• Äldre 5 Oct 00:06
    39507 visningar
    169 svar
    -1
    169
    39507

    Flickvän har killkompisar

    Hej!
    Detta är ett ämne där ni kvinnor kommer ha en helt annan åsikt än ni män som läser. 
    Saken är att min nya flickvän har flera nära killkompisar, de flesta sen gammalt men även en som är väldigt ny. Hon är 100% pålitlig så tillvida att hon inte skulle vara otrogen. Men jag är ändå långt ifrån glad över det hela. 

    Det finns väldigt många studier som tydligt visar att kvinnor och män tänker helt olika när det gäller vänskaper mellan heterosexuella av motsatt kön. Kvinnor anser i princip alltid att det går alldeles utmärkt att bara vara kompis med en man och att de själva inte känner någon attraktion till sina egna manliga kompisar. Samtidigt så tar kvinnorna för givet att deras manliga vänner tänker och känner likadant, och alltså inte heller är attraherade av dom. Kvinnor är helt enkelt ofta väldigt naiva kring detta.

    Dessa olika studier visar väldigt tydligt att männen inte tänker och känner på samma sätt. Det är t ex väldigt ovanligt att en vuxen man plötsligt blir "kompis" med en kvinna utan att han samtidigt också känner en attraktion till henne. Män blir helt enkelt inte kompis med tjejer de inte alls är intresserade av. (ytlig vän och bekant, visst; men inte kompis)

    Detta behöver inte betyda att mannen har planer på att göra något åt det; kanske är han redan sambo eller gift, och vill inte vara otrogen. Han kan helt säkert acceptera att bara vara kompis, men attraktionen till tjejkompisen kommer finnas där ändå. Alltså, det handlar vanligtvis om en enkelriktad vänskap: kvinnan är bara kompis, men killen skulle gärna sätta på henne om han fick chansen.

    Så....män och kvinnor kan ha en vänskap och ett kompisskap, men killen skulle helt säkert göra mer om han fick tillfälle; t ex plötsligt blir singel längre fram. 

    Detta är något jag är tveksam till att ta upp med min nya flickvän. Hon har alltid haft huvudsakligen manliga kompisar, och skulle säkerligen inte tro på detta utan enbart hävda att jag är svartsjuk. Men som man så vet jag ju hur andra män fungerar, så varför skulle jag vara glad? Jag vet ju iofs att hon inte skulle vara otrogen mot mig, och att det är mig hon är kär i, men det är ändå inte kul att hon umgås med män som jag VET gärna skulle vilja ha sex med henne. 

    Hur ser ni på detta? 

  • Svar på tråden Flickvän har killkompisar
  • Anonym (Mella­)
    Äldre 6 Oct 00:21
    #61
    Anonym (bbaa) skrev 2017-10-05 23:56:13 följande:
    lol, handlar inte om att "klara av självständiga kvinnor", korkat feministiskt tankegods.

    Handlar om att söka en kvalitetspartner. En kvinna som har behov av att få bekräftelse genom att ha ett harem av killar omkring sig, är inte flickvänsmaterial, än mindre hustrumaterial. 
    Underbart, håll dig borta från henne, alla nöjda.

    Ännu bättre om du är öppen med ditt resonemang emot kvinnorna du träffar, så kan de också ärligt få chansen att sortera.
  • Anonym (Mella­)
    Äldre 6 Oct 00:27
    #62
    Anonym (bbaa) skrev 2017-10-05 19:40:12 följande:
    Kvinnor som inte kan hålla på sig, dvs de med sämst självkontroll och karaktär, är de mest opålitliga, och sedermera de mest oattraktiva kvinnorna.
    Snarare så är det nog så att de kan, men väljer att inte göra det.
  • Anonym (Mella­)
    Äldre 6 Oct 00:30
    #63
    Anonym (Alpha) skrev 2017-10-05 22:35:18 följande:
    Vänner som man haft sedan man var barn eller student kommer man knappast att sluta träffa bara för att en osäker man tycker så.

