• Anonym (Ledse­n tjej)
    Äldre 11 Oct 08:44
    12142 visningar
    48 svar
    48
    12142

    Är 18 år, men får inte sova över hos min pojkvän?

    Jag är 18 år och har varit tillsammans med min kille i snart 1 månad. Mina föräldrar vägrar låta mig sova över hos honom även om de redan har träffat honom. Han är en bra kille, i min ålder och kommer från en familj som har det väldigt bra ställt. 

    Jag är en ansvarsfull tjej. Jag ljuger aldrig för mina föräldrar, jag berättar allt för de och jag gör alltid bra ifrån mig i skolan. Därför tycker jag att jag är gammal nog att faktiskt kunna spendera en natt hos min pojkvän och hans familj, men det får jag inte. Alla mina andra vänner får det, så jag förstår inte varför mina föräldrar inte tillåter detta?

    Jag respekterar mina föräldrar och har alltid lyssnat på de, men denna gången känner jag att jag faktiskt borde få detta. Har jag fel?

  • Svar på tråden Är 18 år, men får inte sova över hos min pojkvän?
  • Caramb­olan
    Äldre 11 Oct 08:49
    #1

    Nej, det låter som en väldigt konstig inställning hos dina föräldrar tycker jag. Försök att lugnt och sansat, i en situation där det inte är bråk, fråga dem vad de oroar sig för. Bjud över honom till er lite mer och låt dina föräldrar faktiskt umgås med honom, inte bara hälsa i dörren innan ni stänger in er på ditt rum. Fråga om de skulle vilja träffa hans föräldrar.

  • Äldre 11 Oct 09:01
    #2

    Tycker absolut att man är mogen att få sova över hos en pojkvän när man är 18 år! Hade förstått dina föräldrar om det var en "dålig" kille som inte var snäll mot dig, men om de gillar honom och han är bra mot dig så förstår jag inte vad det är de försöker skydda dig från? Om det är sex de är rädda för så kan man ju faktiskt ha det vid andra tidpunkter och ställen om man vill! Kan det vara ett allternativ att han sover hos dig istället?

  • Stårsc­han
    Äldre 11 Oct 09:02
    #3
    +2

    Vadå "får"? Du är myndig.

  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 11 Oct 09:04
    #4

    Det är inte så att de har någon sorts "moralisk avgränsning", att man ska vara gift eller förlovad innan man har sex? Kanske de tycker att ni borde sällskapa lite längre först? Eller så kanske de bara är rädda om dig och vill att du tar det försiktigt.

  • Underh­ill
    Äldre 11 Oct 09:30
    #5

    Låter som att du som vuxen behöver prata vuxet med dina "mindre vuxna" föräldrar. Förstår om det känns svårt eller tar emot lite att vara initiativtagare till ett sådant samtal, men jag skulle tro att ett sådant samtal skulle rensa luften en del. Använd kondom :)...kan ju vara så att dina päron är lite rädda inför tanken över att du kan bli gravid bl.a.


    E vi överens så kör vi
  • Anonym (K)
    Äldre 11 Oct 11:14
    #6
    +1

    Du är myndig, du gör som du vill och det får dina föräldrar acceptera helt enkelt. Jag hade väldigt strikta regler när jag var minderårig med vilken tid jag skulle vara hemma och vem jag fick sova över hos men när jag fyllde 18 sa jag bara "jag sover hos xx inatt, ses i morgon" eller om jag gick ut och mamma/pappa frågade när jag skulle komma hem svarade jag "vet inte men jag hör av mig senare" (och då hörde jag alltid av mig senare också).

  • Anonym (Ledse­n tjej) Trådstartaren
    Äldre 11 Oct 11:28
    #7

    Jag vet att jag är myndig, men jag bor fortfarande under mina föräldrars tak och regler och om jag går emot de, kommer de antagligen säga att jag kan flytta ut vilket sårar mig djupt. 

    Jag vill verkligen detta, men de vägrar. 

