• Anonym (Ellen­)
    Äldre 1 Nov 20:58
    29982 visningar
    107 svar
    -1
    107
    29982

    Om man skulle få ett handikappat barn, kan man lämna bort det?

    Om man tar tester (NIPT eller vad de nu heter) för att försöka undvika att det händer, men trots det skulle få ett barn med t.ex. DS, kan man lämna bort barnet då? går det lätt i Sverige?

  • Svar på tråden Om man skulle få ett handikappat barn, kan man lämna bort det?
  • Anonym (.....­)
    Äldre 1 Nov 21:00
    #1

    Det går väl men är inget som görs på en dag direkt. Barn mår bäst av att växa upp med sina föräldrar.

    Jag tror inte heller att en vill lämna bort sina barn om en är normal, även om de skulle ha en funktionsnedsättning.

  • Anonym (Ellen­) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 21:14
    #2
    Anonym (.....) skrev 2017-11-01 21:00:43 följande:
    Det går väl men är inget som görs på en dag direkt. Barn mår bäst av att växa upp med sina föräldrar.

    Jag tror inte heller att en vill lämna bort sina barn om en är normal, även om de skulle ha en funktionsnedsättning.
    Nej, det klart, men jag tänker mer gravt handikappat, utvecklingsstört eller t.ex. grav CP skada.
  • Anonym (.....­)
    Äldre 1 Nov 21:16
    #3
    Anonym (Ellen) skrev 2017-11-01 21:14:48 följande:

    Nej, det klart, men jag tänker mer gravt handikappat, utvecklingsstört eller t.ex. grav CP skada.


    Jag har svårt att tro att en normal person vill lämna bort sitt barn för det, även om det känns så innan när en tänker på det extra jobbet. Det är ens barn och man kommer älska det oavsett.
  • Anonym (Ellen­) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 21:17
    #4
    Anonym (.....) skrev 2017-11-01 21:16:45 följande:
    Jag har svårt att tro att en normal person vill lämna bort sitt barn för det, även om det känns så innan när en tänker på det extra jobbet. Det är ens barn och man kommer älska det oavsett.
    Men det är möjligt då? Att lämna bort det utan att bli tvingad till kontakt/försök till att ta sig an det?
  • Anonym (bn)
    Äldre 1 Nov 21:22
    #5

    Ja, om någon struntar att ta hand om sitt barn så gör samhället det. Barnet hamnar i fosterfamiljer.

  • Äldre 1 Nov 21:23
    #6

    Du kan ju lämna barnet med pappan och dra. Bara betala lite underhåll.

  • Anonym (.....­)
    Äldre 1 Nov 21:24
    #7
    Anonym (Ellen) skrev 2017-11-01 21:17:35 följande:
    Men det är möjligt då? Att lämna bort det utan att bli tvingad till kontakt/försök till att ta sig an det?
    Ja alltså, ingen kan ju tvinga en att ta hand eller ha kontakt med sitt barn om en inte vill veta av det alls. De lär ju dock vilja sätta in insatser för att det ska fungera innan de omplacerar barnet. 
  • Anonym (Karin­)
    Äldre 1 Nov 21:24
    #8

    Har jobbat länge med barn med olika handikapp (i vissa fall svåra),och vet att det har hänt förut att föräldrarna lämnat barnet.Hur det är idag vet jag inte riktigt.

  • Anonym (Ellen­) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 21:26
    #9
    Anonym (bn) skrev 2017-11-01 21:22:20 följande:
    Ja, om någon struntar att ta hand om sitt barn så gör samhället det. Barnet hamnar i fosterfamiljer.
    Tow2Mater skrev 2017-11-01 21:23:52 följande:
    Du kan ju lämna barnet med pappan och dra. Bara betala lite underhåll.

    Bra, bra.

    Om barnet inte har någon "känd pappa", vart lämnar man barnet då? Polisen? Sjukhuset?
  • Anonym (bn)
    Äldre 1 Nov 21:27
    #10

    Om du sedan får ett friskt barn som du behåller gissar jag att sociala myndigheter har ögonen på dig.

Svar på tråden Om man skulle få ett handikappat barn, kan man lämna bort det?