• Anonym (Värdi­nna)
    Äldre 10 Nov 15:47
    28960 visningar
    187 svar
    -1
    187
    28960

    Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?

  • Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 13:18
    klyban skrev 2017-11-11 12:38:35 följande:

    Det var en del frågor där som inte besvarades, selektiv?


    Vilka obesvarade frågor då? Jag tror att du har fått svar i mina inlägg.
  • Äldre 11 Nov 13:41

    Vad hade du tänkt servera?

  • Anonym (Omg)
    Äldre 11 Nov 13:48
    +2

    Såklart att du kan göra så om det är väldigt tydligt i inbjudan. Då kan ju gästerna välja om de vill komma under de premisserna eller skippa det.

    Personligen skulle jag firat jul någon annanstans. Inte pga maten, vegansk mat är najs, men pga av att nån annan vill bestämma över mina kläder, accessoarer och julklappar. Jag har t ex varken vinterskor eller koftor som tillåts på din fest. Så då får det vara.

  • tobbe0­1
    Äldre 11 Nov 17:45
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-10 15:47:41 följande:

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?


    "Julklappar som inte är djurfria"? Vad innebär det? Kan moster Agnes ge en tygbjörn till lilla Lisa?
  • Äldre 11 Nov 18:42
    +3
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 13:16:34 följande:
    Varför påstår du att jag har djur för mitt nöje? Visst trivs jag med dem och de ingår i min familj. Men deras alternativ hade varit avlivning och jag räddade dem från det! Skäms på dig som ljuger om mig.
    Ja SKÄMS på mig för att jag använde ordvalet "nöje" om varför du har husdjur. Av vilken annan anledning har man husdjur i fångenskap?
    Många skulle säga "det är trevligt med att ha djur och man kan hitta på så mycket roligt att göra". 
    Och SKÄMS på dig som vägra att begripa att även om man kan ha ett djur för "nöje skull", så behöver det ALDRIG utesluta att man inte skulle kunna se dem som som familjemedlemmar för den saken skull. Det är nämligen inte mina problem att du inte förstår den fulla innebörden av ordet "nöje".

    Nöje om man skall använda sig av grundbetydlsen:

    något, särskilt en aktivitet, händelse eller tillställning, som är tänkt att eller som ger välmående och gör människor gladaVilka nöjen brukar du gå på?Det är ett rent nöje att spendera tid med barnen.
    Så där ja, nu har jag lagt med den förklaringen. Jag anser fortfarande inte att jag skall skämmas och jag har då verkligen inte ljugit.

    Jag kan iofs ha ljugit för dig om du anser att djuren INTE gör dig glad och du blir olycklig av att spendera tid ihop med dem, och kanske är likadant med dina övriga familjemedlemmar?

    Så ja det kan räknas som rent nöje, och det är inget fel i att säga "för nöjes skull", då det är en beskrivning av en handling.
    Skäms på dig som inte kunde förstå detta.

    Jag formulera om då.

    För VEM skull väljer du att ha djur i fångenskap i ditt egna hem?

    Du är ju emot att man har djur i fångenskap för "mat".
    Dock är det tydligen helt okey att ha djur i fångenskap i lägenhet/villa.
    Och du väljer att självrättfärdiga din vidriga handling med att "du räddade dem från avlivning". Ja det låter ju fint att säga så.
    Men vad räddade du djuren till?
    Du kan aldrig komma i från att husdjuren lever ett onaturligt liv, även om man nu försöker "göra allt" för att låta dem leva så "naturligt" som möjligt. Hur mycket du än räddade dem från avlivning, som kommer man aldrig i från att ha husdjur är lika illa som att ha djur i fångenskap för att föda upp till mat.

    Skall man vara krass och verkligen värna om djuren så skall man inte ha djur i fångenskap alls, varken till uppfödning av mat eller som husdjur.  Människan kan återgå till att jaga sitt kött själv.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (12345­)
    Äldre 11 Nov 18:48

    Så länge dom är förvarnade så. Du bestämmer ju i ditt hem.

    Själv hade jag nog inte åkt kommit

  • dream on
    Äldre 11 Nov 18:53
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 13:18:08 följande:

    Vilka obesvarade frågor då? Jag tror att du har fått svar i mina inlägg.


    Kanske mina frågor som fu inte besvarade alls - hur ser du på djur i fångenskap? Ger du dina djur veganskt foder?
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Anonym (Gogro­risose­non)
    Äldre 11 Nov 19:01
    +1
    dream on skrev 2017-11-11 18:53:06 följande:
    Kanske mina frågor som fu inte besvarade alls - hur ser du på djur i fångenskap? Ger du dina djur veganskt foder?
    Ts har svarat på det där om veganskt djurfoder.
    Hon ger dem inte det.
  • dream on
    Äldre 11 Nov 19:26
    +1
    Anonym (Gogrorisosenon) skrev 2017-11-11 19:01:54 följande:

    Ts har svarat på det där om veganskt djurfoder.

    Hon ger dem inte det.


    Ok miss av mig!
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Äldre 11 Nov 20:14
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-10 22:04:53 följande:
    Det verkar som att vissa av er misstolkar det jag säger. Vilket smink man har på sig spelar ingen större roll för hur ska jag klara av att kolla det? Däremot vill jag inte att man tar med paket där det finns djurprodukter. Hur svårt kan det vara?

    Det finns ofta animalier i vin, öl, bubbel, glögg mm förutom i mjölk som är självklart.
    Nämn en sort så är du snäll.
Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?