    Men då får du väl välja någon lika osäker kvinna så kan ni sitta och gömma er tillsammans hemma medan vi andra har roligt.
    Fast samtidigt behöver man ju ta hänsyn till sin partners känslor, det tycker jag ingår i ett seriöst förhållande.
  • Anonym (Mathi­lda)
    Äldre 6 Oct 01:27
    #64
    Anonym (Mella) skrev 2017-10-06 00:30:24 följande:
    Fast samtidigt behöver man ju ta hänsyn till sin partners känslor, det tycker jag ingår i ett seriöst förhållande.
    Att ta hänsyn till sin partner är en självklarhet men det får ju finnas en gräns. Att be någon radera ut vänner från livet är en sådan gräns. Vad händer om man träffar en partner som, när det blir seriöst, ber om att man ska sluta gå ut och ta ett glas vin/ äta ute med sina väninnor för att det finns män där ute som kanske visar intresse? Eller om han anser att hon av hänsyn till honom ska byta klädstil och skyla sig mer så att inte de manliga arbetskollegorna får vilda tankar? Ska man ta hänsyn till det också eller är det då man fastställer att det kanske är den som ber om dessa sjuka krav som möjligt ska söka hjälp? Eller kanske helt enkelt bli singel. För det är inte hänsyn detta handlar om utan om en enormt osäker partner som försöker kontrollera sin flickvän pga rädsla att hon - om han inte har koll på henne - ska bli förälskad i någon annan och lämna honom. Vilket hon förmodligen gör om hon får valet honom eller vännerna. Det hade vilken sund människa som helst gjort.
  • Anonym (Mella­)
    Äldre 6 Oct 01:42
    #65
    Anonym (Mathilda) skrev 2017-10-06 01:27:28 följande:
    Att ta hänsyn till sin partner är en självklarhet men det får ju finnas en gräns. Att be någon radera ut vänner från livet är en sådan gräns. Vad händer om man träffar en partner som, när det blir seriöst, ber om att man ska sluta gå ut och ta ett glas vin/ äta ute med sina väninnor för att det finns män där ute som kanske visar intresse? Eller om han anser att hon av hänsyn till honom ska byta klädstil och skyla sig mer så att inte de manliga arbetskollegorna får vilda tankar? Ska man ta hänsyn till det också eller är det då man fastställer att det kanske är den som ber om dessa sjuka krav som möjligt ska söka hjälp? Eller kanske helt enkelt bli singel. För det är inte hänsyn detta handlar om utan om en enormt osäker partner som försöker kontrollera sin flickvän pga rädsla att hon - om han inte har koll på henne - ska bli förälskad i någon annan och lämna honom. Vilket hon förmodligen gör om hon får valet honom eller vännerna. Det hade vilken sund människa som helst gjort.
    Fast partnern kanske inte uttryckligen ber om det, utan mer att man märker att han blir ledsen kanske. Det skulle jag tycka var svårt.
  • Anonym (tqrew­t)
    Äldre 6 Oct 09:31
    #66

    När jag blev tillsammans med min nuvarande fru hade hon rätt många killkompisar. Alla dessa försvann dock rätt snabbt.

    Under många år har min fru anklagat mig för att ha skrämt bort dem. (Vilket iofs inte vore orimligt, men sanningen är att jag aldrig gjorde något, de försvann på eget initiativ.) Rätt nyligen stötte hon på en av dem, och då framkom det att han inte alls bara ville vara kompis då för alla år sedan.

    Så nu har min fru bett om ursäkt för att hon anklagat mig för att skrämt bort dem. De var uppenbarligen inte alls intresserade av att bara vara kompisar, och då jag dök upp i bilden insåg de att det var kört.

  • Äldre 6 Oct 10:10
    #67
    TriC skrev 2017-10-05 00:06:55 följande:

    Hej!
    Detta är ett ämne där ni kvinnor kommer ha en helt annan åsikt än ni män som läser. 
    Saken är att min nya flickvän har flera nära killkompisar, de flesta sen gammalt men även en som är väldigt ny. Hon är 100% pålitlig så tillvida att hon inte skulle vara otrogen. Men jag är ändå långt ifrån glad över det hela. 

    Det finns väldigt många studier som tydligt visar att kvinnor och män tänker helt olika när det gäller vänskaper mellan heterosexuella av motsatt kön. Kvinnor anser i princip alltid att det går alldeles utmärkt att bara vara kompis med en man och att de själva inte känner någon attraktion till sina egna manliga kompisar. Samtidigt så tar kvinnorna för givet att deras manliga vänner tänker och känner likadant, och alltså inte heller är attraherade av dom. Kvinnor är helt enkelt ofta väldigt naiva kring detta.

