• Anonym (Ledse­n tjej)
    Äldre 11 Oct 08:44
    12147 visningar
    48 svar
    48
    12147

    Är 18 år, men får inte sova över hos min pojkvän?

    Jag är 18 år och har varit tillsammans med min kille i snart 1 månad. Mina föräldrar vägrar låta mig sova över hos honom även om de redan har träffat honom. Han är en bra kille, i min ålder och kommer från en familj som har det väldigt bra ställt. 

    Jag är en ansvarsfull tjej. Jag ljuger aldrig för mina föräldrar, jag berättar allt för de och jag gör alltid bra ifrån mig i skolan. Därför tycker jag att jag är gammal nog att faktiskt kunna spendera en natt hos min pojkvän och hans familj, men det får jag inte. Alla mina andra vänner får det, så jag förstår inte varför mina föräldrar inte tillåter detta?

    Jag respekterar mina föräldrar och har alltid lyssnat på de, men denna gången känner jag att jag faktiskt borde få detta. Har jag fel?

  • Svar på tråden Är 18 år, men får inte sova över hos min pojkvän?
  • Anonym (Ledse­n tjej) Trådstartaren
    Äldre 11 Oct 11:41
    #11
    KaptenOhoy skrev 2017-10-11 11:38:29 följande:
    Studerar du på gymnasiet så har de försörjningsplikt tills dess att du går ut eller fyller 21, då har de ingen rätt i att slänga ut dig.
    Jag vet inte vad deras problem är. Jag är ansvarsfull och sköter mig, har aldrig haft några problem, varken i skolan eller utanför. 

    Tror dock de är rädda för att deras "lilla flicka" börjar växa upp, men jag vet bara inte vad jag ska göra. Om jag sover över hos honom ändå nu i helgen, kommer de antagligen stänga ute mig helt eller till och med slänga ut mig. 
  • Anonym (Ledse­n tjej) Trådstartaren
    Äldre 11 Oct 11:42
    #12
    Underhill skrev 2017-10-11 11:32:01 följande:
    Vägrar? Hm...låter mindre vuxet. Vad är de "rädda" för dina päron?
    Jag vet inte vad deras problem är. Jag är ansvarsfull och sköter mig, har aldrig haft några problem, varken i skolan eller utanför. 

    Tror dock de är rädda för att deras "lilla flicka" börjar växa upp, men jag vet bara inte vad jag ska göra. Om jag sover över hos honom ändå nu i helgen, kommer de antagligen stänga ute mig helt eller till och med slänga ut mig. 
  • sextio­talist
    Äldre 11 Oct 12:00
    #13
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2017-10-11 11:42:07 följande:
    Jag vet inte vad deras problem är. Jag är ansvarsfull och sköter mig, har aldrig haft några problem, varken i skolan eller utanför. 

    Tror dock de är rädda för att deras "lilla flicka" börjar växa upp, men jag vet bara inte vad jag ska göra. Om jag sover över hos honom ändå nu i helgen, kommer de antagligen stänga ute mig helt eller till och med slänga ut mig. 
    Ärligt sagt, tror du verkligen det?
    Tror du att dina föräldrar, inför sina släktingar, vänner och kollegor, skulle kunna säga "vi slängde ut vår skötsamma, myndiga dotter för att hon sov hos sin pojkvän".
    Nej, om de inte är helt dysfunktionella så gör de inte det. De kommer säkert bli sura, skälla på dig, men inte slänga ut dig.
    Men OK, är det föräldrar som kör med silent treatment, så kan det bli lite jobbigt. Då är det bara att vara cool och inte låta det påverka dig som det syns.
  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 11 Oct 12:33
    #14
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2017-10-11 11:42:07 följande:
    Jag vet inte vad deras problem är. Jag är ansvarsfull och sköter mig, har aldrig haft några problem, varken i skolan eller utanför. 

    Tror dock de är rädda för att deras "lilla flicka" börjar växa upp, men jag vet bara inte vad jag ska göra. Om jag sover över hos honom ändå nu i helgen, kommer de antagligen stänga ute mig helt eller till och med slänga ut mig. 
    Har du några syskon? Hur har det varit för dem i motsvarande situationer i så fall?
  • Underh­ill
    Äldre 11 Oct 12:40
    #15
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2017-10-11 11:42:07 följande:
    Jag vet inte vad deras problem är. Jag är ansvarsfull och sköter mig, har aldrig haft några problem, varken i skolan eller utanför. 

