• Let it Rain

    Följas åt till ett plus!

    Jag har just påbörjat försöken när det gäller barn nummer 2 och tänker att vi är fler som vill följas åt i denna resa (så mycket roligare när man kan skriva av sig nånstans).

    Jag har ännu ingen koll på hur min cykel ser ut eftersom jag bara har hunnit ha en mens sedan förra förlossningen (jag ammar ännu och det tog ett bra tag innan den kom tillbaka). Jag är också lite äldre (38), så är väldigt spänd inför hur fertiliteten ser ut i dagsläget.

    Följs som sagt gärna åt i väntan på plusset.

  • Svar på tråden Följas åt till ett plus!
  • Saima17
    ankmamma skrev 2017-11-05 11:52:39 följande:
    Man måste ha en så kallad basaltermometer som visar decimaler. Dagen efter ägglossning går tempraturen upp med ca. en halv grad (jag lånade en bild från Natural cycles för att visa principen) :) för mig har den hittat äl varje månad med hjälp av detta men fram tills nu har jag använt det som preventivmedel, detta är vårt första bebisförsök :)

    va typiskt :( får innerligt hoppas att magkänslan INTE stämmer denna gång då!
    okej men alltså går tempen upp efter? borde den int gå före så att man vet när d e att man int ha missa om den visar först efter? 
    ja den här månaden blir d nu bara å fortsätta testa..tror ja ska byta från rfsu till clear blue..bara för å se om d e stickorna d e fel på.. finns dom där termometrarna på apoteket? måst man ha nån app till för å hålla enklast koll? hoppas verkligen att d äl e på g men utan nå tecken iom att ja bara haft tecken en gång förr..
  • ankmamma
    Saima17 skrev 2017-11-05 12:00:29 följande:

    okej men alltså går tempen upp efter? borde den int gå före så att man vet när d e att man int ha missa om den visar först efter? 

    ja den här månaden blir d nu bara å fortsätta testa..tror ja ska byta från rfsu till clear blue..bara för å se om d e stickorna d e fel på.. finns dom där termometrarna på apoteket? måst man ha nån app till för å hålla enklast koll? hoppas verkligen att d äl e på g men utan nå tecken iom att ja bara haft tecken en gång förr..


    Det är ju mer långsiktigt för att man ska kunna se ungefär när äl infaller och planera därefter :) Jag har en prenumeration hos natural cycles, det du behöver då är app och termometer. då räknar den ut en medeltempratur för hela månaden och du får fylla i när du har mens, spottings osv. så räknar den ut allting till dig. men det går säkert att hålla koll utan nån app genom att bara mäta tempratur men jag tycker det verkar krångligt :)

    Natural cycles finns att köpa på apoteket men det går att beställa på nätet också :)

    Jag tänkte också prova clear blue om det inte blir något de första månaderna!

  • Saima17
    ankmamma skrev 2017-11-05 12:26:09 följande:

    Det är ju mer långsiktigt för att man ska kunna se ungefär när äl infaller och planera därefter :) Jag har en prenumeration hos natural cycles, det du behöver då är app och termometer. då räknar den ut en medeltempratur för hela månaden och du får fylla i när du har mens, spottings osv. så räknar den ut allting till dig. men det går säkert att hålla koll utan nån app genom att bara mäta tempratur men jag tycker det verkar krångligt :)

    Natural cycles finns att köpa på apoteket men det går att beställa på nätet också :)

    Jag tänkte också prova clear blue om det inte blir något de första månaderna!


    Hm okej.. Nå ja tror ja tar å köper nya test å ser.. Men börja fundera på d funkar NC i Finland? Måst kolla upp.
  • ankmamma
    Saima17 skrev 2017-11-05 14:19:54 följande:

    Hm okej.. Nå ja tror ja tar å köper nya test å ser.. Men börja fundera på d funkar NC i Finland? Måst kolla upp.


    ja det är ju en bra början! :) jag vet inte det borde det ju göra tycker jag:)
  • Saima17
    ankmamma skrev 2017-11-05 15:02:21 följande:
    ja det är ju en bra början! :) jag vet inte det borde det ju göra tycker jag:)
    hm kunna int hålla mj så to ett till äl nu på em..så få se va d visar..säkert neg.. men..ja..håhå..måst kolla upp alla möjliga möjligheter nu. 

