• Anonym (Ledse­n tjej)
    Äldre 11 Oct 08:44
    12140 visningar
    48 svar
    48
    12140

    Är 18 år, men får inte sova över hos min pojkvän?

    Jag är 18 år och har varit tillsammans med min kille i snart 1 månad. Mina föräldrar vägrar låta mig sova över hos honom även om de redan har träffat honom. Han är en bra kille, i min ålder och kommer från en familj som har det väldigt bra ställt. 

    Jag är en ansvarsfull tjej. Jag ljuger aldrig för mina föräldrar, jag berättar allt för de och jag gör alltid bra ifrån mig i skolan. Därför tycker jag att jag är gammal nog att faktiskt kunna spendera en natt hos min pojkvän och hans familj, men det får jag inte. Alla mina andra vänner får det, så jag förstår inte varför mina föräldrar inte tillåter detta?

    Jag respekterar mina föräldrar och har alltid lyssnat på de, men denna gången känner jag att jag faktiskt borde få detta. Har jag fel?

  • Svar på tråden Är 18 år, men får inte sova över hos min pojkvän?
  • Anonym (asdf)
    Äldre 11 Oct 13:48
    #21

    Jag tycker du ska ta ett lugnt samtal med dem där du tackar dem för att de varit bra föräldrar och gett dig en bra uppfostran (om det stämmer någorlunda) men att du nu känner dig vuxen nog att fatta egna beslut gällande ditt umgänge och din sexualitet. Att du inser att inte alla dina beslut inte alltid kommer att vara de bästa men att du är övertygad om att de kommer att vara tillräckligt bra och att du kommer att klara dig och också växa med uppgiften.

    Memn det förutsätter ju att du känner dig vuxen och kompetent nog att hantera ansvaret.

  • Anonym (Ledse­n tjej) Trådstartaren
    Äldre 11 Oct 18:12
    #22
    Anonym (Undrar) skrev 2017-10-11 12:33:11 följande:
    Har du några syskon? Hur har det varit för dem i motsvarande situationer i så fall?
    Har en lillebror på 10 och en lillasyster på 5, så jag är deras första 
  • Anonym (Cece)
    Äldre 11 Oct 18:24
    #23

    Är din pappa en sån tönt som är överdrivet överbeskyddande? Typ en sån löjlig pappa som har en fjantig T-shirt där det står något i stil med "¨Before you date my daughter know this, I'm a dad with a shotgun, a shover and a backyard" eller liknande.

    För i så fall kan det antingen vara att din pappa är en osäker fjant, eller att han innerst inne tycker att talibanerna har en sund kvinnosyn.

  • Äldre 11 Oct 18:43
    #24

    De bestämmer över vad som händer i deras hus, och kan självklart neka din pojkvän att sova över hos dig. Men de har ingen som helst rätt att hindra dig att sova hos pojkvännen. Du är juridiskt vuxen och får göra precis som du vill utanför deras hus. 

  • Anonym (G)
    Äldre 11 Oct 18:47
    #25
    Anonym (asdf) skrev 2017-10-11 13:48:47 följande:
    Jag tycker du ska ta ett lugnt samtal med dem där du tackar dem för att de varit bra föräldrar och gett dig en bra uppfostran (om det stämmer någorlunda) men att du nu känner dig vuxen nog att fatta egna beslut gällande ditt umgänge och din sexualitet. Att du inser att inte alla dina beslut inte alltid kommer att vara de bästa men att du är övertygad om att de kommer att vara tillräckligt bra och att du kommer att klara dig och också växa med uppgiften.

    Memn det förutsätter ju att du känner dig vuxen och kompetent nog att hantera ansvaret.
    Kloka ord
  • Anonym (Skoge­n)
    Äldre 11 Oct 18:50
    #26
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2017-10-11 18:12:18 följande:
    Har en lillebror på 10 och en lillasyster på 5, så jag är deras första 
    Vad händer om du beslutar dig för att sova över?. Har alla dina polare kille?
  • Anonym (Ledse­n tjej) Trådstartaren
    Äldre 11 Oct 19:22
    #27
    Anonym (Skogen) skrev 2017-10-11 18:50:57 följande:
    Vad händer om du beslutar dig för att sova över?. Har alla dina polare kille?
    Om jag sover över hos honom, så sa de att jag lika väl kan flytta ut direkt. Att jag inte behöver komma tillbaka för de är trötta på att se mig, roligt att höra verkligen. Känner mig så älskad. 
  • Anonym (Ledse­n tjej) Trådstartaren
    Äldre 11 Oct 19:23
    #28
    TriC skrev 2017-10-11 18:43:24 följande:

    De bestämmer över vad som händer i deras hus, och kan självklart neka din pojkvän att sova över hos dig. Men de har ingen som helst rätt att hindra dig att sova hos pojkvännen. Du är juridiskt vuxen och får göra precis som du vill utanför deras hus. 


    Om jag sover över hos honom, så sa de att jag lika väl kan flytta ut på en gång för de är trötta på att bara se mig. Jag orkar inte mer, blir bara så ledsen 
  • Äldre 11 Oct 21:11
    #29

    Skräm dom då med att säga att du tänker flytta. Eftersom de uppenbarligen tror att du fortfarande är ett barn så får de kanske panik om du tänker flytta. Men se då till att göra det trovärdigt; ha ett ställe du faktiskt skulle kunna flytta till, fixa fram flyttlådor osv. Och om de står på sig, vilket jag inte tror du gör, så är det nog faktiskt bäst att flytta på riktigt.

  • Anonym (Skoge­n)
    Äldre 11 Oct 21:13
    #30
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2017-10-11 19:22:59 följande:
    Om jag sover över hos honom, så sa de att jag lika väl kan flytta ut direkt. Att jag inte behöver komma tillbaka för de är trötta på att se mig, roligt att höra verkligen. Känner mig så älskad. 
    Är du förbjudet för dig att ha pojkvän?
Svar på tråden Är 18 år, men får inte sova över hos min pojkvän?