• Äldre 9 Nov 12:45
    19904 visningar
    14 svar
    14
    19904

    Vidrig smak i munnen. Hjälp!

    Jag är gravid i vecka 18 nu och har sen vecka 7-8 nångång dragits med en extremt vidrig smak i munnen som konstant ligger där och äcklar mig till vansinne. Mitt vanliga illamående pga graviditeten försvann vid vecka 12 men pga denna äckliga smaken så blir jag automatiskt illamående titt som tätt och ibland känns det som jag ska spy rakt ut för det smakar så vidrigt.

    Ingenting tar bort smaken. Jag är inte oren i min mun. Jag borstar tänderna och sköter om munnen. Jag använder tom tungskrapa. Men det hjälper inte. Jag måste hela tiden äta på nåt litet för att tillfälligt byta ut den äckliga smaken mot det jag äter. Men så fort jag slutat äta så kommer smaken smygandes igen.

    Jag känner att hela min livskvalité är på noll. Jag kan inte gå utanför hemmet för jag måste gnaga på nånting hela tiden. Och jag äcklas så mycket när smaken kommer, så tar jag inte snabbt bort smaken så spyr jag och får kväljningar. Har därför problem att sova för jag spottar ofta i en handduk för att slippa svälja hela tiden och att jag måste äta hela tiden. Lite svårt att somna samtidigt som man har nåt i munnen.

    Innan jag blev gravid så hade jag aldrig hört talas om detta. Trodde aldrig detta kunde bli ett problem. Tänk om jag ska dras med detta till förlossningen?

    Varför blir det ens såhär? Hur tusan ska jag överleva med det här problemet? Har någon här haft nåt liknande och sedan blivit av med det? Någon som har tips på vad jag kan äta för att mildra den äckliga smaken?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vidrig smak i munnen. Hjälp!
  • Äldre 9 Nov 13:46
    #1

    Kan du ha någon infektion i halsen? Eller kanske "fickor" i halsen där matrester kan samlas och ligga och gotta till sig? Då uppfattar man ju att man luktar illa ur munnen fast lukten/smaken egentligen kommer från halsen. Då hjälper det inte att sköta om tänderna och använda munskölj m.m. eftersom det inte är där problemet sitter.

  • Äldre 9 Nov 14:32
    #2
    CitronTulo skrev 2017-11-09 13:46:37 följande:

    Kan du ha någon infektion i halsen? Eller kanske "fickor" i halsen där matrester kan samlas och ligga och gotta till sig? Då uppfattar man ju att man luktar illa ur munnen fast lukten/smaken egentligen kommer från halsen. Då hjälper det inte att sköta om tänderna och använda munskölj m.m. eftersom det inte är där problemet sitter.


    Nej jag tror inte det. Jag har inte ens några halsmandlar eftersom dom är borttagna. Så det ser fint ut ner i halsen.
  • Äldre 9 Nov 19:15
    #3

    Har du ätit pinjenötter?

  • Äldre 9 Nov 20:58
    #4

    Vad är det för "smak"? Alltså vad påminner den om? Om man har en metallisk smak i munnen så kan det t.ex vara järnbrist osv :)

  • Anonym (Stell­a)
    Äldre 9 Nov 21:32
    #5

    Har du nästäppa ? Det är ju vanligt när man är gravid och kan tyvärr ge upphov till svampinfektioner i munnen.

  • Äldre 9 Nov 21:32
    #6
    LeyasMamma skrev 2017-11-09 20:58:32 följande:

    Vad är det för "smak"? Alltså vad påminner den om? Om man har en metallisk smak i munnen så kan det t.ex vara järnbrist osv :)


    Det är en konstig sur-besk smak. Ibland kan den kännas söt-sliskig men inslag av surt. Men det är lite olika beroende på vad jag äter. Men ingen mat lindrar utan bara förvärrar. Skulle jag inte äta alls. Som tex på morgonen när jag vaknat. Så är smaken mest besk =/
  • Anonym (..)
    Äldre 9 Nov 22:39
    #7

    Jag är gravid i vecka 24 och är fortfarande illamående och kräks ibland.

