• Anonym (Värdi­nna)
    Äldre 10 Nov 15:47
    28938 visningar
    187 svar
    -1
    187
    28938

    Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?

  • Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?
  • Anonym (J)
    Äldre 11 Nov 10:10
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 09:47:43 följande:
    Jag förstår vad du försöker insinuera men du missar hela poängen. Sorry. :)
    De är principfasta men inte du. Förklara gärna poängen :). Vi är inte tankeläsare.
  • sextio­talist
    Äldre 11 Nov 10:12
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 10:02:03 följande:

    Vill man inte så blir det aldrig bra. Har du testat Sunwic?


    Jag undviker sådana produkter så mycket det går eftersom det är en massa lurendrejare som finns i den branschen, jag tar det som läkaren skriver ut åt mig och undviker det jag inte mår bra av
  • Anonym (Va)
    Äldre 11 Nov 10:17
    +2

    Det är helt ok att du firar jul på ditt sätt, men förvarna dina gäster då de kan välja att fira jul någon annanstans.

  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 10:25
    sextiotalist skrev 2017-11-11 10:12:36 följande:

    Jag undviker sådana produkter så mycket det går eftersom det är en massa lurendrejare som finns i den branschen, jag tar det som läkaren skriver ut åt mig och undviker det jag inte mår bra av


    Svägerskan har fått tipset av sin läkare och köper det på apoteket. Men vad vet jag, kanske är läkare lurendrejare.
  • Anonym (Oj)
    Äldre 11 Nov 10:27
    +1

    Vilken dominan och självcentrerad person du verkar va. Nu vet jag ju inte om dina gäster är samma typ av folk som dig, men jag hade iaf blivit på dåligt humör redan när dom direktiven kom med inbjudan. Personligen hade jag inte firat jul med någon som inte tar hänsyn till andras vilja och behov. Hoppas ni får en rolig jul, för det är väl det som är meningen med julen.

  • Anonym (B)
    Äldre 11 Nov 10:30

    Tycker det är sjukt synd när rabiata veganer gör sånahär trådar. Det gör att folk tror att alla veganer är rabiata, otrevliga och vägrar gå folk till mötes när många av oss inte alls är såna.

  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 10:30
    Anonym (Oj) skrev 2017-11-11 10:27:03 följande:

    Vilken dominan och självcentrerad person du verkar va. Nu vet jag ju inte om dina gäster är samma typ av folk som dig, men jag hade iaf blivit på dåligt humör redan när dom direktiven kom med inbjudan. Personligen hade jag inte firat jul med någon som inte tar hänsyn till andras vilja och behov. Hoppas ni får en rolig jul, för det är väl det som är meningen med julen.


    Oj vad snabb du är med att döma andra. Att ta hänsyn till sina gäster gäller väl även de som klär sig i djurskinn och som äter kossan Rosa och grisen Nasse? Ännu har jag aldrig blivit inbjuden till en djurätare som har visat mig den hänsyn som du anser att jag ska visa djurätarna.
  • dream on
    Äldre 11 Nov 10:33
    +2
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 08:41:02 följande:

    Syftet är att diskutera så klart. Var går gränsen för vad man som värd och värdinna får bestämma i sitt eget hem när det är en stor familjesammankomst vare sig det är jul, bröllop eller begravning? Jag läser om bröllop där brudparet kräver betalt av gästerna för att de ska närvara, där man sätter krav på att små barn ska lämnas bort, jular där svärmor ska sättas på plats och inte få ge barnbarnen vilka julklappar hon vill, jular där ingen får dricka en mugg glögg med alkohol i eller nyårsaftnar där värdinnan serverar korv och makaroner och gästerna förväntas tiga och vara tacksamma. Var går gränsen? Det verkar som att en djurfri jul är otänkbar för många. Det är väldigt intressant. Vi kommer att fira en djurfri jul men våra husdjurs närvaro är lika självklara som våra gäster.


    En nyfiken fråga som är OT- du verkar ha en ganska bestämd syn på djurhållning och kring djurplågeri men du håller dig ändå med husdjur? Hur ser du på att ha djur i fångenskap? Äter även husdjuren vegansk kost?
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 10:33
    Anonym (B) skrev 2017-11-11 10:30:35 följande:

    Tycker det är sjukt synd när rabiata veganer gör sånahär trådar. Det gör att folk tror att alla veganer är rabiata, otrevliga och vägrar gå folk till mötes när många av oss inte alls är såna.


    Det som är synd är att vissa verkar sakna läsförståelse och dömer den som inte gör som de själva anser att en jul ska firas. Som tur är så har jag både snälla och intelligenta släktingar även om vissa är barbarer som använder sig av djur. :)
  • Anonym (Julma­t)
    Äldre 11 Nov 10:33

    Hoppas du förvarnar dina gäster hur du planerat så de kan välja om de vill äta det du bjuder eller fixa eget julbord med dina andra gäster som vill ha vanligt julbord.

Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?