• Anonym (Värdi­nna)
    Äldre 10 Nov 15:47
    28934 visningar
    187 svar
    -1
    187
    28934

    Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?

  • Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 08:30
    #82
    BurningDiamond skrev 2017-11-10 23:01:40 följande:

    Fast med den extrama syn du har så är du en vegan och inte vegetarian. Vegetarianer är OK med ett par ylle-sockar och honung i en kopp te i sitt hem.


    Fast jag har rätten att sätta titel på mig själv. Eller hur? Så länge som jag inte kan leva som 100 % djurfri så är jag vegetarian.
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 08:41
    #83
    +1
    Anonym (J) skrev 2017-11-11 06:24:09 följande:

    Du använder julen för att markera din åsikt och kräver att den följs till 100% annars är gästerna inte välkomna.

    Vi har både vegetarianer och folk som gillar traditionell jul som gäster och väljer en mer tillåtande attityd.

    Just för att ALLA ska trivas. Något annat hade inte fungerat i vår släkt.

    Du får väl prova hur framgångsrikt ditt upplägg blir. Med din släkt kanske det fungerar hur bra som helst.

    Men vad är syftet med tråden? Ingen på FL kan veta hur din släkt kommer ta det. Du säger själv att de vet att du är vego och djurvän. Du har redan bestämt reglerna. Det blir bara ytterligare en tråd "jag är minsann vego och alla ska respektera det och jag tänker argumentera tills fan löser av mod-tråd" på FL. Det finns redan mängder av såna.


    Syftet är att diskutera så klart. Var går gränsen för vad man som värd och värdinna får bestämma i sitt eget hem när det är en stor familjesammankomst vare sig det är jul, bröllop eller begravning? Jag läser om bröllop där brudparet kräver betalt av gästerna för att de ska närvara, där man sätter krav på att små barn ska lämnas bort, jular där svärmor ska sättas på plats och inte få ge barnbarnen vilka julklappar hon vill, jular där ingen får dricka en mugg glögg med alkohol i eller nyårsaftnar där värdinnan serverar korv och makaroner och gästerna förväntas tiga och vara tacksamma. Var går gränsen? Det verkar som att en djurfri jul är otänkbar för många. Det är väldigt intressant. Vi kommer att fira en djurfri jul men våra husdjurs närvaro är lika självklara som våra gäster.
  • Äldre 11 Nov 09:15
    #84
    +1
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 08:41:02 följande:
    Syftet är att diskutera så klart. Var går gränsen för vad man som värd och värdinna får bestämma i sitt eget hem när det är en stor familjesammankomst vare sig det är jul, bröllop eller begravning? Jag läser om bröllop där brudparet kräver betalt av gästerna för att de ska närvara, där man sätter krav på att små barn ska lämnas bort, jular där svärmor ska sättas på plats och inte få ge barnbarnen vilka julklappar hon vill, jular där ingen får dricka en mugg glögg med alkohol i eller nyårsaftnar där värdinnan serverar korv och makaroner och gästerna förväntas tiga och vara tacksamma. Var går gränsen? Det verkar som att en djurfri jul är otänkbar för många. Det är väldigt intressant. Vi kommer att fira en djurfri jul men våra husdjurs närvaro är lika självklara som våra gäster.
    Du får sätta vilka regler du vill i ditt hem, men du får också vara beredd på att ta konsekvenserna av dessa regler. Om dina gäster väljer att tacka nej, tycka du är märklig så får du ju respektera det.

    Jag hade gärna kommit och besökt dig vad det gäller maten, men jag hade tackat nej eftersom du sätter regler om vilka julklappar jag ska ge andra. Kan du godta vad folk har på sig så borde kunna acceptera vad de väljer att ge för gåvor till andra. Du kan däremot tala om att DU inte vill ha presenter av ett visst slag, men inte diktera villkoren för andras gåvor.
  • Anonym (B)
    Äldre 11 Nov 09:22
    #85

    Jag hade bara blivit glad av det upplägget då jag själv är vegan. Men funderar lite mer praktiskt, hur ska du kunna ha koll på att julklapparna inte är djurtestade osv?

  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 09:23
    #86
    Virriga Vera skrev 2017-11-11 09:15:46 följande:

    Du får sätta vilka regler du vill i ditt hem, men du får också vara beredd på att ta konsekvenserna av dessa regler. Om dina gäster väljer att tacka nej, tycka du är märklig så får du ju respektera det.

    Jag hade gärna kommit och besökt dig vad det gäller maten, men jag hade tackat nej eftersom du sätter regler om vilka julklappar jag ska ge andra. Kan du godta vad folk har på sig så borde kunna acceptera vad de väljer att ge för gåvor till andra. Du kan däremot tala om att DU inte vill ha presenter av ett visst slag, men inte diktera villkoren för andras gåvor.


    Mina närstående kommer och alla accepterar att de inte ska ge presenter som har plågat djur, i mitt hem. De är väldigt förstående och har inga problem med att ge den där parfymflaskan i sina egna hem före eller efter julen hos mig. Men jag antar att det finns människor som skulle vägra av principskäl. Det finns alltid människor som hellre ska ha saker på sitt eget sätt än att bara vara lyckliga.
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 09:27
    #87
    Anonym (B) skrev 2017-11-11 09:22:39 följande:

    Jag hade bara blivit glad av det upplägget då jag själv är vegan. Men funderar lite mer praktiskt, hur ska du kunna ha koll på att julklapparna inte är djurtestade osv?


    Det är kloka och snälla släktingar så ingen av dem kommer att envisas med att dra med smink eller läderbälten till mitt hem. Vi ger djurvänliga och eftertänksamma gåvor under julklappsutdelningen och resten kommer de att ge i sina egna hem om de har behov av att ge bort produkter som plågat djur.
  • modsey
    Äldre 11 Nov 09:30
    #88

    Så länge de vet om det innan och kan förhålla sig till det är det väl ok.

  • Äldre 11 Nov 09:30
    #89

    Nyfiken fråga, vad hade du bjudit min son på?

    Inga nötter, jordnötter, mandel, soja eller baljväxter får användas P g a allergi. Vad kan man uppfinna för veganskt och kulinariskt juligt då?

  • Äldre 11 Nov 09:31
    #90
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 09:23:46 följande:
    Mina närstående kommer och alla accepterar att de inte ska ge presenter som har plågat djur, i mitt hem. De är väldigt förstående och har inga problem med att ge den där parfymflaskan i sina egna hem före eller efter julen hos mig. Men jag antar att det finns människor som skulle vägra av principskäl. Det finns alltid människor som hellre ska ha saker på sitt eget sätt än att bara vara lyckliga.
    Ja, eller hur?
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 09:46
    #91
    cosinus skrev 2017-11-11 09:30:36 följande:

    Nyfiken fråga, vad hade du bjudit min son på?

    Inga nötter, jordnötter, mandel, soja eller baljväxter får användas P g a allergi. Vad kan man uppfinna för veganskt och kulinariskt juligt då?


    Kålrotsskinka och grönsaksbollar som alla andra. Varför tror du att det är så svårt att bjuda på djurvänlig mat till din son?
Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?