• Anonym (Värdi­nna)
    Äldre 10 Nov 15:47
    29022 visningar
    187 svar
    -1
    187
    29022

    Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?

  • Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?
  • Äldre 10 Nov 16:03
    #12

    Som värdinna står du för mat, och du har sista ordet kring vad som serveras. Däremot tycker jag inte man får ha krav på andras julklappar. Det är deras val.

  • Anonym (J)
    Äldre 10 Nov 16:04
    #13

    Jag kan också tycka att man ska inte göra det för krångligt för gästerna. Att bara äta vegetariskt är inte svårt. Men att köpa julklappar som absolut inte är testade på djur, hur ska du formulera det i inbjudan? Jag gillar din approch i grunden, men det ska inte vara krångligt att gå på fest och gästerna ska inte behöva vara osäkra. Ska det bli replissalier om man köpt en bodyllotion som inte kommer från The Body Shop?

  • Anonym (Anna)
    Äldre 10 Nov 16:10
    #14

    Är också vegan och tycker de låter skitbra! Dessvärre älskar folk äta kött så de kommer kanske inte komma många till dig.. Dom som dyker upp är isåfall äkta vänner de kommer du märka! Kommer själv fira ensam så hade mer än gärna uppskattat sånt julbord du har! <3

  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 16:22
    #15
    Anonym (nä) skrev 2017-11-10 15:57:18 följande:

    Nä, utan djur i dryck kan jag inte tänka mig att delta. Jag bara måste ha min grävling-i-öl till julmaten och sedan min säl-i-glögg till pepparkakorna.

    Jag fattar att du försöker provocera lite med ditt inlägg med att likställa djurfri jul med alkoholfri jul. Men jämförelsen haltar en aning tycker jag. Nog kan ett julbord med vegetarisk mat vara minst lika gott och trevligt som ett animaliskt. Men att ni skulle bestämma vad som ges bort i julklapp? Tänk om en familj tänkt ge sina barn en hundvalp i julklapp? Då går inte det?


    Inte alls. Du har kanske missat att det används djurprodukter i mycket vin och öl? Att tillåta en hundvalp i ett paket i mitt hem skulle aldrig inträffa. Djur är inga presenter utan de tar man in i familjen efter noggrant övervägande. Släkten kan ge varandra hemska parfymer och skinnprodukter hemma hos sig själva. De behöver inte släpas med in i mitt hem.
  • Anonym (abc)
    Äldre 10 Nov 16:44
    #16
    +1
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-10 16:22:05 följande:
    Inte alls. Du har kanske missat att det används djurprodukter i mycket vin och öl? Att tillåta en hundvalp i ett paket i mitt hem skulle aldrig inträffa. Djur är inga presenter utan de tar man in i familjen efter noggrant övervägande. Släkten kan ge varandra hemska parfymer och skinnprodukter hemma hos sig själva. De behöver inte släpas med in i mitt hem.
    Typisk fredagstråd Skål

    Tråkigt bara att du skulle göra en parallell till alkoholtråden...
  • Anonym (ma)
    Äldre 10 Nov 16:58
    #17
    +1

    Hur ska du hålla koll på att inget är djurtestat? Ex. Lisa har sminkat sig med en mascara som är djurtestad. Ulla har en läderplånbok som ligger i handväskan. osv

  • Anonym (abc)
    Äldre 10 Nov 17:02
    #18
    Anonym (ma) skrev 2017-11-10 16:58:32 följande:

    Hur ska du hålla koll på att inget är djurtestat? Ex. Lisa har sminkat sig med en mascara som är djurtestad. Ulla har en läderplånbok som ligger i handväskan. osv


    Det blir stor visitation innan man insläppt, vet du.
  • Anonym (123)
    Äldre 10 Nov 17:07
    #19
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-10 16:22:05 följande:
    Inte alls. Du har kanske missat att det används djurprodukter i mycket vin och öl? Att tillåta en hundvalp i ett paket i mitt hem skulle aldrig inträffa. Djur är inga presenter utan de tar man in i familjen efter noggrant övervägande. Släkten kan ge varandra hemska parfymer och skinnprodukter hemma hos sig själva. De behöver inte släpas med in i mitt hem.
    Tips på julklappar som inte har någon som helst koppling till djurvärlden då? Jag tex vet inget om sånt. Jag köper det jag vill utan att kolla närmare. Så berätta gärna vad man kan ge bort isåfall.


  • Anonym (mm)
    Äldre 10 Nov 17:08
    #20

    Om detta ens är en ärlig tråd, det känns inte så på TS, utan bara för att ha något att diskutera, men om det är på riktigt så säger jag att TS, du gör som du vill men du får vara oerhört tydlig med inbjudan så att det inte blir missförstånd om det finns gäster som inte är vana vid ett sånt upplägg.
    Just jul är största högtiden för många och man kan ha väldigt fasta idéer om hur upplevelsen ska vara och man kanske bygger det på sentimentalitet från barndomen osv. Då kan det slå hårt att du vill göra det till något helt annat (i deras ögon). Jag tycker alla får fira jul precis hur de vill, om de ens vill. Hos oss åt vi senaste julen inte julmat över huvud taget och det var SÅ skönt! 

    Därmed får du också acceptera om visas gäster inte vill komma då, efter att ha sett inbjudan. 
    Jag kan annars tycka att man samarbetar kring större högtider och då funkar det inte att en person bara ska bestämma, bara för att man är i den personens hus. Är dock alla införstådd att det är så det fungerar, så visst 

  • Anonym (HM)
    Äldre 10 Nov 17:10
    #21
    Anonym (mm) skrev 2017-11-10 17:08:25 följande:
    Om detta ens är en ärlig tråd, det känns inte så på TS, utan bara för att ha något att diskutera, men om det är på riktigt så säger jag att TS, du gör som du vill men du får vara oerhört tydlig med inbjudan så att det inte blir missförstånd om det finns gäster som inte är vana vid ett sånt upplägg.
    Just jul är största högtiden för många och man kan ha väldigt fasta idéer om hur upplevelsen ska vara och man kanske bygger det på sentimentalitet från barndomen osv. Då kan det slå hårt att du vill göra det till något helt annat (i deras ögon). Jag tycker alla får fira jul precis hur de vill, om de ens vill. Hos oss åt vi senaste julen inte julmat över huvud taget och det var SÅ skönt! 

    Därmed får du också acceptera om visas gäster inte vill komma då, efter att ha sett inbjudan. 
    Jag kan annars tycka att man samarbetar kring större högtider och då funkar det inte att en person bara ska bestämma, bara för att man är i den personens hus. Är dock alla införstådd att det är så det fungerar, så visst 
    Håller med
Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?