    Jag har också problem med äcklig smak i munnen, eller jag äcklas av "smaken" på mitt saliv. Jag tror det enbart är hormonellt. (Tycker nämligen det luktar äckligt hemma, alla andra säger att det luktar som det alltid gjort.. inte äckligt)

    Det enda som hjälper för mig är att tugga på ett halvt tuggummi. Om jag tuggar ett helt blir jag hungrig och mår illa. Men mintsmaken tar bort den äckliga smaken.

    Läkerol eller annat funkar inte, för smaken blir värre efter.

  • Äldre 9 Nov 23:05
    #8
    Anonym (..) skrev 2017-11-09 22:39:51 följande:

    Jag är gravid i vecka 24 och är fortfarande illamående och kräks ibland.

    Jag har också problem med äcklig smak i munnen, eller jag äcklas av "smaken" på mitt saliv. Jag tror det enbart är hormonellt. (Tycker nämligen det luktar äckligt hemma, alla andra säger att det luktar som det alltid gjort.. inte äckligt)

    Det enda som hjälper för mig är att tugga på ett halvt tuggummi. Om jag tuggar ett helt blir jag hungrig och mår illa. Men mintsmaken tar bort den äckliga smaken.

    Läkerol eller annat funkar inte, för smaken blir värre efter.


    Det dumma är att i början när jag kände av den äckliga smaken så tuggade jag tuggummin hela tiden. Jag klarar dock inte av smaken mint längre så fick köra på tuggummin med fruktiga smaker som vattenmelon och jordgubb. Men nu har jag tuggat ihjäl mig på dom så jag spyr nästan bara av tanken på dom smakerna nu. Mint är det bästa såklart. Men fy vad äckligt mint smakar och luktar. Avis på att du fortfarande kan äta det :)
  • Äldre 9 Nov 23:06
    #9
    Anonym (Stella) skrev 2017-11-09 21:32:38 följande:

    Har du nästäppa ? Det är ju vanligt när man är gravid och kan tyvärr ge upphov till svampinfektioner i munnen.


    Ja det har jag. Men tar näsdroppar varje dag så det försvinner ju. Tror inte jag har någon svamp i munnen för då får man väl en vit konstig beläggning på tungan? Och det har jag inte.
  • Äldre 9 Nov 23:12
    #10
    Sassa4 skrev 2017-11-09 21:32:39 följande:

    Det är en konstig sur-besk smak. Ibland kan den kännas söt-sliskig men inslag av surt. Men det är lite olika beroende på vad jag äter. Men ingen mat lindrar utan bara förvärrar. Skulle jag inte äta alls. Som tex på morgonen när jag vaknat. Så är smaken mest besk =/


    Tänker att de säkert är en brist på något. Kanske salt? Har du frågat bm?
  • Äldre 9 Nov 23:30
    #11
    Meriall skrev 2017-11-09 19:15:30 följande:

    Har du ätit pinjenötter?


    Nej? :)
  • Äldre 9 Nov 23:33
    #12
    LeyasMamma skrev 2017-11-09 23:12:44 följande:

    Tänker att de säkert är en brist på något. Kanske salt? Har du frågat bm?


    Så fort jag nämner något för henne så säger hon alltid "jaaahaa du.. Njaaa men det kan ju bli så som gravid". Allting verkar vara normalt och vanligt för henne. Får aldrig några direkt konkreta svar på något. Hittar mer svar på nätet :) men brist på något känns ju inte helt orimligt.
  • Äldre 12 Nov 11:10
    #13

    Jag hade också en illa smak i munnen i flera veckor och den hjälptes av att jag började ta gaviscon tabletter mot magsyran i magen.
    Gaviscon är helt ofarligt och finns receptfritt på apoteket.
    (Jag är i v 31).

  • Äldre 12 Nov 14:31
    #14
    sager skrev 2017-11-12 11:10:48 följande:

    Jag hade också en illa smak i munnen i flera veckor och den hjälptes av att jag började ta gaviscon tabletter mot magsyran i magen.

    Gaviscon är helt ofarligt och finns receptfritt på apoteket.

    (Jag är i v 31).


    Är inte det såndär tuggtablett? Klarar inte av att äta dom iaf =/ klarar knappt av att svälja mitt egna spott.
Svar på tråden Vidrig smak i munnen. Hjälp!