• Have90
    Äldre 22 Oct 14:11
    12078 visningar
    47 svar
    47
    12078

    Varför är det ingen som bryr sig att dottern äter så lite?

    Har en 9-veckors bebis som flaskmatas.. Hon äter extremt lite och går inte riktigt upp i vikt som hon ska. Enda anledningen till att hon iaf inte går ner i vikt är för vi har speciell ersättning med mycket kalorier. Hela dagarna går åt till att försöka få i henne mat. Har provat att vänta ut att hon ska bli hungrig, mata lite och ofta men det blir inte mer i mängd ändå. En typisk dag är så här;

    6:00 50ml

    8:00 40ml

    11:00 65ml

    13:15 65ml

    16:30 40ml

    18:00 60 ml

    20:30 50 ml

    23:00 45 ml

    Upplever att det blir värre för varje dag.. Hittills idag kl 14 har hon bara ätit 160ml. Känns så hopplöst :( har nästan funderat på att jag ska sluta truga med maten så hon börjar gå ned i vikt och då får vi kanske hjälp. Men det har man inte hjärta till att göra mot sitt barn. Hon väger ca 4kg. Blir så avundsjuk när jag läser om andras barn som slukar i sig 150ml på nolltid, och här tar det en kvart att få i henne ynka 30ml..Nån mer som varit med om samma och kan stötta eller komma med råd? :(

  • Svar på tråden Varför är det ingen som bryr sig att dottern äter så lite?
  • Äldre 22 Oct 16:11
    #11

    Prova att mata när hon sover. Mina har ätit bättre då än när de är vakna. Bara att lyfta upp barnet i famnen och sätta flaskan mot munnen. Oftast börjar de suga utan problem. Ibland är de i fel sömnfas och vägrar men då är det bara att vänta en liten stund, sen brukar det funka.

  • Äldre 22 Oct 16:20
    #12

    Hon äter inte ofta, är min enda reflektion. Mitt ena ammande barn åt betydligt oftare än så i den åldern och då även på natten, typ varje eller varannan timme. På kvällarna åt hon mer eller mindre konstant. Lite, lite i taget men superofta.

  • Äldre 22 Oct 16:22
    #13

    Bara en tanke: barn som äter för lite kan bli trötta/slöa och inte orka äta. De barn som inte går upp som de ska ges ofta rekommendationen att väcka dem om nätterna, typ var tredje, fjärde timme för att mata.

  • Äldre 22 Oct 16:59
    #14

    Barn som har problem med hjärtat kan äta dåligt. Ge dig inte förrän ni får hjälp!

  • Äldre 22 Oct 17:13
    #15

    Du har säkert redan testat men har ni rensat sortimentet på nappflaskor och provat? Mitt barn tog endast ett enda märke, allt annat vägrade hon. min väninna hade samma problem och hittade tillslut en som funkade och problemet försvann. Och som någon annan skrev, testa en napp med större hål (eller mindre beroende på vilket du har nu). Lycka till!

  • Have90
    Äldre 22 Oct 17:13
    #16
    Hjhhhhhhhhhhhhh skrev 2017-10-22 16:20:00 följande:

    Hon äter inte ofta, är min enda reflektion. Mitt ena ammande barn åt betydligt oftare än så i den åldern och då även på natten, typ varje eller varannan timme. På kvällarna åt hon mer eller mindre konstant. Lite, lite i taget men superofta.


    Ja, alltså tiderna som står är när hon fått i sig maten.. Börjar oftast 1-1,5 timme innan.. Speciellt nattetid men nej.. Går inte.
  • Have90
    Äldre 22 Oct 17:15
    #17
    Bubbel85 skrev 2017-10-22 17:13:32 följande:

    Du har säkert redan testat men har ni rensat sortimentet på nappflaskor och provat? Mitt barn tog endast ett enda märke, allt annat vägrade hon. min väninna hade samma problem och hittade tillslut en som funkade och problemet försvann. Och som någon annan skrev, testa en napp med större hål (eller mindre beroende på vilket du har nu). Lycka till!


    Ja, vi had lagt en mindre förmögenhet på nappflaskor men bara dr Brown som hon ens accepterar i munnen. Har precis gått till stl 2 och större går nog inte utan att hon ska sätta i halsen
  • Have90
    Äldre 22 Oct 17:19
    #18
    annabellelee skrev 2017-10-22 15:59:12 följande:

    Fast då låter det ju som att något är fel, och att hon inte bara är liten i maten, som vår var ( han vägde också strax över 4 kg vid 9 veckor). Små barn ska inte vara ledsna vid matning. Är hålen i mappen tillräckligt stora?har barnet magproblem? Kan det vara någon allergi?


    Ja, jag tycker med att detta känns helt vansinnigt.. Har till och med åkt till akuten två gånger med henne. Men ingen ser nåt fysiskt fel och säger bara att jag ska återkomma om hon vägrar helt. Men vad är definitionen på det sa jag? För om hon tar flaskan men bara äter 20ml så vägrar hon ju inte helt? Då får vi kolla vikten bara sa de... Så nä.. Inte mycket till hjälp. Ska ringa BVC och se om vi kan få remiss till önh eller logoped eller vad som helst..

    Hon har lite magknip men det har varit 100 ggr värre innan med riktig kolikskrik, fast då åt hon bättre än nu..
  • Have90
    Äldre 22 Oct 17:20
    #19
    Hjhhhhhhhhhhhhh skrev 2017-10-22 16:22:15 följande:

    Bara en tanke: barn som äter för lite kan bli trötta/slöa och inte orka äta. De barn som inte går upp som de ska ges ofta rekommendationen att väcka dem om nätterna, typ var tredje, fjärde timme för att mata.


    Lustigt nog är hon väldigt pigg.. Sover inte mycket på dagen. Gillar att ligga i babygym och jollra och ha sig. Så vad hon får energin ifrån är en gåta
  • Äldre 22 Oct 17:25
    #20

    Jag har tvillingar som föddes tidigt och var tillväxthämmade så vi har en helt annan bakgrund men Vi har kämpat mycket med att de ska äta och gå upp i vikt.

    Jag reagerar på att hon sover hela natten. Risken är att hon blir tröttare och svagare och sover mer och äter mindre, det kan bli RN ond cirkel.

    Har ni testat att mata henne i sömnen ? Det fungerade inland för oss. Vi fick också rådet att mata oftare på kvällen eftersom det är naturligt för bebisar att äta upp sig inför natten.

    Och jag tycker att ni ska ligga på BVC tills ni känner att ni fått den hjälp ni behöver. Dra er inte för att vara besvärliga. Det är erat jobb att vara som föräldrar

Svar på tråden Varför är det ingen som bryr sig att dottern äter så lite?