• Anonym (Värdi­nna)
    Äldre 10 Nov 15:47
    28933 visningar
    187 svar
    -1
    187
    28933

    Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?

  • Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?
  • Äldre 11 Nov 11:26
    Anonym (B) skrev 2017-11-11 10:46:10 följande:
    Är som sagt själv vegan och tycker det är väldigt onödigt och fjantigt att kalla folk som inte är veganer eller vegetarianer för barbarer. Vilket förfärligt sätt att se på sina medmänniskor bara för att de inte har samma åsikt eller världssyn som du.
    Precis.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 11 Nov 11:33
    -1 +1
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 10:33:33 följande:
    Det som är synd är att vissa verkar sakna läsförståelse och dömer den som inte gör som de själva anser att en jul ska firas. Som tur är så har jag både snälla och intelligenta släktingar även om vissa är barbarer som använder sig av djur. :)
    Du sitter och dömer andra när du kallar dem för barbarer som använder sig av djur. 

    Så det är helt okey för dig att döma andra som inte lever som du och inte delar din åsikt om "rätt och fel"?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Gogro­risose­non)
    Äldre 11 Nov 11:48
    +1

    jag har bara sett en kommentar som tycker att ditt upplägg är positivt och den personen svarade du inte ens... så, skrev du din ts bara för att provocera?

  • Anonym (Julto­mten)
    Äldre 11 Nov 12:16

    Det låter som du har ett väldigt kontrollbehov. 
    Kan du inte bara låta folk göra som de vill. det blir trevligare. det är rätt oartigt att tvinga på andra sin valda livsstil.vill inte vara otrevligt men det låter lite snålt och omoget att tvinga andra att köpa speciella presenter . matvalet köper jag för det är du som serverar men resten nää inte ok
    Ps även jag är vegan men skulle aldrig försöka tvinga på andra mina val inte ens hemma hos mig. DS

  • Äldre 11 Nov 12:27

    Fel och fel, det är ditt hem och du får givetvis sätta vilka regler du vill.

    Men jag hade nog inte valt att fira både jul och nyår hos er då, för jag tycker verkligen att en del av festen är att få lite glögg, en julöl och ett glas bubbel på nyår. Inte för att bli full men för att det är så gott och hör ihop med maten/högtiden ifråga.

    Jag hade inte velat fira med någon som förbjöd köttbullar eller risgrynsgröt till jul eller hindrade mig från att äta skaldjur på nyår heller.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Äldre 11 Nov 12:38
    +2
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 10:34:48 följande:
    Är du inte riktigt klok? Hur kom du på idén om att jag skulle skada mina djur?
    Det var en del frågor där som inte besvarades, selektiv?
    hur många meter var det?
  • Anonym (Gogro­risose­non)
    Äldre 11 Nov 12:49
    +2
    klyban skrev 2017-11-11 12:38:35 följande:
    Det var en del frågor där som inte besvarades, selektiv?
    Hon svarar bara där hon kan provocera.
    Jag tror inte ts är seriös.
  • Äldre 11 Nov 13:00
    -1 +3
    Anonym (Gogrorisosenon) skrev 2017-11-11 12:49:55 följande:
    Hon svarar bara där hon kan provocera.
    Jag tror inte ts är seriös.

    Oki, det förklarar en del.

    Egentligen ser man detta redan vid rubrik och sen själva TS.
    Då det är i osynk.


    hur många meter var det?
  • Äldre 11 Nov 13:12
    +2

    Vad jag tror om upplägget?
    Jag tror att hela tråden bara är ett provokationsförsök.

  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 13:16
    -1 +1
    EnAnonumius skrev 2017-11-11 11:20:39 följande:

    Nej det är DU som inte är riktigt klok.

    Du gör precis samma sak själv som du anklagar andra för att göra. Du är totalt inkonsekvent.

    Du sitter och ondgör dig att man har djur i fångenskap för att äta, men du har ju själv djur i fångenskap, fast du har ju djur för "nöje skull" (notera att jag satte fnuttar kring orden). Skadan på dina djur ligger i att du har dem just i fångenskap. Nyckelordet är just "fångenskap".

    Du sitter ju och tar för givet att bönder (genrellt sett) så far djur illa på bondgårdar. Dock så är det inte så i verkligheten.  Många bönder tar faktiskt hand om djuren på ett bra sätt och låter dem leva så naturligt som möjligt.

    Hur naturligt är det för ett djur att bo i en lägenhet/villa egentligen? 

    Har man hund så skall man ha hunden underuppsikt och hindra hunden från att göra naturliga beteenden som hundägare. Det är naturligt för en hund att gå fram och nosa på främmande människor för att försäkra sig m de utgör ett hot för "sin flock" eller inte. Men enligt lagen så är det förbjudet att låta hundar springa fram till främmande människor och låta hunden avgöra huruvida de är farliga för deras flock eller inte.

    Fiskar och reptiler hur naturligt är det att ha fiskar i akvarium och terrarium?

    Katter, hur naturligt är det att ha katt i fångenskap egentligen?

    Listan kan göras lång. Dock poängen är att du sitter och ondgör dig över djur i fångenskap för djur som man har som föda, samtidigt som du har djur i fångenskap för "nöje skull" och anser att det är helt okey att att värna om ett onaturligt beteende hos ett djur bara för att de är ett husdjur.


    Varför påstår du att jag har djur för mitt nöje? Visst trivs jag med dem och de ingår i min familj. Men deras alternativ hade varit avlivning och jag räddade dem från det! Skäms på dig som ljuger om mig.
Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?