• Äldre 23 Oct 00:09
    8093 visningar
    11 svar
    11
    8093

    Förlossning Norrköping! Någon som fött där??

    Hej alla!

    59 dagar kvar till bf! Vårt andra barn men första föddes 2 mån för tidigt och med akut KS. Så detta blir, förhoppningsvis, som en förstföderska förlossning. Kommer behandlas som sådan.

    Nu börjar alla frågor dyka upp och så klart dyker det upp massor nu ang förlossningsvården etc. Jag blir ju livrädd!!!!

    Ska föda i december. Förstår att december inte är en högsäsong månad att föda i men å andra sidan så kan det vara fullt på förlossningen ändå!

    Men är det någon som vet sannolikheten?! Får till och med tankar på om jag skulle föda under jul/nyår, tänk om det verkligen är personalbrist då för att folk "sjukar" sig??! Alltså tankarna spinner iväg!!

    Livrädd att bli lämnad ensam med bara maken. Vår första förlossning var ju allt annat än optimal med efterföljande komplikationer. Tror ni de tar hänsyn till det och faktiskt försöker trygga en lite mer?

    Någon som haft en doula?? Hur skaffar man en sån?

    Måste sluta tänka så mkt kanske men det är svårt!!

    Sist men inte minst. Erfarenheter av Norrköpings förlossningsvård?? Någon som har något att säga? Första barnet föddes inte där nämligen. Så ingen erfarenhet.

  • Svar på tråden Förlossning Norrköping! Någon som fött där??
  • Äldre 23 Oct 09:54
    #1

    Jag födde min dotter i Norrköping 2015 ovh ska föda nästa barn där i juni. Jag är jätte nöjd med hur jag blev behandlad. Super gulliga va dom och försökte lugna mig och förklarade en massa samt lyssnade på mig vad jag tyckte kändes bäst. Jag tror inte du behöver oroa dig för personalbrist :) när jag födde 2015 så va det väldigt mycket folk på förlossningen, men jag fick komma in iallafall. På BB fick man dela rum då det va så fullt. Just nu är det tydligen kaos på förlossningen, verkar vara många höstbarn :) har ingen aning om hur det ser ut kring jul/nyår. Kolla med dom och se, annars är väl närmaste stället Linköping?

  • Äldre 23 Oct 10:24
    #2

    Inte personligen men vänner som varit mkt nöjda!

  • Äldre 23 Oct 11:04
    #3
    Simone skrev 2017-10-23 09:54:08 följande:

    Jag födde min dotter i Norrköping 2015 ovh ska föda nästa barn där i juni. Jag är jätte nöjd med hur jag blev behandlad. Super gulliga va dom och försökte lugna mig och förklarade en massa samt lyssnade på mig vad jag tyckte kändes bäst. Jag tror inte du behöver oroa dig för personalbrist :) när jag födde 2015 så va det väldigt mycket folk på förlossningen, men jag fick komma in iallafall. På BB fick man dela rum då det va så fullt. Just nu är det tydligen kaos på förlossningen, verkar vara många höstbarn :) har ingen aning om hur det ser ut kring jul/nyår. Kolla med dom och se, annars är väl närmaste stället Linköping?


    Ska kolla med min BM när jag träffar henne ang läget på förlossningen!

    Men vad skönt att läsa att du haft en positivt upplevelse. Tycker allt man läser, överlag, om förlossningsvården nu är negativt. Hela situationen känns redan skrämmande som det är och blir ju knappast bättre av allt som står. Samtidigt som jag förstår att det måste framföras.

    Ja, Linköping är ju närmast annars och sen Nyköping då antar jag. Men usch det vill man väl inte. Jag får ont i magen när jag tänker på de som bor så pass långt ut att de inte ens har någon förlossning o BB och riskerar föda i bil.

    Måste få bort dessa orostankar!
  • Äldre 23 Oct 11:04
    #4
    Snuttis2 skrev 2017-10-23 10:24:17 följande:

    Inte personligen men vänner som varit mkt nöjda!


    Skönt att höra!
  • Äldre 27 Nov 10:42
    #5

    Födde lite ?spontant? i Norrköping för 3 veckor sedan. Är skriven i Sthlm men var på Kolmården när fl drog igång så blev hänvisad till Norrköping. Är SÅ nöjd med förlossningen och bb i Norrköping. Blev aldrig lämnad ensam och hade gott om personal innan, under oxh efter fl. Fick dock en del komplikationer men det har ju inget med Nkpg att göra.. barnsängsfeber bland annat. Men superbra personal, kände mig trygg under hela vistelsen.

  • Äldre 27 Nov 11:01
    #6
    MammaMR skrev 2017-11-27 10:42:52 följande:

    Födde lite ?spontant? i Norrköping för 3 veckor sedan. Är skriven i Sthlm men var på Kolmården när fl drog igång så blev hänvisad till Norrköping. Är SÅ nöjd med förlossningen och bb i Norrköping. Blev aldrig lämnad ensam och hade gott om personal innan, under oxh efter fl. Fick dock en del komplikationer men det har ju inget med Nkpg att göra.. barnsängsfeber bland annat. Men superbra personal, kände mig trygg under hela vistelsen.


    Vad skönt att höra om din positiva upplevelse! Har ju bf om ca 3 veckor får se när liten väljer att titta ut. Fick ni eget rum?
  • Äldre 27 Nov 11:15
    #7

    Ja vi fick eget rum! Får inte alla det?????

    Men som sagt, supernöjd med förlossningen och bb Norrköping. Kom in på kvällen så hann med många personalbyten vilket jag trodde skulle upplevas jobbigt ?man vill ju ha samma?. Men alla kom in och presenterade sig och var supergulliga så det gjorde ingenting.

  • Äldre 27 Nov 11:18
    #8

    Jag födde i Norrköping för två år sedan och håller med de andra som svarat, jag tycker att jag fick så mycket uppmärksamhet som jag behövde. Det var en hel del folk inne när vi var där men barnmorskorna gjorde verkligen vad de kunde (och förmodligen lite till)!

    Det uppstod komplikationer under min förlossning och tyvärr blev jag lämnad ensam men det var något de sa att de skulle ändra på. Dessutom kom undersköterskan snabbt när jag väl hade ringt på klockan.

    Vi hade turen att de precis fick ett rum ledigt på BB efter vår förlossning så vi fick ett eget rum (sedan blev det familjerum på neo).

  • Äldre 27 Nov 11:21
    #9

    Alltså det går ju inte att säga innan hur det kommer se ut när ni behöver åka in. Läget ändras ju från lugnt till kaos på en halvtimme inom förlossningsvården. Försök se fram emot det du har framför dig och lita på att du kommer få ett jättegott bemötande och omhändertagande. Bättre att förutsätta att det blir så än tvärtom :).

  • Äldre 27 Nov 11:24
    #10

    Jag tror dessutom att alla får egna rum i Norrköping. För oss var det aldrig tal om att dela rum, däremot fanns risken att vi skulle få övernatta i förlossningsrummet.

  • Äldre 28 Nov 06:48
    #11

    Tack för allas svar!

    Känns skönt att höra positiva saker på förlossningen på Vrinnevi. Jag försöker tänka positivt och som nån av er skrev så går det ju inte att förutsäga hur mkt det är på förlossningen just den dagen vi åker in osv.

    Vi får ta det som det kommer helt enkelt och hoppas på eget rum. Vad jag förstod det som så får inte alla det beroende på hur fullt det är.

Svar på tråden Förlossning Norrköping! Någon som fött där??