• Anonym (Värdi­nna)
    Äldre 10 Nov 15:47
    28918 visningar
    187 svar
    -1
    187
    28918

    Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?

  • Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?
  • Äldre 12 Nov 10:16
    elmadumle skrev 2017-11-11 20:25:45 följande:
    Jag ville ha en sort som det är animaler i:)

    En sak som missas här antar jag, och det är att seriösa vintillverkare kör självklarning.
    Och desto bättre viner det är, desto mindre troligt är det man tillsatt ämnen som äggvita eller andra klarningsmedel.


    Desto billigare och snabbare vinet kommer ut, desto troligare är det man använt klarning med tillsätta nått.


    hur många meter var det?
  • Äldre 12 Nov 11:21

    Jag har endast läst TS "värdinnas" startinlägg och inget av efterföljande debatt.

    Inlägget är nog skrivet i provokativt syfte, men ligger det ens ett uns av sanning i det som skrivs bör värdinnan inrikta sig på att fira jul i ensamhet. Hon kan förstås delge sina gäster en detaljerad lista på vad de får att äta och dricka och att inget från djurriket får medföras av dem själva. Får de ha kläder som innehåller ull? Får de ha skor till verkade av läder? Nej, inte om Värdinnan är konsekvent i sitt tänkande. Då blir de portade, för en så tvärsäker veganvärdinna utför förstås en grundlig visitation innan gästen får träda över tröskeln, vilket hon givetvis bör nämna i den lista hon måste delge sina gäster.

    God Jul "värdinna"

  • Anonym (HM)
    Äldre 12 Nov 17:09

    Jag skulle stanna hemma.

  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 12 Nov 19:37
    Alessia skrev 2017-11-12 11:21:43 följande:

    Jag har endast läst TS "värdinnas" startinlägg och inget av efterföljande debatt.

    Inlägget är nog skrivet i provokativt syfte, men ligger det ens ett uns av sanning i det som skrivs bör värdinnan inrikta sig på att fira jul i ensamhet. Hon kan förstås delge sina gäster en detaljerad lista på vad de får att äta och dricka och att inget från djurriket får medföras av dem själva. Får de ha kläder som innehåller ull? Får de ha skor till verkade av läder? Nej, inte om Värdinnan är konsekvent i sitt tänkande. Då blir de portade, för en så tvärsäker veganvärdinna utför förstås en grundlig visitation innan gästen får träda över tröskeln, vilket hon givetvis bör nämna i den lista hon måste delge sina gäster.

    God Jul "värdinna"


    Nu får du sluta hitta på saker. Till skillnad mot dig så har jag en omtänksam och kärleksfull familj som inte skulle uppföra sig som kränkta idioter. Min släkt är väl insatta i min livsstil och alla är intresserade av att göra sitt bästa för att fira en djurfri jul. De ser det som en möjlighet att vidga sina kunskaper och en chans att tänka efter när det handlar om presenter som köps slentrianmässigt och byta ut dem till något som är bra för djuren, miljön och mottagaren.
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 12 Nov 19:39
    Anonym (HM) skrev 2017-11-12 17:09:07 följande:

    Jag skulle stanna hemma.


    Jag är glad att mina släktingar är mer öppna för nyheter än vad du är. Vad är det som känns så väldigt fel att du absolut inte skulle kunna ge firandet en chans?
  • Anonym (MC)
    Äldre 12 Nov 20:41

    Ts om det är du som bjuder hem gäster och lagar och de har tackat ja efter att du har förklarat hur julen och maten kommer ser ut så ser jag inga problem.

    Däremot om du inte skulle säga något och först på julafton hade förklarat faktum då hade det varit rent sagt oförskämt däremot, men om du säger til li tid och folk tackar ja då är det inga problem.

    Hoppas ni får en fin jul :)

  • Äldre 12 Nov 20:55
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-12 19:37:34 följande:
    Nu får du sluta hitta på saker. Till skillnad mot dig så har jag en omtänksam och kärleksfull familj som inte skulle uppföra sig som kränkta idioter. Min släkt är väl insatta i min livsstil och alla är intresserade av att göra sitt bästa för att fira en djurfri jul. De ser det som en möjlighet att vidga sina kunskaper och en chans att tänka efter när det handlar om presenter som köps slentrianmässigt och byta ut dem till något som är bra för djuren, miljön och mottagaren.
    Du har troligen TOTALT överskattat din släkts intresse och förtjusning i att fira jul på ditt sätt. Jultänkandet är extremt traditionsbundet till mat, till seder, till vad man hittar på, ja allt. Och hur du lyckas få fram att min familj inte skulle vara kärleksfull eller omtänksam genom att läsa mitt inlägg har jag ingen susning om. Jag nämner inte min familj i min text. Men lycka till!  Det sägs ju att man ska pröva allt åtminstone en gång... 
  • Äldre 12 Nov 21:02

    TS: Jag hoppas att du informerar dina gäster om vad du tänker bjuda på så de får en möjlighet att själva välja om de vill äta veganmat eller ej.


    Carpe Diem
  • Äldre 13 Nov 10:50
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-12 19:39:13 följande:
    Jag är glad att mina släktingar är mer öppna för nyheter än vad du är. Vad är det som känns så väldigt fel att du absolut inte skulle kunna ge firandet en chans?

    När du agerar så och synen på det, så skulle jag hållit mig undan.
    För vänner och släkt som endast finner agitera är det rätta, dessa brukar man sluta bry sig om till slut.

    Du fortfarande inte svarat och ifrån ursprungsinlägget #111, fast du hävdade du gjort.


    hur många meter var det?
  • Äldre 13 Nov 10:53

    Jag hade tackat nej till en sån jul, tyvärr, då det inte passar mig alls med vego.

    När vi firar stor-jul med hela familjen försöker vi se till att det finns något gott till alla på julbordet. Jag ex, gillar inte sill, men äter gärna lax osv.

Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?