    Tror dock de är rädda för att deras "lilla flicka" börjar växa upp, men jag vet bara inte vad jag ska göra. Om jag sover över hos honom ändå nu i helgen, kommer de antagligen stänga ute mig helt eller till och med slänga ut mig. 
    Det kan absolut vara en infallsvinkel i ett eventuellt samtal med dina föräldrar. Att du är ansvarsfull och skötsam m.m. Har du ingen moster eller farbror att prata med om det!? De i sin tur kanske kan luckra upp dina föräldrar lite? På längre sikt då. Annars tror jag på ett samtal med dem båda där du frågar dem vad det egentliga problemet är eller rädslan. Givetvis är det säkert så att de har lite svårt att se deras numera lite större flicka just har blivit större och dessutom är vuxen.
    E vi överens så kör vi
  • Anonym (Pappa­)
    Äldre 11 Oct 12:44
    #16

    Så här, istället för att haka upp sig på att du faktiskt är 18år, att föräldrar har försörjningsplikt under gymnasietid, och/eller fram t o m 21års ålder (beroende på gymnasiestudier eller liknande studier).

    Vore det inte bättre att du, TS, agerade vuxet i detta? Sätt dig ned och prata med dina föräldrar, förklara dina intentioner, få dina föräldrar att motivera varför de nekar dig att sova över hos din pojkvän.

    Att komma dragandes med "jag är faktiskt myndig", "ni är försörjningspliktiga enligt föräldrabalken" är bara att agera brådmoget och kommer bara leda till ett ställningskrig och du kommer troligtvis inte "vinna" mycket på det.

    Anledningarna till varför dina föräldrar nekar dig kan ju vara otaliga; de kan absolut vara så att de "oroar" sig för sin "lilla tjej", kanske tycker de att det är "onödigt" (du kan likaväl sova hemma), kanske tycker de att ni inte har varit ihop så länge, kanske känner de inte din pojkvän tillräckligt väl, kanske vill de inte att du skall "stressa" med detta etc bla bla

    Man kan tycka vad man vill, men jag tycker att du skall snacka med dina föräldrar och be om en motivering till varför de säger nej.

  • Anonym (Seriö­st.)
    Äldre 11 Oct 12:49
    #17

    Jag hade ju stillsamt förklarat att jag fått kuk sen jag var tretton så om det var anledningen så kan de sluta fundera på det direkt.

  • Äldre 11 Oct 13:06
    #18

    Säg att du ändå ligger med honom oavsett om du får sova där eller ej. Vad ska de göra egentligen?


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Man)
    Äldre 11 Oct 13:14
    #19

    Jag flyttade ihop permanent med min tjej när jag var 17år. Då var föräldrarna lite oroliga över att jag inte skulle sköta skolan, men hade egentligen inte så mycket att säga till om. Så att sova över en natt hos din stadigvarande kille känns ju inte så jättestort egentligen.

    Vad är det dina föräldrar oroar sig över? Sex kan man ju ha utan att sova över. Försök att kläm dem på vad de oroar sig över. Sedan kan det ju vara vuxet att du bjuder in (med dina föräldrars tillåtelse) killens föräldrar på middag hemma hos er (eller på restaurang) så föräldrarna lär känna varandra. Så dina föräldrar känner att hans föräldrar har sunda värderingar, och att du är trygg även hos dem.

  • Äldre 11 Oct 13:32
    #20
    Anonym (Pappa) skrev 2017-10-11 12:44:37 följande:

    Så här, istället för att haka upp sig på att du faktiskt är 18år, att föräldrar har försörjningsplikt under gymnasietid, och/eller fram t o m 21års ålder (beroende på gymnasiestudier eller liknande studier).

    Vore det inte bättre att du, TS, agerade vuxet i detta? Sätt dig ned och prata med dina föräldrar, förklara dina intentioner, få dina föräldrar att motivera varför de nekar dig att sova över hos din pojkvän.

    Att komma dragandes med "jag är faktiskt myndig", "ni är försörjningspliktiga enligt föräldrabalken" är bara att agera brådmoget och kommer bara leda till ett ställningskrig och du kommer troligtvis inte "vinna" mycket på det.

    Anledningarna till varför dina föräldrar nekar dig kan ju vara otaliga; de kan absolut vara så att de "oroar" sig för sin "lilla tjej", kanske tycker de att det är "onödigt" (du kan likaväl sova hemma), kanske tycker de att ni inte har varit ihop så länge, kanske känner de inte din pojkvän tillräckligt väl, kanske vill de inte att du skall "stressa" med detta etc bla bla

    Man kan tycka vad man vill, men jag tycker att du skall snacka med dina föräldrar och be om en motivering till varför de säger nej.


    Låter som ett jättebra förslag För det är inte så att man slutar vara föräldrar fast barnet fyllt 18.
Svar på tråden Är 18 år, men får inte sova över hos min pojkvän?