• Äldre 4 Oct 10:17
    487441 visningar
    4438 svar
    4438
    487441

    Följas åt till ett plus!

    Jag har just påbörjat försöken när det gäller barn nummer 2 och tänker att vi är fler som vill följas åt i denna resa (så mycket roligare när man kan skriva av sig nånstans).

    Jag har ännu ingen koll på hur min cykel ser ut eftersom jag bara har hunnit ha en mens sedan förra förlossningen (jag ammar ännu och det tog ett bra tag innan den kom tillbaka). Jag är också lite äldre (38), så är väldigt spänd inför hur fertiliteten ser ut i dagsläget.

    Följs som sagt gärna åt i väntan på plusset.

  • Svar på tråden Följas åt till ett plus!
  • Äldre 3 Nov 13:28

    Har nu haft mens i 7 dagar (längsta mensen någonsin, den brukar vara på 3-4 dagar). Började testa med fertilitetsmonitor och fick "hög" direkt. Inte LH-alltså utan östrogenökning. Vi får se om jag har ÄL eller ej. Hoppas på att den kommande cykeln ska vara kortare än 33 dagar som den var sist, gillade min 26-dagarscykel som jag hade innan graviditeten.

  • Äldre 3 Nov 14:01

    Hej på er!
    Jag hoppar gärna in här. Är 38 år och har försökt bli gravid sedan juni, men vi har inte jobbat så hårt för det än.
    Jag ammar fortfarande min dotter (morgon, kväll, natt) och min mens är inte riktigt i fas, så är lite svårt att hålla koll på ÄL om man säger så.
    Jag har funderat att skaffa ÄL-stickor. Använder ni såna?

  • Äldre 3 Nov 17:52
    Annika79 skrev 2017-11-03 14:01:19 följande:

    Hej på er!
    Jag hoppar gärna in här. Är 38 år och har försökt bli gravid sedan juni, men vi har inte jobbat så hårt för det än.
    Jag ammar fortfarande min dotter (morgon, kväll, natt) och min mens är inte riktigt i fas, så är lite svårt att hålla koll på ÄL om man säger så.
    Jag har funderat att skaffa ÄL-stickor. Använder ni såna?


    Men vad kul att du hittade hit! Vi är exakt lika gamla du och jag, och även jag ammar min ettåring så mensen är ännu inte i fas här heller. Jag har dock en fertilitetsmonitor från Clearblue som jag använde när jag blev gravid med sonen och som jag nu börjat använda igen. Kan rekommendera den varmt även om den är rätt dyr i både inköp (ca 1100 kr) och underhåll i form av stickor som brukar ligga på runt 400 kr per förpackning (finns dock billigare monitorer att köpa i andra hand på Tradera). Extra bra nu när cykeln är så oregelbunden pga amning. Vi är snart inne på vårt andra försök då det första gick åt skogen pga noll koll på när ÄL ägde rum, så nu har jag köpt stickor till monitorn igen.

    Är du säker på att du har ÄL nu? Även om mensen kommit tillbaka kan ÄL utebli när man ammar. Själv ammar jag endast kväll och natt numera då sonen behöver mig för att somna/somna om. Har försökt sluta helt, men det har inte gått bra alls eftersom han skriker så att han spyr om han inte får tutten. :/ Hur gammal är din dotter?

    Jag har förresten hört att det bästa är om man kan avstå ifrån amning i 12 sammanhängande timmar för att kika igång ägglossning, så det är det vi kör med nu.
  • Äldre 3 Nov 20:55

    Gjorde test i morse o de va svagt. Men så på eftermiddagen kom en brun liknande mens. (Precis som förra månaden när jag fick missfall). 
    Hoppas de är som när jag väntade stora pojken, då hade jag mens i 3 månader innan den försvann. 

  • Äldre 5 Nov 08:17

    Hej!

    Sambon(30)& ja(31) planerar vårt fösta bebis. Å vi längtar så, sku helst villa va gravida redan. To ut spiralen 11/10. Har å hadd regelbunden mens direkt 26.10. Ha äl testa sen i onsdags.. Ännu inget positivt,int ens ett svagt. Beräknad mens är 19/11..Livrädd att spiralen ha rubba äl,att d ha hoppa över den här månaden eller att nåt sku va fel. Ha aldrig nånsin förut vari gravid ens i misstag. Kan d va så att ältesten visar fel? :/

  • Äldre 5 Nov 08:52

    Hej!

    Vi gör vårt första försök på första barnet denna månad, men jag blir inte riktigt klok på om jag haft äl eller ej?

    enligt NC (som jag hållt på med sen juni och den har alltid hittat min äl) så har den inte hittat den ännu och den skulle ha varit för över en vecka sedan :O har även gjort ältester i typ tio dagar som endast visat ett svagare andra streck.

    Vi har dock myst på var och varannan dag de senaste två veckorna för att gardera oss!

    bim har hela tiden blivit framflyttad i appen men nu har den helt plötsligt flyttat tillbaka den till imorgon..

    Nyfiken som bara den nu, men det känns konstigt att jag inte haft nån temp-topp mer än ca 0,3 grader mer än vanligt..

    Har ni varit med om det tidigare? X)

    Vet ju att äl kan utebli nån gång om året, det vore bara så typiskt om det skulle bli nu på vårt första försök ;)

  • Äldre 5 Nov 09:18

    Har flo appen, litar dock inte riktit på den förutom beräknad mens, d e exakt på dagen nu. när ja hadd spiral så varade min mens mellan ca 4-7 dagar. Blödd lite men nu efter spiralen så är det bara 3 dagar och blöder mkt, iaf nu första mensen. Skulle ju va så jävla typiskt att d int sku villa funka nu när man verkligen vill :( vi e så taggade på en liten nu..

  • Äldre 5 Nov 09:35
    Saima17 skrev 2017-11-05 09:18:48 följande:

    Har flo appen, litar dock inte riktit på den förutom beräknad mens, d e exakt på dagen nu. när ja hadd spiral så varade min mens mellan ca 4-7 dagar. Blödd lite men nu efter spiralen så är det bara 3 dagar och blöder mkt, iaf nu första mensen. Skulle ju va så jävla typiskt att d int sku villa funka nu när man verkligen vill :( vi e så taggade på en liten nu..


    När har du Bim? Ja men eller hur! Sambon har varit redo i flera år och nu när jag börjat känna mig redo blir man ju så taggad :)
  • Äldre 5 Nov 09:40
    Saima17 skrev 2017-11-05 09:18:48 följande:

    Har flo appen, litar dock inte riktit på den förutom beräknad mens, d e exakt på dagen nu. när ja hadd spiral så varade min mens mellan ca 4-7 dagar. Blödd lite men nu efter spiralen så är det bara 3 dagar och blöder mkt, iaf nu första mensen. Skulle ju va så jävla typiskt att d int sku villa funka nu när man verkligen vill :( vi e så taggade på en liten nu..


    Sorry! Bommade att du skrev bim i ditt första inlägg :)

    Jag blir inte heller klok på stickorna.. lägger med bild på starkaste resultatet men det är ju inte positivt... känner att jag inte riktigt vågar lita på dom!?

  • Äldre 5 Nov 09:41
    ankmamma skrev 2017-11-05 09:40:32 följande:
    Sorry! Bommade att du skrev bim i ditt första inlägg :)

    Jag blir inte heller klok på stickorna.. lägger med bild på starkaste resultatet men det är ju inte positivt... känner att jag inte riktigt vågar lita på dom!?
    Skulle rekommendera en monitor ist så slipper manhåls på oh analysera tester då den avläser dem själv.
Svar på tråden Följas åt till ett plus!