• Anonym (Värdi­nna)
    Äldre 10 Nov 15:47
    28961 visningar
    187 svar
    -1
    187
    28961

    Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?

  • Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?
  • Äldre 10 Nov 21:41
    #62
    +1

    Uppdatera oss efter jul om hur många som kom. Och hur många som valde att fira annanstans.

  • Äldre 10 Nov 21:44
    #63

    Jag tycker du får ha vilka regler du vill hemma hos dig, passar det inte behöver de inte komma för jag antar att det är ett helt om val att avstå.

    Personligen hade jag inte brytt mig om maten. Jag gillar inte klassisk julmat ändå.

    Är ägg och mejeriprodukter också förbjudna då hade jag aldrig tagit med mig familjen. Då hade det blivit för torftigt för ena sonen.

  • Anonym (Lily)
    Äldre 10 Nov 22:00
    #64

    Inga problem med vegetariskt julbord, det finns supergoda alternativ. Korv, köttbullar och skinka finns som mycket goda vegetariska alternativ.

    Djur i dryck vet jag inte vad du menar? Mjölk eller?

    Det andra med att ingen får ha djurtestat smink osv är lite överkurs. Men du bestämmer i ditt hem.

  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 22:04
    #65
    Anonym (Lily) skrev 2017-11-10 22:00:15 följande:

    Inga problem med vegetariskt julbord, det finns supergoda alternativ. Korv, köttbullar och skinka finns som mycket goda vegetariska alternativ.

    Djur i dryck vet jag inte vad du menar? Mjölk eller?

    Det andra med att ingen får ha djurtestat smink osv är lite överkurs. Men du bestämmer i ditt hem.


    Det verkar som att vissa av er misstolkar det jag säger. Vilket smink man har på sig spelar ingen större roll för hur ska jag klara av att kolla det? Däremot vill jag inte att man tar med paket där det finns djurprodukter. Hur svårt kan det vara?

    Det finns ofta animalier i vin, öl, bubbel, glögg mm förutom i mjölk som är självklart.
  • Äldre 10 Nov 22:12
    #66

    Ditt hem.och dina regler. Men informera om det i god tid.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (J)
    Äldre 10 Nov 22:18
    #67
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-10 22:04:53 följande:

    Det verkar som att vissa av er misstolkar det jag säger. Vilket smink man har på sig spelar ingen större roll för hur ska jag klara av att kolla det? Däremot vill jag inte att man tar med paket där det finns djurprodukter. Hur svårt kan det vara?

    Det finns ofta animalier i vin, öl, bubbel, glögg mm förutom i mjölk som är självklart.


    Vad ska ni dricka då?
  • Äldre 10 Nov 22:26
    #68

    Djur är värdelösa på att tillverka julklappar, tror vi ska förbjuda såna vi också.

  • Anonym (Julsk­inkan)
    Äldre 10 Nov 22:28
    #69
    +1

    Ditt hem - dina regler. Men var tydlig med vad som gäller så att man kan välja om man vill fira sin jul som du kräver eller man helt enkelt väljer att fira jul någon annanstans. Själv hade jag valt att fira jul någon annanstans.

  • Anonym (Lily)
    Äldre 10 Nov 22:53
    #71
    +2
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-10 22:04:53 följande:

    Det verkar som att vissa av er misstolkar det jag säger. Vilket smink man har på sig spelar ingen större roll för hur ska jag klara av att kolla det?


    Ja? Just därför jag skrev att det där med sminket är lite överkurs.

    Du skrev nämligen i trådstarten att inget som kommer in i ditt hem får vara djurtestat...
  • Äldre 10 Nov 23:01
    #72
    +2
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-10 21:33:46 följande:
    Kan man inte tänka efter en enda dag och ge gåvor som inte har ett djuriskt ursprung? Man kan ge paket hemma före man åker till firandet eller efter, när man har kommit hem. Varför måste man ge gåvor där djur har skadats och slaktas för att det ska vara en bra julklapp att öppna hemma hos en vegetarian?
    Fast med den extrama syn du har så är du en vegan och inte vegetarian. Vegetarianer är OK med ett par ylle-sockar och honung i en kopp te i sitt hem.
Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?