• Anonym (Ledse­n tjej)
    Äldre 11 Oct 08:44
    12137 visningar
    48 svar
    48
    12137

    Är 18 år, men får inte sova över hos min pojkvän?

    Jag är 18 år och har varit tillsammans med min kille i snart 1 månad. Mina föräldrar vägrar låta mig sova över hos honom även om de redan har träffat honom. Han är en bra kille, i min ålder och kommer från en familj som har det väldigt bra ställt. 

    Jag är en ansvarsfull tjej. Jag ljuger aldrig för mina föräldrar, jag berättar allt för de och jag gör alltid bra ifrån mig i skolan. Därför tycker jag att jag är gammal nog att faktiskt kunna spendera en natt hos min pojkvän och hans familj, men det får jag inte. Alla mina andra vänner får det, så jag förstår inte varför mina föräldrar inte tillåter detta?

    Jag respekterar mina föräldrar och har alltid lyssnat på de, men denna gången känner jag att jag faktiskt borde få detta. Har jag fel?

  • Svar på tråden Är 18 år, men får inte sova över hos min pojkvän?
  • Anonym (dumt)
    Äldre 11 Oct 21:16
    #31

    Nej du har inte fel, dina föräldrar har fel.
    Om jag vore du skulle jag säga ifrån och påpeka att du inte längre är en liten flicka. Påpeka att du alltid varit skötsam och öppen med dem om allt, om de vill att du ska fortsätta vara öppen med dem om saker så får de faktiskt också vara lite flexibla, i annat fall har du inte längre någon som helst anledning att vara öppen med dem om ditt privatliv längre.

  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 11 Oct 21:23
    #32

    Som förälder ill en 18-åring kan man bjuda över pojkvännen och dennes föräldrar på middag.

    Tvivlar man på ynglingens avsikter kan man mellan 4 ögon tala om vad som händer om han sviker eller på annat sätt skadar din min lilla prinsessa.

    Men som förälder kan jag inte förbjuda övernattning.

  • Äldre 11 Oct 21:34
    #33

    Klart att du får. Du är vuxen och bestämmer själv. Är det själva sexbiten de nojar över kan du ju upplysa dem om att man kan ha sex på skoltoaletter, i skogsbackar, i parker och på andra otrevliga ställen också.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (vivi)
    Äldre 11 Oct 21:49
    #34
    fluu skrev 2017-10-11 21:34:43 följande:

    Klart att du får. Du är vuxen och bestämmer själv. Är det själva sexbiten de nojar över kan du ju upplysa dem om att man kan ha sex på skoltoaletter, i skogsbackar, i parker och på andra otrevliga ställen också.


    Haha, precis! Mina föräldrar lät mig inte sova över med min pojkvän och det finns nog inte ett stäle i hemstaden där vi ine haft sex.
  • Anonym (Konse­rvativ­t)
    Äldre 11 Oct 22:03
    #35

    Jag vet att det kan vara knepigt med konservativa föräldrar. När jag hälsade på min tjej som bodde hemma på somrarna under högskoletiden så fick vi sova i separata rum och då var hon 21

  • Anonym (Skoge­n)
    Äldre 11 Oct 22:08
    #36
    Anonym (Konservativt) skrev 2017-10-11 22:03:41 följande:

    Jag vet att det kan vara knepigt med konservativa föräldrar. När jag hälsade på min tjej som bodde hemma på somrarna under högskoletiden så fick vi sova i separata rum och då var hon 21


    Fast det kanske är inte så kul att sova tillsammans när föräldrarna är i närheten?
  • Anonym (dumt)
    Äldre 11 Oct 22:14
    #37
    Anonym (Konservativt) skrev 2017-10-11 22:03:41 följande:

    Jag vet att det kan vara knepigt med konservativa föräldrar. När jag hälsade på min tjej som bodde hemma på somrarna under högskoletiden så fick vi sova i separata rum och då var hon 21


    Samma här, levde med en tjej i 5 år, vi bodde tillsammans som ett par, men varje gång vi var och hälsade på hennes föräldrar i Spanien så var vi tvungna att sova i skilda rum. Det knullades frisk lite varstans i hela huset.
  • Anonym (Dotte­rn)
    Äldre 11 Oct 22:16
    #38

    Ge dina föräldrar lite tid.Du är myndig och får göra det ,när du vill.Det kanske är nytt för dina föräldrar.Jag tror det där löser sig med tiden.

  • Anonym (mn)
    Äldre 11 Oct 22:17
    #39
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2017-10-11 11:28:35 följande:

    Jag vet att jag är myndig, men jag bor fortfarande under mina föräldrars tak och regler och om jag går emot de, kommer de antagligen säga att jag kan flytta ut vilket sårar mig djupt. 

    Jag vill verkligen detta, men de vägrar. 


