• Melody
    Äldre 12 Oct 08:21
    10136 visningar
    34 svar
    34
    10136

    Min man vill inte behålla barnet

    Jag kan inte sluta gråta.

    Jag är en kvinna på 31 år. Min make är 34. Vi har en son på 3 år och båda har fasta arbeten. En nyrenoverad lägenhet och har det allmänt bra.

    Jag har testat diverse preventivmedel, men min kropp klarar inte av det. Jag bara blöder och blöder vad jag än testat.

    I december förra året blev jag oplanerat gravid. Min man ville inte behålla. Han var inte redo för ett till barn. Så det blev abort. En abort som för mig var fruktansvärd. Dels för att jag egentligen inte ville, och dels för att det var en medicinsk som inte riktigt fungerade. 2 månader tog det med tabletter och tillslut även skrapning.

    Min gynekolog sa då att de alternativen jag har är att räkna på min menscykel och använda kondom, alternativt sterilisering. Detta berättade jag för min man.

    Jag har gjort vad jag kan med att räkna på när jag har äl, och undvikit den tiden. Men vi vet ju alla att det inte alltid stämmer.

    Mannen har inte varit intresserad av kondom.

    Jag sa efter förra aborten att jag aldrig tänker gå igenom det igen.

    I fredags testade jag positivt igen.

    Jag gjorde klart att jag fortfarande står för att jag inte vill göra abort, samt att jag vill ge våran son ett syskon.

    Han vill inte behålla, han är inte redo, utan vill ha nästa barn om några år. Det hela slutade med att jag legat och gråtit hela nätterna, han stänger dörren till sovrummet och ignorerar mig. Vi har nu inte pratat med varandra alls sedan dess.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig igenom det här.

    Om jag behåller, och vi skiljer oss så kommer jag inte ha råd att bo själv i lägenheten och försörja två barn. Att få ny lägenhet i Stockholm är omöjligt.

    Om jag gör abort så kommer jag må fruktansvärt och har då beslutat för att jag även steriliserar mig. Dessutom har detta gjort att jag nog tappat de flesta känslorna för min man, men vi måste ju leva ihop ett bra tag iaf för sonens skull och ju ekonomin.

    Gör jag abort så försvinner sonens sista chans att få ett syskon. Vilket också gör mig ledsen.

    Jag är helt trasig, och min man pratar inte ens med mig.

    Har någon varit i samma situation? Hur löste det sig?

  • Svar på tråden Min man vill inte behålla barnet
  • Anonym (usch)
    Äldre 12 Oct 08:51
    #1

    Men fy!
    Vilken sits du är i. Att din man inte stöttar i det här läget är för mig obegripligt och ego. Han har nog inte förstått hur din kropp fungerar. Varför steriliserade han sig inte om han är så emot fler barn?

    Att säga "om några år" kanske inte alls funkar, det kan man inte veta. Jag tycker du ska prata vidare med en kurator och tvinga honom att gå tillsammans också. Boka in en tid hos BM kanske, eller om de kan skicka dig till en kurator direkt men han SKA med! Det här klarar ni inte av att prata om hemma. 

    Och nej, ni behöver inte leva ihop. Det finns massor av folk som skiljer sig av diverse olika skäl. Ekonomi löser  sig alltid. Att stanna "för barnens" skulle är inget bra argument. Barn mår inte bra av att växa upp med föräldrar som mår dåligt tillsammans. Och i ärlighetens namn skulle det vara ganska ironiskt om ni stannade ihop "för barnens skull" när han så uppenbart inte vill ha detta barn. 

  • Melody
    Äldre 12 Oct 08:59
    #2

    Tack för input! Och för tips! Ska till läkaren på tisdag pga min utmattningssyndrom och ska se om hon kan boka tid till kurator.

    Det är så svårt när man ska gå med alla tankar själv. <3

  • Äldre 12 Oct 09:00
    #3

    Men!! Din man vet väl vad som kan hända om man har osyddat sex? Abort är inget preventivmedel kan du ju hälsa honom!

    Jag gjorde en gång en abort för någon annans skull och ångrar det än idag (fick varken stöd sv pappan eller min mamma, var dessutom arbetslös då). Har nu svårt att få barn med min nya då det visade sig att jag har pcos och förra graviditeten var en lyckoträff.

    Gör inget du själv inte vill. Ditt beslut ska vara något DU vill.