  • Saima17
    Saima17 skrev 2017-11-05 16:28:37 följande:
    hm kunna int hålla mj så to ett till äl nu på em..så få se va d visar..säkert neg.. men..ja..håhå..måst kolla upp alla möjliga möjligheter nu. 
    ältest sku d ju va :)

  • Snufflan

    Skrattande Hej på er!


    Jag och min käresta håller också på att skaffa unge. Vi har precis börjat och jag vet inte om jag precis missat äl eller om vi prickade in den utan att veta det. Enligt min app skulle jag ha äl idag men det visade inget. Jag hoppas verkligen vi träffade rätt. Hade mens 23-27. Samlag 1 nov. Kollade äl-test 3 nov (neg). Samlag igen 4 nov. Kollade även äl-test igår och idag. Det också negativt. Så jag vet inte. Kanske missade vi äl eller så hade jag ingen alls. Ska testa några dagar till. 


    Vad tror ni?

    När är min BIM? 
    Ska man göra gravtest den dagen? 
    Eller när vet man det?

    Allt är så nytt och jag vet inte alls hur man ska göra. :) Är också så otålig så jag önskar att vi lyckades göra en unge på första försöket. (haha)

  • Saima17
    Snufflan skrev 2017-11-05 18:25:47 följande:

     Hej på er!

    Jag och min käresta håller också på att skaffa unge. Vi har precis börjat och jag vet inte om jag precis missat äl eller om vi prickade in den utan att veta det. Enligt min app skulle jag ha äl idag men det visade inget. Jag hoppas verkligen vi träffade rätt. Hade mens 23-27. Samlag 1 nov. Kollade äl-test 3 nov (neg). Samlag igen 4 nov. Kollade även äl-test igår och idag. Det också negativt. Så jag vet inte. Kanske missade vi äl eller så hade jag ingen alls. Ska testa några dagar till. 

    Vad tror ni?

    När är min BIM? 

    Ska man göra gravtest den dagen? 

    Eller när vet man det?

    Allt är så nytt och jag vet inte alls hur man ska göra. :) Är också så otålig så jag önskar att vi lyckades göra en unge på första försöket. (haha)


    Hej

    Va roligt! Grav test tar du den dan din mens är beräknad eller 1-2 dagar efter om den inte kommit. När din bim är, är beroende på hur lång cykel du har..min är 24 men tydligen spökar min äl nu lr, kanske den ha fått för sj å utebli eller så har testerna nå fel för alla varit negativa sen 3-4 dagar före beräknad äl..skulle ha äl idag men nix.. Enligt flo appen e den nu på tisdag.. Så fortsätter å testa å hoppas..

    Håller tummarna för er å oss!
  • Snufflan
    Saima17 skrev 2017-11-05 19:11:26 följande:
    Hej

    Va roligt! Grav test tar du den dan din mens är beräknad eller 1-2 dagar efter om den inte kommit. När din bim är, är beroende på hur lång cykel du har..min är 24 men tydligen spökar min äl nu lr, kanske den ha fått för sj å utebli eller så har testerna nå fel för alla varit negativa sen 3-4 dagar före beräknad äl..skulle ha äl idag men nix.. Enligt flo appen e den nu på tisdag.. Så fortsätter å testa å hoppas..

    Håller tummarna för er å oss!

    Tack, håller också tummarna för oss!
    Jag vet inte riktigt hur lång min cykel är då jag ätit p-piller i kanske 12-13 år? Kan ju vara så att cykeln inte hämtat sig än. Dock hoppas jag vara en av dem som blir gravid så fort man slutat. :) Det visar sig.

    Enligt appen ska jag ha mens om 15 dagar. Så ungefär den 20-21 nov. Men jag har ju som sagt inte hittat min äl denna månad. Men som sagt. Kan ju ha missat den på någon dag också. För jag började ju testa 3 nov. 

Svar på tråden Följas åt till ett plus!