honom mer mat.

  • Äldre 27 Nov 07:11

    Harmonisk period med väldigt glad J just nu. Går bra att gå utomhus med mycket kläder nu även om han har väldigt svårt att ta sig upp om han ramlar. Favoriten är fortsatt böcker - och clementiner. När han ska somna vill han gärna pilla på mig, helst dra i håret. Eftersom han drar ganska hårt är det inte mysigt, särskilt inte mitt i natten... Har försökt erbjuda massa andra saker att pilla på, men det duger förstås inte. Verkar vara hans sätt att mysa för han vill gärna göra samma med syrrorna när han är trött. Har era barn liknande saker för sig? Jag säger ifrån och håller handen i stället men det är han inte så nöjd med...

  • Äldre 27 Nov 08:57

    Här är renoveringen äntligen klar och Ilse har fått eget rum där hon nu sovit själv i ca 1 1/2 vecka. Det har gått oväntat bra faktiskt att hon sover där! En gång har vi fått bära över henne till oss hittills. Och hon verkar trivas jättebra i rummet med alla sina saker.

    Favoritleksakerna är sådana där böcker som låter när man trycker på en knapp typ djuren på bondgården eller ramsor. Helt tokig i dem och det är de enda böcker hon inte tuggar sönder. Annars är klossar fortsatt kul, och gung-kaninen hon fick i ettårspresent.

    Hon går mer och mer ca 7-10 steg i taget nu.

    Känner igen det där pillandet Linnnn! Gärna i näsan eller ögonen, haha! Och så gnuggar hon näsan som eskimåerna.

    Också stort fan av clementiner, det är ju så bea storlek. Vad gäller mat är det heeelt uteslutet att mata henne så det som är i puréform typ gröt själper vi ner återanvändningsbara klämmisar. Helt klart mitt bästa köp! Så kul att hon äter som oss annars nu :)

  • Äldre 27 Nov 09:06

    Just det, vi hade två veckor av sömnkaos där hon vägrade sova på kvällen och röjde runt nästan till midnatt. Så vi senarelade förmiddagsvilan med en timme och tog bort eftermiddagsvilan helt och voilà- nu sover hon bra igen!

    Dricker fortfarande en flaska ersättning på morgonen och en före sängen, välling vägrar hon.

    Kallt i stockholm nu så nu är åkpåsen på.

  • Äldre 29 Nov 09:27

    Vilken sötnos i vagnen!

    Skönt med eget rum. Och kul att hon trivs Musetti! Vi har ett rum över, men det är forfarande gäst/datarum. J gillar nog böcker med ljud sämst fast han gillar alla pekböcker... Jag gillar böckerna om bäbis, J gråter när bäbis är ledsen, men vill ändå läsa.

    Här sovs det fortfarande två timmar på fm och minst en till på em.

  • Äldre 21 Dec 14:36

    Här är framtänderna äntligen på väg J springer, klättrar upp och ner ur soffan och är allmänt vild. Var tog min lugna bebis vägen?!

    Hoppas alla oktoberbarn och föräldrar får en riktigt fin jul!

  • Äldre 21 Dec 23:09

    Tack detsamma!


    Linnnn skrev 2018-12-21 14:36:09 följande:

    Här är framtänderna äntligen på väg J springer, klättrar upp och ner ur soffan och är allmänt vild. Var tog min lugna bebis vägen?!

    Hoppas alla oktoberbarn och föräldrar får en riktigt fin jul!


  • Äldre 24 Dec 21:27

    Hoppas ni haft en riktigt fin jul!

    Det är full fart på lillgossen här, men han hade feber lördag och söndag stackarn och sen dess har han varit det gnälligaste jag nånsin varit med om. Vet inte hundra vad det är men jag tror det är tänderna. Han vaknar också på natten och ska ABSOLUT inte sova. Igår tyckte han det var morgon 3:40 och då spelade det ingen roll vad mamma och pappa tyckte.. kl 05 gav vi upp och gick upp med honom.

    Så här illa har det inte varit nån gång innan, har tom fått ge honom alvedon några gånger. Har ni andra bra knep för att hjälpa de små med tänderna? Jag försöker få honom att tugga på en bitring men det är inte så populärt. Hur mycket alvedon har ni gett era små? Vill inte hålla på för mycket med det heller. Vissa säger att ibuprofen är bättre men det känns inte heller rätt.

    Önskar er sköna mellandagar nu! :)

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här