    Försökt plussa sedan juli-16. Påbörjat utredning sept-17 då PCO konstaterades.
  • Stårsc­han
    Äldre 12 Oct 09:12
    #4
    +2

    Vilken jäkla sits! I det här fallet skulle jag ändå absolut råda dig att INTE göra abort. Du har redan gjort det, du blir inte yngre, och oavsett om det spricker inte så är du redan bunden vid den här mannen resten av livet ändå, och det är bara positivt att er son får ett helsyskon istället för ett eventuellt mycket yngre halvsyskon.

    Jag hoppas att han tar sitt förnuft till fånga och att ni kan lappa ihop relationen. Om han nu ändå är inställd på att skaffa syskon till sin son lite längre fram - varför inte nu när du ändå är gravid. OK att det itne var riktigt planerat, men det var ju å andra sidan inte oväntat heller i och med att han vägrar kondom. Vad trodde han egentligen? Fy vad ledsen jag blir när jag läser om sånt här.

  • Anonym (U)
    Äldre 12 Oct 09:12
    #5

    Sluta ligg med här själviska människan och gör slut när du kan flytta.

    Du är ung , du hinner skaffa barn med en bättre man.

    Det låter som en dålig ide att sterilisera endast för att din själviske omogne karl ska slippa kondom när du vill ha flera barn.

  • Äldre 12 Oct 09:38
    #6

    Du måste bestämma vad som är rätt för dig i detta, stressa inte, prata med en utomstående typ bm eller kurator på kvinnohälsan.

    Spontant blir jag fruktansvärt provocerad av din man. Tycker att du ska titta på vad som skulle behövas för att stå på egna ben oavsett om framtiden innebär att ni fortsätter leva ihop eller inte. Ditt val gällande graviditeten ska inte avgöras av praktiska frågor utan om huruvida du vill ha barnet !

    Tycker att du har varit så ansvarsfull som du kan i detta medan han inte verkar bry sig utan räknar med att du ska lösa detta om det hände igen.

    Vill du verkligen leva ditt liv med någon som är så okänslig inför dig, din kropp o ditt mående?

    Jag är för fri abort o kvinnans rätt att välja men då jag själv fick svårt att få barn skär det i hjärtat när jag läser detta. Jag tror sällan man ångrar de barn man får! Det är ändå ett liv som skapats.

    Det finns ingen garanti att det blir fler barn i framtiden, hur skulle du känna inför ett sånt senario?

    Fokusera på dig denna gång , du har redan tänkt på honom tidigare när du gjorde en abort ! För oavsett vilket bak du gör ska du leva med det beslutet !

  • Äldre 12 Oct 09:45
    #7
    +1

    Din idiotiska Karl valde graviditeten när han valde bort kondom. Han hade chansen att slippa detta med hjälp av gummi men gjorde det inte och nu får han leva med konsekvensen. Behåll barnet och fundera på om du verkligen vill leva med en idiot som bryr sig så lite om dig, din kropp och dina känslor.

  • Anonym (U)
    Äldre 12 Oct 10:03
    #8

    Och tro inte barn är dumma i huvudet...

    Din son märker säkert förr eller senare hur dåligt ni har det.

    Det är inte "för barnens skull" att vara ihop för varje pris...

  • Äldre 12 Oct 10:41
    #9

    Håller med alla andra i tråden men vill inflika med ett jättebra hormonfritt preventivmedel som din läkare verkar ha glömt - cervixpessar. Hur smidigt som helst och ska vara väldigt säkert om man använder gelen till. Har själv använt det under ca 8 års tid och har aldrig blivit oplanerat gravid. Kondom i all ära men det är ju inte jättekul och tar (iaf för mig) bort en del av känslan.

    Hoppas allt löser sig till det bästa för dig TS!

  • Anonym (Helen­)
    Äldre 12 Oct 18:30
    #10

    Din man är väldigt elak och verkar inte ta någon hänsyn till din vilja eller känslor. Att göra abort är ingen liten lätt grej. Det är att ta bort en bit av sig själv en plågsam process.

    Det är heller inte helt sant att du inte kommer att klara dig om han lämnar dig. Möjligt att du inte kan bo kvar i huset men socialen kan hjälpa dig med en lägenhet. Det är väl bättre att behålla barnet och låta mannen gå? än att göra abort och sterilisera sig och ångra det resten av sitt liv.

Svar på tråden Min man vill inte behålla barnet