  • Anonym (Ledse­n tjej) Trådstartaren
    Äldre 11 Oct 11:29
    #8
    Anonym (K) skrev 2017-10-11 11:14:04 följande:

    Du är myndig, du gör som du vill och det får dina föräldrar acceptera helt enkelt. Jag hade väldigt strikta regler när jag var minderårig med vilken tid jag skulle vara hemma och vem jag fick sova över hos men när jag fyllde 18 sa jag bara "jag sover hos xx inatt, ses i morgon" eller om jag gick ut och mamma/pappa frågade när jag skulle komma hem svarade jag "vet inte men jag hör av mig senare" (och då hörde jag alltid av mig senare också).


    Underhill skrev 2017-10-11 09:30:25 följande:

    Låter som att du som vuxen behöver prata vuxet med dina "mindre vuxna" föräldrar. Förstår om det känns svårt eller tar emot lite att vara initiativtagare till ett sådant samtal, men jag skulle tro att ett sådant samtal skulle rensa luften en del. Använd kondom :)...kan ju vara så att dina päron är lite rädda inför tanken över att du kan bli gravid bl.a.


    Anonym (Undrar) skrev 2017-10-11 09:04:15 följande:

    Det är inte så att de har någon sorts "moralisk avgränsning", att man ska vara gift eller förlovad innan man har sex? Kanske de tycker att ni borde sällskapa lite längre först? Eller så kanske de bara är rädda om dig och vill att du tar det försiktigt.


    Carambolan skrev 2017-10-11 08:49:14 följande:

    Nej, det låter som en väldigt konstig inställning hos dina föräldrar tycker jag. Försök att lugnt och sansat, i en situation där det inte är bråk, fråga dem vad de oroar sig för. Bjud över honom till er lite mer och låt dina föräldrar faktiskt umgås med honom, inte bara hälsa i dörren innan ni stänger in er på ditt rum. Fråga om de skulle vilja träffa hans föräldrar.


    CitronTulo skrev 2017-10-11 09:01:59 följande:

    Tycker absolut att man är mogen att få sova över hos en pojkvän när man är 18 år! Hade förstått dina föräldrar om det var en "dålig" kille som inte var snäll mot dig, men om de gillar honom och han är bra mot dig så förstår jag inte vad det är de försöker skydda dig från? Om det är sex de är rädda för så kan man ju faktiskt ha det vid andra tidpunkter och ställen om man vill! Kan det vara ett allternativ att han sover hos dig istället?


    Stårschan skrev 2017-10-11 09:02:48 följande:

    Vadå "får"? Du är myndig.


    Jag vet att jag är myndig, men jag bor fortfarande under mina föräldrars tak och regler och om jag går emot de, kommer de antagligen säga att jag kan flytta ut vilket sårar mig djupt. 

    Jag vill verkligen detta, men de vägrar. 
  • Underh­ill
    Äldre 11 Oct 11:32
    #9
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2017-10-11 11:28:35 följande:
    Jag vet att jag är myndig, men jag bor fortfarande under mina föräldrars tak och regler och om jag går emot de, kommer de antagligen säga att jag kan flytta ut vilket sårar mig djupt. 

    Jag vill verkligen detta, men de vägrar. 
    Vägrar? Hm...låter mindre vuxet. Vad är de "rädda" för dina päron?
    E vi överens så kör vi
  • Äldre 11 Oct 11:38
    #10
    +1
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2017-10-11 11:28:35 följande:

    Jag vet att jag är myndig, men jag bor fortfarande under mina föräldrars tak och regler och om jag går emot de, kommer de antagligen säga att jag kan flytta ut vilket sårar mig djupt. 

    Jag vill verkligen detta, men de vägrar. 


    Studerar du på gymnasiet så har de försörjningsplikt tills dess att du går ut eller fyller 21, då har de ingen rätt i att slänga ut dig.
Svar på tråden Är 18 år, men får inte sova över hos min pojkvän?