• Anonym (Pitep­alt)
    Äldre 23 Oct 13:01
    3335 visningar
    7 svar
    7
    3335

    Kuratorsamtal

    Jag och min sambo har fått tid till IVF-klinik för att få hjälp med insemination eller IVF med donerad sperma. Min kille har ingen egen produktion vilket han utreddes för runt år 2000 vilket vi båda accepterat.

    Vi är bra pålästa om hur allt fungerar "kroppsligt" osv men jag är väldigt nervös inför kuratorsamtalet.
    Jag förstår att dom vill veta lite om vilka vi är osv men vad frågar dom och är det något man bör tänka på, förutom att vara sig själv?
    Kan man bli nekad hjälp av någon anledning?
    Min kille är tex sjukpensioner och har lite lägre inkomst än den som arbetar, kan det eller orsaken till att han är sjukpensioner ha någon betydelse (funktionshinder)?
    Har hört att det ställs ganska höga krav för adoption, är det samma krav för den här typen av hjälp?
  • Svar på tråden Kuratorsamtal
  • Anonym (Pitep­alt) Trådstartaren
    Äldre 26 Oct 12:47
    #1

    Ingen!??
    Gråter

  • Äldre 4 Nov 08:09
    #2

    Förstår inte vad du menar, skulle ni bli nekad samtal med en kurator för att din kille är sjukpensionär?

  • Anonym (...)
    Äldre 4 Nov 08:11
    #3
    Ida3434 skrev 2017-11-04 08:09:56 följande:

    Förstår inte vad du menar, skulle ni bli nekad samtal med en kurator för att din kille är sjukpensionär?


    Ts menar givetvis nekad till att få hjälp att få barn.
  • Äldre 4 Nov 08:13
    #4
    Ida3434 skrev 2017-11-04 08:09:56 följande:

    Förstår inte vad du menar, skulle ni bli nekad samtal med en kurator för att din kille är sjukpensionär?


    Nej. Inte nekade samtal. Nekade hjälp med IVF pga att :

    det vid samtalet framkommer att han är sjukpensionär och har funktionsvariation.

    Så menar TS.
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Äldre 4 Nov 20:41
    #5

    Nej, ivf borde ni inte bli nekade om ni uppfyller kriterierna dvs bmi, ålder. Men däremot kan ni bli nekad adoption pga funktionshinder. 

  • Anonym (Pitep­alt) Trådstartaren
    Äldre 5 Nov 10:53
    #6
    Ida3434 skrev 2017-11-04 08:09:56 följande:

    Förstår inte vad du menar, skulle ni bli nekad samtal med en kurator för att din kille är sjukpensionär?


    Anonym (...) skrev 2017-11-04 08:11:49 följande:
    Ts menar givetvis nekad till att få hjälp att få barn.
    Vixen90 skrev 2017-11-04 08:13:41 följande:
    Nej. Inte nekade samtal. Nekade hjälp med IVF pga att :

    det vid samtalet framkommer att han är sjukpensionär och har funktionsvariation.

    Så menar TS.
    Ber om ursäkt om jag skrev otydligt.
    Det jag menar är ju om man kan bli nekad hjälp med IVF. Samtalet med kuratorn är redan inbokat.
    Ida3434 skrev 2017-11-04 20:41:27 följande:

    Nej, ivf borde ni inte bli nekade om ni uppfyller kriterierna dvs bmi, ålder. Men däremot kan ni bli nekad adoption pga funktionshinder. 


    Just nu hoppas vi på att det ska gå med IVF och att adoption inte ska behövas.
    Regler för adoption har jag hört ska vara extra svåra både för att bli godkänd att få adoptera men också beroende på var ifrån man ska adoptera.

    Är så nervös inför själva starten med samtalen innan man får komma igång just för att man inte vet vad som det ska pratas om och vad kuratorn ska fråga.
    Skulle bryta ihop om vi inte skulle få hjälp. Ålder och bmi osv är helt normala på oss båda så det ska inte vara något hinder. Vi är skötsamma och snälla. Gillar friluftsliv med skoter och fiske, sjunger i kör. Har 2 katter och lite höns. Jag kör lasbil och min sambo tar hand hemmet med vår lilla gård Skrattande
  • Anonym (Samta­l)
    Äldre 6 Nov 06:33
    #7

    Att få prata med en kurator är ett STÖD till er!

    Kuratornkommer inte "utreda" er. Det är bara ett stöd för er i er situation där ni har svårt att få barn på egen hand.

    Många frågor kan dyka upp om man har svårt att få barn. Tex att man känner sig dålig, misslyckad, en sorg då man kanske varit med om flera missfall tex.

    Så se kuratorn som en tillgång bara.

    Å lycka till!!

Svar på tråden Kuratorsamtal