• Have90
    Äldre 22 Oct 14:11
    12034 visningar
    47 svar
    47
    12034

    Varför är det ingen som bryr sig att dottern äter så lite?

    Har en 9-veckors bebis som flaskmatas.. Hon äter extremt lite och går inte riktigt upp i vikt som hon ska. Enda anledningen till att hon iaf inte går ner i vikt är för vi har speciell ersättning med mycket kalorier. Hela dagarna går åt till att försöka få i henne mat. Har provat att vänta ut att hon ska bli hungrig, mata lite och ofta men det blir inte mer i mängd ändå. En typisk dag är så här;

    6:00 50ml

    8:00 40ml

    11:00 65ml

    13:15 65ml

    16:30 40ml

    18:00 60 ml

    20:30 50 ml

    23:00 45 ml

    Upplever att det blir värre för varje dag.. Hittills idag kl 14 har hon bara ätit 160ml. Känns så hopplöst :( har nästan funderat på att jag ska sluta truga med maten så hon börjar gå ned i vikt och då får vi kanske hjälp. Men det har man inte hjärta till att göra mot sitt barn. Hon väger ca 4kg. Blir så avundsjuk när jag läser om andras barn som slukar i sig 150ml på nolltid, och här tar det en kvart att få i henne ynka 30ml..Nån mer som varit med om samma och kan stötta eller komma med råd? :(

  • Svar på tråden Varför är det ingen som bryr sig att dottern äter så lite?
  • Äldre 22 Oct 14:24
    #1

    Det låter jättejobbigt <3 Vad är det som händer när hon inte äter? Somnar hon? Börjar titta runt på andra grejer? Blir ledsen?

  • Äldre 22 Oct 14:33
    #2

    Får hon verkligen sova hela natten om hon inte går upp som hon ska? Och äter/väger hon verkligen för lite? Varifrån tar du riktlinjer om hur mycket som är normalt?

  • Have90
    Äldre 22 Oct 14:44
    #3
    Meriall skrev 2017-10-22 14:24:25 följande:

    Det låter jättejobbigt <3 Vad är det som händer när hon inte äter? Somnar hon? Börjar titta runt på andra grejer? Blir ledsen?


    Oftast trycker hon bara ut den med tungan och skriker tills man slutar.. Blir gladare om man lägger henne ner så hon slipper äta :(
  • Have90
    Äldre 22 Oct 14:47
    #4
    enanna skrev 2017-10-22 14:33:09 följande:

    Får hon verkligen sova hela natten om hon inte går upp som hon ska? Och äter/väger hon verkligen för lite? Varifrån tar du riktlinjer om hur mycket som är normalt?


    Ja på natten kan hon sova länge på tom mage.. Har tänkt att får hon sova ut så kanske äter hon mer, men på morgonen kan det bara gå ned typ 30ml. Hon ligger på -2 på kurvan kontra vad hon hade som bf-vikt. Blir oftast 300ml av denna maten och dietisten vill att hon ska äta minst 460 så det är ju för lite.. Har även stått stilla nån vecka i vikt..
  • Have90
    Äldre 22 Oct 14:50
    #5

    Kan säga att exemplet ovanför är en bra dag då hon ätit mycket

  • Äldre 22 Oct 14:50
    #6

    Hur matar ni? Vår lille åt långsamt och nästan hela dagarna gick åt till matande. Men han gillade att ligga nära och gosa och amma. Han åt även flaska och då tog pappa av sig tröjan så han låg hud mot hud och gosade.

    Prata med BVC! Går hon inte upp måste det undersökas. Följer hon sin kurva?

  • Have90
    Äldre 22 Oct 15:02
    #7
    Meriall skrev 2017-10-22 14:24:25 följande:

    Det låter jättejobbigt <3 Vad är det som händer när hon inte äter? Somnar hon? Börjar titta runt på andra grejer? Blir ledsen?


    Oftast trycker hon bara ut den med tungan och skriker tills man slutar.. Blir gladare om man lägger henne ner så hon slipper äta :(
    annabellelee skrev 2017-10-22 14:50:41 följande:

    Hur matar ni? Vår lille åt långsamt och nästan hela dagarna gick åt till matande. Men han gillade att ligga nära och gosa och amma. Han åt även flaska och då tog pappa av sig tröjan så han låg hud mot hud och gosade.

    Prata med BVC! Går hon inte upp måste det undersökas. Följer hon sin kurva?


    Vet inte hur många olika ställningar vi provat, men så fort man tar upp henne i famnen för att mata skriker hon..

    Än så länge tror jag hon följer kurvan hyfsat, frågan är hur länge hon gör det.
  • Caramb­olan
    Äldre 22 Oct 15:30
    #8

    Slutar hon följa kurvan så kommer bvc att reagera på en gång!

    Har ingen erfarenhet av ersättning, men mina tre ammade barn har velat ligga vid bröstet konstant i början så jag gissar att de också har småsmuttat mest helta tiden. Nån gång mellan 2-3 månader har de börjat äta "effektivt", dvs fortare och glesare mellan matningarna.

  • Have90
    Äldre 22 Oct 15:56
    #9
    Carambolan skrev 2017-10-22 15:30:49 följande:

    Slutar hon följa kurvan så kommer bvc att reagera på en gång!

    Har ingen erfarenhet av ersättning, men mina tre ammade barn har velat ligga vid bröstet konstant i början så jag gissar att de också har småsmuttat mest helta tiden. Nån gång mellan 2-3 månader har de börjat äta "effektivt", dvs fortare och glesare mellan matningarna.


    Ja, det är väl egentligen bara att avvakta och se vart det bär hän. Man är ju dock rädd att läkarna missar nåt så att det blir total matvägran av det. Bara att det är så tufft just nu att man måste tjata med maten hela tiden :( har så svårt att se att hon ska klara av fulla mål nån gång..
  • Äldre 22 Oct 15:59
    #10
    Have90 skrev 2017-10-22 15:02:54 följande:

    Oftast trycker hon bara ut den med tungan och skriker tills man slutar.. Blir gladare om man lägger henne ner så hon slipper äta :(Vet inte hur många olika ställningar vi provat, men så fort man tar upp henne i famnen för att mata skriker hon..

    Än så länge tror jag hon följer kurvan hyfsat, frågan är hur länge hon gör det.


    Fast då låter det ju som att något är fel, och att hon inte bara är liten i maten, som vår var ( han vägde också strax över 4 kg vid 9 veckor). Små barn ska inte vara ledsna vid matning. Är hålen i mappen tillräckligt stora?har barnet magproblem? Kan det vara någon allergi?
Svar på tråden Varför är det ingen som bryr sig att dottern äter så lite?