• Anonym (Trött mamma)
    Äldre 1 Nov 06:40
    5536 visningar
    18 svar
    18
    5536

    Bebis vill bara vara hos mamma

    Jag är mamma till två underbara barn, ena är 4 år och den andra 2 månader. 4 åringen har alltid varit extremt mammig, pappa duger sällan. När lillasyster föddes blev det ännu ?värre?, sliter och drar i mig för att leka så fort chansen finns. Självständig lek existerar knappt längre!

    Lillasyster har ett extremt närhetsbehov, sover alltid i famnen och vaknar alltid efter ett par minuter om jag lägger ner henne. Har provat vagnen inomhus, sängen, soffan, bärsele, babysitter och Babynest. Ingenting hjälper! Nätterna sover hon konstigt nog i sin säng i nestet. När hon är vaken är hon nöjd om vi leker i babygymmet eller att hon sitter i mitt knä och jag pratar/busar/sjunger. Kan med andra ord ALDRIG få några minuter själv.

    Sedan hon varit två veckor har ingen annan dugit, gråter och skriker hysteriskt. Lugnar sig omedelbart när hon kommer till mig igen. Kan ens så små vara ?tykänsliga? ?!

    Snälla ge mig tips, jag blir galen snart!!!

  • Svar på tråden Bebis vill bara vara hos mamma
  • Äldre 1 Nov 06:42
    #1

    Hur gjorde ni de första två veckorna? Var bebisen lika mycket hos båda föräldrarna?

  • Anonym (Ulrik­a Eleono­ra)
    Äldre 1 Nov 06:52
    #2

    *BebisEN

  • Anonym (Trött mamma) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 07:16
    #3
    Lena skrev 2017-11-01 06:42:46 följande:

    Hur gjorde ni de första två veckorna? Var bebisen lika mycket hos båda föräldrarna?


    Mesta dels hos pappan, var också nöjdast där. Hysterisk hos alla som håller henne, inte bara pappan.
  • Anonym (Trött mamma) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 07:22
    #4
    Anonym (Ulrika Eleonora) skrev 2017-11-01 06:52:22 följande:

    *BebisEN


    Absolut, tack för omtanken men jag vet att det heter bebisen. Just nu är mitt bekymmer större än att jag råkade skriva ett grammatikfel.
  • Äldre 1 Nov 08:38
    #5

    Jag hade låtit pappan ha bebisen oavsett när den inte var hungrig. Den vänjer sig.

  • Äldre 1 Nov 08:58
    #6

    Det enda som funkar är ju att låta pappan ha barnen så att de vänjer sig. Hos oss funkade musik jättebra, dvs barnet lugnade sig redan från ca 3 mån om pappan spelade musik. Han hade soundtrack med Astrid Lindgrens visor som gick varmt så fort jag behövde göra ett ärende.

  • Anonym (Trött mamma) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 11:44
    #7
    Lena skrev 2017-11-01 08:38:53 följande:

    Jag hade låtit pappan ha bebisen oavsett när den inte var hungrig. Den vänjer sig.


    Han har henne ca 1h varje kväll när jag nattar storebrorsan. Det är hysteriskt skrik, låter ungefär som han skulle ha ihjäl henne. Han gör precis detsamma som jag gör när hon är kinkig. Går, sjunger, pratar, busat, sätter på speldosan. Det hjälper inte alls...
  • Anonym (Trött mamma) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 11:46
    #8
    annabellelee skrev 2017-11-01 08:58:03 följande:

    Det enda som funkar är ju att låta pappan ha barnen så att de vänjer sig. Hos oss funkade musik jättebra, dvs barnet lugnade sig redan från ca 3 mån om pappan spelade musik. Han hade soundtrack med Astrid Lindgrens visor som gick varmt så fort jag behövde göra ett ärende.


    Han provar allt som lugnar henne när jag har henne, men ingenting hjälper.. Kan man verkligen lära så små barn att de vänjer sig vid andra?..
  • Äldre 1 Nov 11:49
    #9
    Anonym (Trött mamma) skrev 2017-11-01 11:44:59 följande:

    Han har henne ca 1h varje kväll när jag nattar storebrorsan. Det är hysteriskt skrik, låter ungefär som han skulle ha ihjäl henne. Han gör precis detsamma som jag gör när hon är kinkig. Går, sjunger, pratar, busat, sätter på speldosan. Det hjälper inte alls...


    Om det är någon tröst var vår lille likadan. Trots att pappa flaskmatade parallellt med amning, så han var van vid båda. Vi insisterade, pappa med musik i bakgrunden som sagt. Det gick över efter några månader, även om han fortfarande är mer mammig än pappig.
  • Äldre 1 Nov 11:50
    #10
    Anonym (Trött mamma) skrev 2017-11-01 11:46:30 följande:

    Han provar allt som lugnar henne när jag har henne, men ingenting hjälper.. Kan man verkligen lära så små barn att de vänjer sig vid andra?..


    Vad är alternativet? Att du klonar dig?
  • Äldre 1 Nov 12:19
    #11

    Hej, vi hade liknande problem men insåg sedan att pappan luktade annorlunda, bebisen ville inte vara hos honom och gallskrek hela tiden. Löste det genom att han slutade lukta så mycket och la också ett plagg som luktade mamma över axlarna när han hade bebisen. Blev mycket bättre då. Bara en tanke för er.