    Ts har rätt. Även om föräldrarnas regler är tokiga och inte alls vettiga. Har hon inte gått ut gymnasiet är föräldrarna försörjningsskyldiga Ts bor hemma och måste således försöka komma överens med föräldrarna. annars kan andra negativa saker drabba henne.
    Men jag håller med om att är man arton borde inte sova hos pojkvän vara ett problem
  • Anonym (mn)
    Äldre 11 Oct 22:20
    #40
    KaptenOhoy skrev 2017-10-11 11:38:29 följande:
    Studerar du på gymnasiet så har de försörjningsplikt tills dess att du går ut eller fyller 21, då har de ingen rätt i att slänga ut dig.
    Det finns tyvärr många barn i vårt land där föräldrarna inte tar hand om sina barn som de borde. Då övergår ansvaret till samhället att ordna fosterföräldrar.
  • Anonym (mn)
    Äldre 11 Oct 22:37
    #41

    Får din kille hälsa på i ert hem? Annars är det ju en bra ide om din kille och dina föräldrar får umgås mer. Så ser de vilken trevlig kille det är.

  • Anonym (?)
    Äldre 12 Oct 00:29
    #42
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2017-10-11 08:44:32 följande:

    Jag är 18 år och har varit tillsammans med min kille i snart 1 månad. Mina föräldrar vägrar låta mig sova över hos honom även om de redan har träffat honom. Han är en bra kille, i min ålder och kommer från en familj som har det väldigt bra ställt. 

    Jag är en ansvarsfull tjej. Jag ljuger aldrig för mina föräldrar, jag berättar allt för de och jag gör alltid bra ifrån mig i skolan. Därför tycker jag att jag är gammal nog att faktiskt kunna spendera en natt hos min pojkvän och hans familj, men det får jag inte. Alla mina andra vänner får det, så jag förstår inte varför mina föräldrar inte tillåter detta?

    Jag respekterar mina föräldrar och har alltid lyssnat på de, men denna gången känner jag att jag faktiskt borde få detta. Har jag fel?


    Det är sorgligt att du inte får det, du har ju all rätt ju. Har du samtalat med dina föräldrar om dina rättigheter och vad du känner för honom?

    Hur var dina föräldrar när dem var i din ålder?

    Sov inte dem över hemma hos varandra?

    Jag blir frustrerad när jag läser såna här trådar om trångsynta föräldrar, men om man är muslim så har man såna kontrollerande föräldrar som utöver sin auktoritet med dominans. Det är synd att muslimska föräldrar håller på sådär.
  • Underh­ill
    Äldre 12 Oct 07:39
    #43
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2017-10-11 19:23:40 följande:
    Om jag sover över hos honom, så sa de att jag lika väl kan flytta ut på en gång för de är trötta på att bara se mig. Jag orkar inte mer, blir bara så ledsen 
    Det där lät trist. Låter som de har fullt upp med de "små" och har svårt att acceptera att du nu är vuxen. Kan det vara så? Märkligt! De verkar hur som helst inte bete sig som vuxna. Nyfiken fråga. Har du och dina syskon samma biologiska föräldrar eller är ni "halvsyskon"?
    E vi överens så kör vi
  • Anonym (asdf)
    Äldre 12 Oct 08:56
    #44
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2017-10-11 19:22:59 följande:

    Om jag sover över hos honom, så sa de att jag lika väl kan flytta ut direkt. Att jag inte behöver komma tillbaka för de är trötta på att se mig, roligt att höra verkligen. Känner mig så älskad. 


    Men varför skaffar de barn om de inte orkar med dem?
  • Äldre 12 Oct 12:22
    #45

    Nej, det är dina föräldrar som har fel. Du är myndig och får göra som du vill.

  • Äldre 12 Oct 12:22
    #46
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2017-10-11 11:29:48 följande:
    Underhill skrev 2017-10-11 09:30:25 följande:

    Låter som att du som vuxen behöver prata vuxet med dina "mindre vuxna" föräldrar. Förstår om det känns svårt eller tar emot lite att vara initiativtagare till ett sådant samtal, men jag skulle tro att ett sådant samtal skulle rensa luften en del. Använd kondom :)...kan ju vara så att dina päron är lite rädda inför tanken över att du kan bli gravid bl.a.


    Carambolan skrev 2017-10-11 08:49:14 följande:

    Nej, det låter som en väldigt konstig inställning hos dina föräldrar tycker jag. Försök att lugnt och sansat, i en situation där det inte är bråk, fråga dem vad de oroar sig för. Bjud över honom till er lite mer och låt dina föräldrar faktiskt umgås med honom, inte bara hälsa i dörren innan ni stänger in er på ditt rum. Fråga om de skulle vilja träffa hans föräldrar.


    Stårschan skrev 2017-10-11 09:02:48 följande:

    Vadå "får"? Du är myndig.


    Jag vet att jag är myndig, men jag bor fortfarande under mina föräldrars tak och regler och om jag går emot de, kommer de antagligen säga att jag kan flytta ut vilket sårar mig djupt. 

    Jag vill verkligen detta, men de vägrar. 
    Det är ju inte "under deras tak", det är under pojkvännens tak.
  • Äldre 12 Oct 12:23
    #47
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2017-10-11 19:23:40 följande:
    Om jag sover över hos honom, så sa de att jag lika väl kan flytta ut på en gång för de är trötta på att bara se mig. Jag orkar inte mer, blir bara så ledsen 
    De kan inte slänga ut dig. Du har väl ändå en egen nyckel??
  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 16 Oct 12:25
    #48

    Hur gick helgen? Vågade ni övernatta?

Svar på tråden Är 18 år, men får inte sova över hos min pojkvän?