• Anonym (Värdi­nna)
    Äldre 10 Nov 15:47
    28925 visningar
    187 svar
    -1
    187
    28925

    Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?

  • Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?
  • Äldre 13 Nov 11:02
    +2
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-10 15:47:41 följande:

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?


    Jag hade tackat nej för jag gillar klassiska julbordet. Samt mina skinnvantar och skor och jacka som håller mig varm

    Måste gästerna kolla upp tillverkningen av sina skor (gummit innehåller ofta animaliska produkter) eller pappret som limmet ofta kan bestå av animaliska fetter. Vad gör man med vänner som har hund /katt/fiskar får de inte komma dåd e håller djur i fångenskap.. elelr var går gränsen?
  • Äldre 13 Nov 11:08
    Duckan skrev 2017-11-13 10:53:55 följande:
    Jag hade tackat nej till en sån jul, tyvärr, då det inte passar mig alls med vego.

    När vi firar stor-jul med hela familjen försöker vi se till att det finns något gott till alla på julbordet. Jag ex, gillar inte sill, men äter gärna lax osv.
    Eller ta med sig egen kötttallrik, det är ingen dum idé heller.
    hur många meter var det?
  • Äldre 13 Nov 11:12

    klyban, absolut, men det var ju inte aktuellt hos ts

  • Äldre 13 Nov 11:18
    Duckan skrev 2017-11-13 11:12:52 följande:
    klyban, absolut, men det var ju inte aktuellt hos ts smile1.gif

    Jo, om jag hade kommit Flört
    Men hade smakat på allt ändå, för det finns en del gott, men inget ersätter riktigt kött.


    hur många meter var det?
  • Stårsc­han
    Äldre 13 Nov 11:19
    +3

    Du har givetvis vilket upplägg du vill, men jag skulle inte vilja komma under de promisserna. Jag är öppen för att komma och äta vegansk mat hos dig vilken annan dag som helst på året, men ett julbord är ett julbord, och det kräver (för att jag ska uppleva det som jul) riktig skinka, lax, ägg, revbensspjäll och annat gott. Att försöka efterlikna detta med "kålrotsskinka" (varför ens kalla det för skinka när det är kålrot?) och annat blir bara krystat. Bättre att låta bli att efterhärma de riktiga rätterna, och köra hederlig vegansk mat, som linsgryta, ugnsbakade rotsaker med hummus eller vad det nu må vara, och bjuda in folk en annan helg än just till jul. Varför inte under fastan?

  • Äldre 13 Nov 11:26
    Stårschan skrev 2017-11-13 11:19:33 följande:
    Du har givetvis vilket upplägg du vill, men jag skulle inte vilja komma under de promisserna. Jag är öppen för att komma och äta vegansk mat hos dig vilken annan dag som helst på året, men ett julbord är ett julbord, och det kräver (för att jag ska uppleva det som jul) riktig skinka, lax, ägg, revbensspjäll och annat gott. Att försöka efterlikna detta med "kålrotsskinka" (varför ens kalla det för skinka när det är kålrot?) och annat blir bara krystat. Bättre att låta bli att efterhärma de riktiga rätterna, och köra hederlig vegansk mat, som linsgryta, ugnsbakade rotsaker med hummus eller vad det nu må vara, och bjuda in folk en annan helg än just till jul. Varför inte under fastan?

    Det har jag undrat väldigt länge, och denna besatthet vissa har att kalla det för skinka, köttbullar osv...och när gjort av grönt.

    Varför inte äga sin vegetarianism eller veganisms,, och skapa egna namn för dessa saker.
    För det känns extremt udda att man är så strikt på veganska, men sen inte klarar av att ha annat namn än ett köttnamn på sitt veganska mat.


    Och sen i övrigt vara så jävla strikta, det går inte ihop där.
    Men för den stora massan så fungerar väl det kanske, då de har en helt annan syn än dessa evangiliserande vegetarianer har.


    hur många meter var det?
  • Äldre 13 Nov 11:34

    Det är väl okej; ditt hem, dina regler.

    Så länge du är ute i väldigt god tid och är väldigt tydlig med denna info så att de kan styra upp ett vettigt julfirande hos någon annan.

  • Äldre 13 Nov 12:26
    Duckan skrev 2017-11-13 11:12:52 följande:

    klyban, absolut, men det var ju inte aktuellt hos ts


    Inte heller kläder/skor/smink mm som innehåller någon form av animaliskt

    "Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur."
  • Äldre 13 Nov 12:31

    BossHoss, det också, men jag finner maten viktigare än att få ha skinnhandskar på julafton

  • Äldre 13 Nov 12:33
    Duckan skrev 2017-11-13 12:31:45 följande:

    BossHoss, det också, men jag finner maten viktigare än att få ha skinnhandskar på julafton


    sant

    Men jag tror inte ens jag äger ett par skor som inte är helt veganska. Kallt på jul att gå barfota

Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?