• Äldre 23 Oct 20:33
    3269 visningar
    7 svar
    7
    3269

    Tonåring

    Hej!

    Har en son på snart 17 vintrar som känner sig väldigt ensam, får jobba på att träffa vänner hela tiden vilket oftast blir att dom inte har tid eller ska göra något annat, han vill verkligen umgås, han spelar inte mycket dataspel men tittar mycket på serier, de finns inget annat att göra säger han, jag försöker säga olika saker han kan göra men får som svar, vad ska jag göra efter de? så oftast blir de inget!

    Finns de på något sätt en mötespunkt för ensams ungdomar?

    Orolig

  • Svar på tråden Tonåring
  • Äldre 23 Oct 20:47
    #1

    Min 16åriga dotter har exakt samma problem, hon är hela tiden ensam för hennes vänner är alltid "upptagna". Det är otroligt frustrerande att se henne så, trodde att det skulle bli bättre när hon började på gymnasiet men det har bara blivit värre.

  • Äldre 23 Oct 21:02
    #2

    Trodde också han skulle få mer vänner, han säger att han har de bra med sina klasskompisar men efter skolan och på lov finns de liksom ingen, vad ska man göra?! Läser om att ungdomar kan hamna i deprisson och de är man rädd för, hur peppar man? När man får negativa svar????

  • RGO
    Äldre 14 Nov 10:37
    #3

    Hej! förstår mammahjärtat! Är han intresserad av nån sport? Jag skulle  rekommendera att han kan testa tex brasiliansk jujutsu. Det brukar ofta vara väldigt bra och ickemacho stämning inom den sporten och ju mer man tränar och kanske vill börja tävla kommer man närmare varandra ( oc det är inga kaderisker som inom boxning och thaiboxning tex eftersom det inte är några smällar mot huvudet. Det som också ä rbra att man kan komm som nybörjare och börja träna så inte lika svårt att komma in som inom fotboll och hockey osv.
    Förutom det sociala inom sporten ger det också bättre sjäölvförtroende koncentration etc.

  • Äldre 14 Nov 10:42
    #4
    Mmmm72 skrev 2017-10-23 20:33:57 följande:

    Finns de på något sätt en mötespunkt för ensams ungdomar?

    Orolig


    Lagsporter
  • Äldre 14 Nov 12:28
    #5

    Lagsporter, teater, kör, lajvgrupper, läsecirklar, skrivkurs, gå kurs på Folkuniversitetet/Kulturskolan inom filmskapande, programmering, hemsidedesign, spela instrument/sjunga i rockensamble på Kulturskolan, utbilda sig till ungdomsledare inom sport, kyrkan,ungdomsgården etc, jobba ideellt som volontär på Greenpeace, katthem, äldrevård, Amnesty, eller något annat man känner starkt för. Jobba extra på ett ställe med många ungdomar, typ Donken. Gå med i träningsgrupp typ freerunning/parkour, paintball lag, bågskytte. Lär dig skytte och träffa kompisar ; )

    I Stockholm finns en del icke-kommersiella mötespunkten för ungdomar www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Stadsdelssajter/Sodermalm/Soderandan---Det-lokala-brottsforebyggande-radet/Aktiviteter-och-motespunkterfor-unga-/

    Kolla vad er kommun har att erbjuda. Risken är dock stor att han är negativ till dessa alternativ. Han kanske tycker de är töntiga, och vill egentligen bara ha vänner att hänga med. Det blir "och efter det då" på dessa förslag också. Men om han kan förmå sig att testa så finns det ju en chans att det så småningom leder till nya bekantskaper och i förlängning till vänskap. Chansen är iallafall större än om man sitter hemma och ser på serier..

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 14 Nov 13:00
    #6

    Min tonåring träffar sina vänner genom att spela onlinespel och prata på Skype samtidigt. Då och då träffas de IRL. Han lär känna nya vänner där också, vänners vänner.

    Utöver dataspelen ägnar han sig åt två idrotter men de har inte gett några vänner som han umgås med utanför träningar.

    Tror många tonåringar umgås på nätet idag?

  • Tue 1 Dec 2020 12:33
    #7

    Vad bor ni ? Jag har en son 16 år samma problem./ Malin

Svar på tråden Tonåring