• Anonym (Värdi­nna)
    Äldre 10 Nov 15:47
    28935 visningar
    187 svar
    -1
    187
    28935

    Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?

  • Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?
  • Äldre 10 Nov 19:43
    #42
    +1

    Nej jag hade nog avstått ett julbord med dessa regler. Ska jag behöva gå och köpa ett par nya vinterskor i syntetmaterial för att mina vinterkängor är i läder, bara för att få komma över tröskeln? Eller komma utan kappa bara för att den är tillverkad i ull?

    Jag har full respekt för folks värderingar när det gäller val beträffande kost osv, och att servera ett vegetarisk julbord är trevligt och känns fräscht. Alla andra diktatorfasoner: not so fresh.

  • Anonym (Nä nä)
    Äldre 10 Nov 19:43
    #43

    Skulle inte kunna tacka ja till inbjudan eftersom jag har köttmannen här hemma.

  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 19:49
    #44
    Anonym (abc) skrev 2017-11-10 19:42:16 följande:

    Och de har samma regler som du hemma hos dom?


    Vad menar du?
  • Anonym (abc)
    Äldre 10 Nov 19:51
    #45
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-10 19:49:20 följande:
    Vad menar du?
    Precis vad jag skrev. Har de samma regler för sina gäster dom du har?
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 19:53
    #46
    -2 +1
    Porslinsblomman skrev 2017-11-10 19:43:03 följande:

    Nej jag hade nog avstått ett julbord med dessa regler. Ska jag behöva gå och köpa ett par nya vinterskor i syntetmaterial för att mina vinterkängor är i läder, bara för att få komma över tröskeln? Eller komma utan kappa bara för att den är tillverkad i ull?

    Jag har full respekt för folks värderingar när det gäller val beträffande kost osv, och att servera ett vegetarisk julbord är trevligt och känns fräscht. Alla andra diktatorfasoner: not so fresh.


    Jag tycker synd om dig som bara har ett par vinterskor och bara en animalisk kappa som ytterplagg. Mina nära och kära har alternativ så det är inget egentligt problem för någon av dem. Sen handlar det inte om ytterkläder utan om vilka presenter de väljer att ta med och ge bort under mitt tak. Jag tycker att jag var tydlig med det men inser att jag nog har varit otydlig ändå.
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 19:55
    #47
    -2
    Anonym (abc) skrev 2017-11-10 19:51:03 följande:

    Precis vad jag skrev. Har de samma regler för sina gäster dom du har?


    Nej. De serverar djur, ger bort smink som är testat på djur och väskor som är gjorda av djur. Bland annat. Jag har alltid accepterat deras val av firande och jag förväntar mig att jag ska bli respekterad för mitt val. :)
  • Äldre 10 Nov 20:00
    #48
    +1
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-10 19:32:27 följande:

    Jag kan bara beklaga din okunskap. Det gör mig inget att du har en romantisk bild av hur djur föds upp eller hur ingen vanlig alkohol inte är vegansk. Det är din brist och jag kan inte ta ansvar för andra människors vilja att lära sig saker. Däremot så väljer jag hur saker ska vara i mitt hem.


    Jag har ingen romantisk bild på hur djuren har det och föddes upp. Jag är bondpojk så jag har mer koll än vad du har.

    Jag menar oxå att alla dom sprit och ölsorterna dvs närmare 100 st inte har något animaliskt i sig.
  • Anonym (Äkta jul)
    Äldre 10 Nov 20:01
    #49
    +2
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-10 19:32:27 följande:
    Jag kan bara beklaga din okunskap. Det gör mig inget att du har en romantisk bild av hur djur föds upp eller hur ingen vanlig alkohol inte är vegansk. Det är din brist och jag kan inte ta ansvar för andra människors vilja att lära sig saker. Däremot så väljer jag hur saker ska vara i mitt hem.
    Du bor på landet granne med bönder så du vet exakt hur de sköts om? Om inte ska du inte yttra dig. Vi bor på landet, vi har egna djur, vi känner flera bönder. Och tro mig- ingen av dom djuren lider det minsta! Om jag trodde på reinkarnation skulle jag vilja återfödas som ko. Äta, skita, sova, idissla hela dagarna. Inget land har så hårda djurskyddsregler som Sverige. Ägna din tid åt det som verkligen är viktigt istället. Trafficking, barnprostitution, svälten i Afrika m.m.
  • Äldre 10 Nov 20:01
    #50
    +1

    Jag hade inte haft några problem med maten och drickan, men julklapparna hade jag inte orkat med. Det ska vara kul att köpa presenter, orka sitta flera timmar för att kolla så att klapparna klarar nålsögat.


  • Anonym (abc)
    Äldre 10 Nov 20:03
    #51
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-10 19:55:23 följande:
    Nej. De serverar djur, ger bort smink som är testat på djur och väskor som är gjorda av djur. Bland annat. Jag har alltid accepterat deras val av firande och jag förväntar mig att jag ska bli respekterad för mitt val. :)
    Människor som inte ger djur en tanke mer än vad de kan tillaga av deras kött /skinn tycker jag är barbariska. 

    Så detta är vad du tycker om dina släktingar?

    Vad menar du med att du förväntar dig att bli respekterad, vet du inte om de respekterar dina val? Du skrev ju innan att de visste om din inställning.

Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?