• Anonym (Värdi­nna)
    Äldre 10 Nov 15:47
    28944 visningar
    187 svar
    -1
    187
    28944

    Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?

  • Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 10:34
    -2
    dream on skrev 2017-11-11 10:33:24 följande:

    En nyfiken fråga som är OT- du verkar ha en ganska bestämd syn på djurhållning och kring djurplågeri men du håller dig ändå med husdjur? Hur ser du på att ha djur i fångenskap? Äter även husdjuren vegansk kost?


    Är du inte riktigt klok? Hur kom du på idén om att jag skulle skada mina djur?
  • Äldre 11 Nov 10:39
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 10:27:56 följande:

    Det var du själv som skrev att du måste ha ullkappa och skinnskor om du firar en djurfri jul. Undrar vem som försöker skapa debatt och röra om i grytan..


    Jag vet inte hur du gör, men jag har inte en uppsättning kläder för veganska sammankomster och en uppsättning för animaliska sammankomster. Det var DU som skrev i trådstarten att du inte tillåter att animaliska produkter kommer in i ditt hem. Min definition av ?hem? innefattar även hallen innanför ytterdörren. Om du inte menar vad folk har på sig när de kommer så får du faktiskt ange det i trådstarten, annars blir det svårt att ta ett samlat grepp kring din frågeställning.
  • dream on
    Äldre 11 Nov 10:40
    +2
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 10:34:48 följande:

    Är du inte riktigt klok? Hur kom du på idén om att jag skulle skada mina djur?


    Jag menar givetvis inte att du plågar djur men djuren har väl knappast själva bett om att be hos dig? Det är väl en sorts fångenskap? Och ger du även dem vegansk mat?
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 10:43
    +1
    Porslinsblomman skrev 2017-11-11 10:39:27 följande:

    Jag vet inte hur du gör, men jag har inte en uppsättning kläder för veganska sammankomster och en uppsättning för animaliska sammankomster. Det var DU som skrev i trådstarten att du inte tillåter att animaliska produkter kommer in i ditt hem. Min definition av ?hem? innefattar även hallen innanför ytterdörren. Om du inte menar vad folk har på sig när de kommer så får du faktiskt ange det i trådstarten, annars blir det svårt att ta ett samlat grepp kring din frågeställning.


    Du drar det till ytterligheter och jag skrev även att presenterna och det vi äter Och dricker ska vara djurfritt. Självklart blir det uppskattat när någon lämnar sin gräsliga gåsjacka hemma och använder en vanlig softshell istället.
  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 11 Nov 10:44
    -1 +3
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 10:34:48 följande:
    Är du inte riktigt klok? Hur kom du på idén om att jag skulle skada mina djur?
    Så du gillar inte ull men har husdjur? Så fullkomligt... ologiskt!
  • Anonym (B)
    Äldre 11 Nov 10:46
    -1 +2
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 10:33:33 följande:

    Det som är synd är att vissa verkar sakna läsförståelse och dömer den som inte gör som de själva anser att en jul ska firas. Som tur är så har jag både snälla och intelligenta släktingar även om vissa är barbarer som använder sig av djur. :)


    Är som sagt själv vegan och tycker det är väldigt onödigt och fjantigt att kalla folk som inte är veganer eller vegetarianer för barbarer. Vilket förfärligt sätt att se på sina medmänniskor bara för att de inte har samma åsikt eller världssyn som du.
  • Äldre 11 Nov 10:59
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 09:46:06 följande:
    Kålrotsskinka och grönsaksbollar som alla andra. Varför tror du att det är så svårt att bjuda på djurvänlig mat till din son?
    För att jag är för dåligt insatt själv och de flesta vegetariska korvar, skinkor och bollar jag sett eller läst recept på brukar innehålla antingen soja, linser, kikärtor eller något annat han inte tål. Jag tar jättegärna recept på goda vegetariska grönsaksbollar han kan äta.

    Ska man ha efterrätter tycker jag även där att det man ersätter mjölk med baseras på soja (eller havre men det är verkligen inte gott för det har jag provat nog när jag ammade ena barnet som inte tålde mjölk)
  • Äldre 11 Nov 11:04
    +1
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 10:43:11 följande:

    Du drar det till ytterligheter och jag skrev även att presenterna och det vi äter Och dricker ska vara djurfritt. Självklart blir det uppskattat när någon lämnar sin gräsliga gåsjacka hemma och använder en vanlig softshell istället.


    Du säger emot dig själv när du i ett tidigare inlägg menar att ingen kommer med läderbälten för att de respekterar dig. Ingen vågar väl annat för att de inte vill ställa till med en scen på självaste julafton.
  • Anonym (Oj)
    Äldre 11 Nov 11:10
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 10:30:57 följande:

    Oj vad snabb du är med att döma andra. Att ta hänsyn till sina gäster gäller väl även de som klär sig i djurskinn och som äter kossan Rosa och grisen Nasse? Ännu har jag aldrig blivit inbjuden till en djurätare som har visat mig den hänsyn som du anser att jag ska visa djurätarna.


    Om jag bjuder hem gäster som är vegetarianer serverar jag givetvis dom vegetarisk mat och jag har heller inga synpunkter på hur mina gäster eller andra människor går klädda. Jag påtvingar ingen mina principer utan folk får göra sina egna val. Det är att se och visa hänsyn till andra.
  • Äldre 11 Nov 11:20
    +2
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 10:34:48 följande:
    Är du inte riktigt klok? Hur kom du på idén om att jag skulle skada mina djur?
    Nej det är DU som inte är riktigt klok.
    Du gör precis samma sak själv som du anklagar andra för att göra. Du är totalt inkonsekvent.

    Du sitter och ondgör dig att man har djur i fångenskap för att äta, men du har ju själv djur i fångenskap, fast du har ju djur för "nöje skull" (notera att jag satte fnuttar kring orden). Skadan på dina djur ligger i att du har dem just i fångenskap. Nyckelordet är just "fångenskap".

    Du sitter ju och tar för givet att bönder (genrellt sett) så far djur illa på bondgårdar. Dock så är det inte så i verkligheten.  Många bönder tar faktiskt hand om djuren på ett bra sätt och låter dem leva så naturligt som möjligt.

    Hur naturligt är det för ett djur att bo i en lägenhet/villa egentligen? 
    Har man hund så skall man ha hunden underuppsikt och hindra hunden från att göra naturliga beteenden som hundägare. Det är naturligt för en hund att gå fram och nosa på främmande människor för att försäkra sig m de utgör ett hot för "sin flock" eller inte. Men enligt lagen så är det förbjudet att låta hundar springa fram till främmande människor och låta hunden avgöra huruvida de är farliga för deras flock eller inte.

    Fiskar och reptiler hur naturligt är det att ha fiskar i akvarium och terrarium?
    Katter, hur naturligt är det att ha katt i fångenskap egentligen?

    Listan kan göras lång. Dock poängen är att du sitter och ondgör dig över djur i fångenskap för djur som man har som föda, samtidigt som du har djur i fångenskap för "nöje skull" och anser att det är helt okey att att värna om ett onaturligt beteende hos ett djur bara för att de är ett husdjur.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?