• Äldre 24 Oct 21:06
    17835 visningar
    6 svar
    6
    17835

    Baka och sälja

    Hej!

    Jag har tänkt på att börja baka och sälja. Jag bakar väldigt ofta och hela frysen är full med bakverk. Men det kostar pengar för mamma och pappa och jag måste börja köpa ingridenser själv eller sälja mina bakverk. Är det lagligt/ok att stå utanför ICA eller Coop och sälja mina bakverk? Och att sälja sånt som jag själv har bakat? Måste jag stå på min egna tomt och vad har jag för alternativ? Jag är 14, btw.

    Tack för all hjälp!

  • Svar på tråden Baka och sälja
  • Anonym (E)
    Äldre 25 Oct 09:11
    #1
    Hej! 

    Du kan sälja till vänner och kanske släkt, men att stå utanför ICA eller på stan eller så är inte ok, det behöver du tillstånd för. Är ganska säker på att du inte heller kan stå på din egna tomt och sälja, det är ju en form av restaurangverksamhet du bedriver och restauranger måste bli godkända av livsmedelsverket som har skyhöga krav. Du kan ju testa och kontakta kommunens livsmedelsinspektör och ställa din fråga till dem. Tror dock inte att du får lov att bedriva verksamhet ändå då du är minderårig. 
    Men som sagt, du kan sälja till vänner och sådant. När jag var i din ålder sålde jag teckningar/skisser till folk på skolan Flört
  • Anonym (A)
    Äldre 25 Oct 09:17
    #2

    Här i stan står det ofta barn och säljer bakverk till klasskassan utanför Ica eller i parken och jag tror inte någon har haft tillstånd, men det verkar gå bra ändå.

  • Anonym (E)
    Äldre 25 Oct 09:28
    #3
    Anonym (A) skrev 2017-10-25 09:17:02 följande:

    Här i stan står det ofta barn och säljer bakverk till klasskassan utanför Ica eller i parken och jag tror inte någon har haft tillstånd, men det verkar gå bra ändå.


    Det är annorlunda om man gör det för klasskassan, då säljer man i skolans regi, inte privat. 
  • Äldre 25 Oct 09:32
    #4

    Två frågor här - regelverket och vad som funkar.

    Rent krasst - ska du följa regelverket med tillstånd, livmedelslagstiftning, ansvarsföräkring, bokföringslagen mm så går det inte.

    I praktiken kommer det funka utmärkt. Ska du stå utanför ICA kan det vara bra att kolla med affären först så inte de bli sura. Annars hyr ett bord på någon lokal loppmarknad. Brukar gå blixsnabbt att sälja bullpåsar odyl då.

  • Äldre 25 Oct 16:44
    #5

    Aa precis jag tänkte stå utanför ICA eller coop t.ex (med tillstånd av butiken).

    Men skulle jag också kunna stå bara på drottninggatan eller nåt och sälja?

  • Äldre 25 Oct 16:52
    #6
    nc97 skrev 2017-10-25 16:44:51 följande:

    Aa precis jag tänkte stå utanför ICA eller coop t.ex (med tillstånd av butiken).

    Men skulle jag också kunna stå bara på drottninggatan eller nåt och sälja?


    Du kan alltid försöka. Men mer nitiska poliser där. Tror en loppis blir bättre. Mycket folk i omlopp som vill köpa.


Svar på tråden Baka och sälja