    Ibland är det inte så mycket vem det är utan hur bebisen uppfattar känslan och lukten. Min brorsdotter vill till exempel inte vara hos mig om jag har något som luktar på mig (inklusive luktande roll on), men om jag är luktfri springer hon rakt in i famnen på mig. Hoppas det löser sig för er.

  • Anonym (Känne­r igen)
    Äldre 1 Nov 20:03
    #12

    Min dotter var exakt likadan. Ingen annan dög! Och så var det från det att hon föddes. Om hon var hos pappa så skrek hon hysteriskt hela tiden vad han än gjorde. Jag kan tyvärr inte ge något råd då för vår del blev det bättre med tiden. När hon var omkring 4 månader blev hon en väldigt glad och nöjd bebis som kunde leka själv och vara hos flera olika personer som hon träffade ofta.

    Men tipset om att ha ett plagg på pappas axlar som doftar mamma låter bra! Kanske något som du sovit med som verkligen har din doft.

    Idag är dottern 9 år och hon är nog fortfarande väldigt mycket mammas tjej, men hon är också otroligt social och älskar att ha folk omkring sig. Och hon öser kärlek över alla som står henne nära!

  • Anonym (Trött mamma) Trådstartaren
    Äldre 2 Nov 10:13
    #13
    annabellelee skrev 2017-11-01 11:49:03 följande:

    Om det är någon tröst var vår lille likadan. Trots att pappa flaskmatade parallellt med amning, så han var van vid båda. Vi insisterade, pappa med musik i bakgrunden som sagt. Det gick över efter några månader, även om han fortfarande är mer mammig än pappig.


    Åh tack!! Måste prova det, låter som en rimlig förklaring då jag sällan använder parfym medan pappan gör det dagligen.
  • Anonym (Trött mamma) Trådstartaren
    Äldre 2 Nov 10:13
    #14
    annabellelee skrev 2017-11-01 11:50:28 följande:

    Vad är alternativet? Att du klonar dig?


    Låter som det mildaste alternativet just nu!
  • Anonym (Trött mamma) Trådstartaren
    Äldre 2 Nov 10:16
    #15
    Anonym (Känner igen) skrev 2017-11-01 20:03:10 följande:

    Min dotter var exakt likadan. Ingen annan dög! Och så var det från det att hon föddes. Om hon var hos pappa så skrek hon hysteriskt hela tiden vad han än gjorde. Jag kan tyvärr inte ge något råd då för vår del blev det bättre med tiden. När hon var omkring 4 månader blev hon en väldigt glad och nöjd bebis som kunde leka själv och vara hos flera olika personer som hon träffade ofta.

    Men tipset om att ha ett plagg på pappas axlar som doftar mamma låter bra! Kanske något som du sovit med som verkligen har din doft.

    Idag är dottern 9 år och hon är nog fortfarande väldigt mycket mammas tjej, men hon är också otroligt social och älskar att ha folk omkring sig. Och hon öser kärlek över alla som står henne nära!


    Får hoppas det blir så för oss också, för det känns ohållbart i längden. Ska testa det där med tröjan!
  • Äldre 2 Nov 11:03
    #16

    Fullt normalt spädbarns beteende, som inte går att träna bort. Ge henne all närhet o trygghet som du bara kan så kommer hon själv släppa taget när hon är redo . Om du tvingar henne till anknytning med andra eller ensamhet riskerar du att skapa ett otryggt barn.

    Pappa får ta fyra åringen så mkt det går och du ha bebisen nära i famnen eller ex i sjal.

    Tipset om att förflytta din doft till pappan eller någon plats ex babynestet är klokt o kan funka.

    Lyssna gärna på Pampers barnvagnspromenader (podd) avsnitt nr 64 pratar just om detta!

  • Anonym (Trött mamma) Trådstartaren
    Äldre 2 Nov 12:27
    #17
    Snuttis2 skrev 2017-11-02 11:03:47 följande:

    Fullt normalt spädbarns beteende, som inte går att träna bort. Ge henne all närhet o trygghet som du bara kan så kommer hon själv släppa taget när hon är redo . Om du tvingar henne till anknytning med andra eller ensamhet riskerar du att skapa ett otryggt barn.

    Pappa får ta fyra åringen så mkt det går och du ha bebisen nära i famnen eller ex i sjal.

    Tipset om att förflytta din doft till pappan eller någon plats ex babynestet är klokt o kan funka.

    Lyssna gärna på Pampers barnvagnspromenader (podd) avsnitt nr 64 pratar just om detta!


    Det är min tanke också, men BVC sköterskan sa att pappan ändå ska hålla barnet oavsett gråt och skrik. Att det kommer gå över eftersom det är en fas, och om inte så får vi avvakta tills hon är lite större.. känns inte helt rätt ändå!
  • Äldre 2 Nov 12:33
    #18

    Har en son på 3 mån som var precis likadan o jag hade aldrig haft hjärta att utsätta honom för stress runt detta i onödan... skit jobbigt för mig då jag haft typ 10 min egen tid per dygn första tiden men numera är det en glad kille som kan ligga själv och leka eller vara i famnen hos både pappa o mormor !

    Min bvc tant sa att jag skulle lyssna på bebisen o hålla ut: ) !!

Svar på tråden Bebis vill bara vara hos mamma