    Dessa olika studier visar väldigt tydligt att männen inte tänker och känner på samma sätt. Det är t ex väldigt ovanligt att en vuxen man plötsligt blir "kompis" med en kvinna utan att han samtidigt också känner en attraktion till henne. Män blir helt enkelt inte kompis med tjejer de inte alls är intresserade av. (ytlig vän och bekant, visst; men inte kompis)

    Detta behöver inte betyda att mannen har planer på att göra något åt det; kanske är han redan sambo eller gift, och vill inte vara otrogen. Han kan helt säkert acceptera att bara vara kompis, men attraktionen till tjejkompisen kommer finnas där ändå. Alltså, det handlar vanligtvis om en enkelriktad vänskap: kvinnan är bara kompis, men killen skulle gärna sätta på henne om han fick chansen.

    Så....män och kvinnor kan ha en vänskap och ett kompisskap, men killen skulle helt säkert göra mer om han fick tillfälle; t ex plötsligt blir singel längre fram. 

    Detta är något jag är tveksam till att ta upp med min nya flickvän. Hon har alltid haft huvudsakligen manliga kompisar, och skulle säkerligen inte tro på detta utan enbart hävda att jag är svartsjuk. Men som man så vet jag ju hur andra män fungerar, så varför skulle jag vara glad? Jag vet ju iofs att hon inte skulle vara otrogen mot mig, och att det är mig hon är kär i, men det är ändå inte kul att hon umgås med män som jag VET gärna skulle vilja ha sex med henne. 

    Hur ser ni på detta? 


    Jag får en känsla av att du är osäker.
    Om du litar på din flickvän och vet att hon inte skulle vara otrogen så förstår jag faktiskt inte din oro.
    Hade min man varit som du så hade jag börjat fundera över hur han ser på andra kvinnor.
    Det du måste förstå är att alla män inte tänker så som du tror.
    Jag har vänner av motsatt kön som är just det. Vänner.
    Visst har jag haft killkompisar som även velat annat.
    Men då har jag varit tydlig med att jag inte har samma avsikter.
    Om din flickvän är pålitlig så gör hon också det.
    Och då behöver du ju inte oroa dig. Eller hur.
    Carpe Diem
  • Anonym (Mella­)
    Äldre 6 Oct 12:19
    #68
    molly50 skrev 2017-10-06 10:10:12 följande:
    Jag får en känsla av att du är osäker.
    Om du litar på din flickvän och vet att hon inte skulle vara otrogen så förstår jag faktiskt inte din oro.
    Hade min man varit som du så hade jag börjat fundera över hur han ser på andra kvinnor.
    Det du måste förstå är att alla män inte tänker så som du tror.
    Jag har vänner av motsatt kön som är just det. Vänner.
    Visst har jag haft killkompisar som även velat annat.
    Men då har jag varit tydlig med att jag inte har samma avsikter.
    Om din flickvän är pålitlig så gör hon också det.
    Och då behöver du ju inte oroa dig. Eller hur.
    Som jag förstått TS så gillar han inte tanken att andra män skulle vara attraherade av hans tjej.

    Ett sätt att tolka trådstarten kan ju vara, hans tjej vill ha vänner men "vännerna" har andra avsikter och då är de inte riktiga vänner. Omtanke om tjejen alltså.
  • Äldre 6 Oct 12:32
    #69

    Vad spelar det för någon roll vad de har för tankar när det gäller attraktion så länge hon är tydlig med att det aldrig kommer att hända något?

    Mitt ex är min bästa kompis och han är som en bror för mig i dag och utan honom i mitt liv skulle jag inte må bra, så skulle jag träffa någon som inte accepterade vår relation så skulle den personen ryka hur kär jag än var.

    Men sen har man ett ansvar när man träffar någon att få den att känna sig trygg med de relationen man har till någon av det andra könet, mina ex visste allihopa att de alltid var med bjudna när jag skulle träffa mitt ex och de visste att jag bara hade känslor som för en bror, så aldrig har de känt honom som ett hot.
    Det värsta man kan göra är att inte vara ärlig om att man har en sån relation.

  • Anonym (Jo)
    Äldre 6 Oct 12:51
    #70

    Jag håller med dig ts (alla mina nära killkompisar har varit kära i och attraherade av mig, men inte jag av dom, därav kompisfacket)

    Just därför behöver DU inte vara orolug för din flickvän kommer inte låta nåt olämpligt ske eller uppmuntra sånt heller.

    Det hade varit skillnad om det var Du som hade massa tjejkompisar för då skulle det ju innebära som du själv beskrev att du själv skulle kunna initiera eller tänka dig otrohet.

Svar på tråden Flickvän har killkompisar