• Anonym (Värdi­nna)
    Äldre 10 Nov 15:47
    28945 visningar
    187 svar
    -1
    187
    28945

    Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?

  • Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?
  • Äldre 10 Nov 15:50
    #1

    Om du skriver det i inbjudan så låter det väl bra, då får släktingarna avgöra om de vill delta på de premisserna.

    Enda problemet jag kan se är om det finns spädbarn som inte ammas utan äter ersättning eftersom den är mjölkbaserad oftast. För jag antar att du menade mjölk med djur i dryck?

  • Äldre 10 Nov 15:51
    #2

    Ditt hem, dina regler. Det är ju inte som att du kräver att de ska sitta och dra halsbloss direkt.

  • Anonym (J)
    Äldre 10 Nov 15:52
    #3

    Personligen är upplägget helt OK.

    Hur har dina gäster reagerat på ditt upplägg? För de är väl informerade?

  • Anonym (Jorå)
    Äldre 10 Nov 15:52
    #4

    Alla gör ju som de vill. Antingen kommer folk dit helt under de premisserna, eller så kommer de dit och har på sig vad de vill och ger bort vad de vill, eller så kommer de inte dit.

  • Äldre 10 Nov 15:54
    #5

    Du får självklart ha den inriktning på ditt julfirande men du behöver vara extremt tydlig i detta vid inbjudan! Personligen tycker jag att det är lite extremt att inte tillåta något djurinspirerat vid just enhögtid som julen, där det finns en väldigt tydlig grundtradition runt mat, dryck osv ! Det du får vara beredd på kan ju vara att flera inbjudna säger nej till att komma o istället firar gemensamt någon annanstans ?!

  • Anonym (nä)
    Äldre 10 Nov 15:57
    #7
    +2
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-10 15:47:41 följande:

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?


    Nä, utan djur i dryck kan jag inte tänka mig att delta. Jag bara måste ha min grävling-i-öl till julmaten och sedan min säl-i-glögg till pepparkakorna.

    Jag fattar att du försöker provocera lite med ditt inlägg med att likställa djurfri jul med alkoholfri jul. Men jämförelsen haltar en aning tycker jag. Nog kan ett julbord med vegetarisk mat vara minst lika gott och trevligt som ett animaliskt. Men att ni skulle bestämma vad som ges bort i julklapp? Tänk om en familj tänkt ge sina barn en hundvalp i julklapp? Då går inte det?
  • Anonym (C)
    Äldre 10 Nov 15:57
    #8

    Du vill inte vara värdinna och hoppas att släkten kommer att styra om värdinnerollen till någon annan när de får veta om dina planer?

  • sextio­talist
    Äldre 10 Nov 15:57
    #9
    +2

    Jag hade tackat nej, för mig är det inte jul utan julskinka, köttbullar och långkål stuvad med grädde.
    Jag vill också ha sill, ägg och lax.
    Jag vill kunna ge bort läderhandskar om någon behöver det.

  • Anonym (T)
    Äldre 10 Nov 15:57
    #10

    Frångår man det traditionella i matväg är det bra att säga till så att gästerna vet i förväg vad som gäller och eventuellt kan välja att fira på annat håll ifall de tycker att det är viktigare att äta skinka än att umgås med er på julafton. När det gäller julklapparna har ni nog för höga krav. Att följa dem till punkt och pricka kräver en del kunskaper som många inte har, men är ni nöjda med att folk försöker så gott de kan så går det väl för sig.

  • Anonym (T)
    Äldre 10 Nov 16:02
    #11

    Vid närmare eftertanke hade du inte släppt mina kläder över tröskeln ...

Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?