• Anonym (Värdi­nna)
    Äldre 10 Nov 15:47
    28939 visningar
    187 svar
    -1
    187
    28939

    Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?

  • Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?
  • Äldre 13 Nov 12:38

    Nä, veganska vette tusan om mina heller är. Tur att vi inte behöver ta reda på det heller BossHoss!

  • Äldre 13 Nov 13:09

    Men TS, vad säger du om mediciner då? Får dina gäster inte ta med sig mediciner som innehåller animalier. Många innehåller ju laktos eller gelatin t ex.

  • Äldre 13 Nov 13:10
    Duckan skrev 2017-11-13 12:38:08 följande:

    Nä, veganska vette tusan om mina heller är. Tur att vi inte behöver ta reda på det heller BossHoss!


    Sant, det är ett ickeproblem
  • Anonym (HM)
    Äldre 13 Nov 13:11
    Afterlife skrev 2017-11-13 13:09:05 följande:
    Men TS, vad säger du om mediciner då? Får dina gäster inte ta med sig mediciner som innehåller animalier. Många innehåller ju laktos eller gelatin t ex.
    Man kan undra hur det är med mediciner
  • Anonym (Älska­r tradio­nella julbor­d)
    Äldre 14 Nov 18:01

    Jag är helt ok med att det finns veganer. Men jag vill inte bli påprackad någon annans åsikt om mat, religion eller politik.

    Om ni äter julbord hos andra. Tar ni med er egen mat då? Eller lagar de som ni besöker mat som ni kan äta?

    Vad skulle hända om jag förbjöd mina bekanta som är vegetarianer alt. veganer att ta med egen mat och att de måste äta det som bjuds?

    Jag har verkligen inget emot att andra väljer att äta vegetariskt. Men låt mig då också välja vad jag vill ha på mitt julbord.

  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 14 Nov 18:09
    Anonym (Älskar tradionella julbord) skrev 2017-11-14 18:01:47 följande:

    Jag är helt ok med att det finns veganer. Men jag vill inte bli påprackad någon annans åsikt om mat, religion eller politik.

    Om ni äter julbord hos andra. Tar ni med er egen mat då? Eller lagar de som ni besöker mat som ni kan äta?

    Vad skulle hända om jag förbjöd mina bekanta som är vegetarianer alt. veganer att ta med egen mat och att de måste äta det som bjuds?

    Jag har verkligen inget emot att andra väljer att äta vegetariskt. Men låt mig då också välja vad jag vill ha på mitt julbord.


    Det är precis det som jag tycker jag med. Jag blir fundersam över hur jag antas vara elak och inte gästvänlig samtidigt som den som serverar gris och kossa antas vara den perfekta värdinnan. Hänger det verkligen bara på maten?
  • dream on
    Äldre 14 Nov 18:09
    klyban skrev 2017-11-13 10:50:57 följande:

    Du fortfarande inte svarat och ifrån ursprungsinlägget #111, fast du hävdade du gjort.


    Tack då är det kanske inte jag som blivit mer galen än vanligt, någon annan skrev också att TS svarat på det men jag kunde inte hitta svaren.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 14 Nov 18:21
    dream on skrev 2017-11-14 18:09:59 följande:

    Tack då är det kanske inte jag som blivit mer galen än vanligt, någon annan skrev också att TS svarat på det men jag kunde inte hitta svaren.


    "En nyfiken fråga som är OT- du verkar ha en ganska bestämd syn på djurhållning och kring djurplågeri men du håller dig ändå med husdjur? Hur ser du på att ha djur i fångenskap? Äter även husdjuren vegansk kost?"

    Jag har svarat. Hundarna är inte veganer och jag är inte en djurplågare. Jag har räddat de från misshandel och avlivning. Jag har svarat tidigare. Är det bra nu?
  • Anonym (Älska­r tradio­nella julbor­d)
    Äldre 14 Nov 18:24
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-14 18:09:36 följande:
    Det är precis det som jag tycker jag med. Jag blir fundersam över hur jag antas vara elak och inte gästvänlig samtidigt som den som serverar gris och kossa antas vara den perfekta värdinnan. Hänger det verkligen bara på maten?
    Nej jag tror absolut inte att ni anses som ogästvänliga. Men att tvinga på någon annan ens åsikt om vad som borde finnas på julbordet kan jag tycka är lite elakt. Julbord är så otroligt tradionellt på i de flesta hem och att säga att de inte får ta med sig egen mat over er tröskel är nog lite överdrivet.

    Men jag förstår dig också! Men accepterar du dina släktingar som äter kött vardagsvis?

    Låt dem ta med vad de vill äta. Om de känner att din strategi är helt ok finns det inget att oroa sig over.

    Julklapparna kan jag kanske inte förstå helt och fullt. Oftast är de sakerna väldigt mycket dyrare och kan sätta någon i din familj i en obehagligt jobbig situation. Där de kanske vill överösa era barn med massor med presenter men kanske inte har den kollen som du har.

    Du kan väl ge bort det som inte duger i smyg eller sälja efter julafton.

    Julen är ju en förhoppningsvis glädjens tid och att få ge är en härlig känsla.
  • dream on
    Äldre 14 Nov 19:03
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-14 18:21:44 följande:

    "En nyfiken fråga som är OT- du verkar ha en ganska bestämd syn på djurhållning och kring djurplågeri men du håller dig ändå med husdjur? Hur ser du på att ha djur i fångenskap? Äter även husdjuren vegansk kost?"

    Jag har svarat. Hundarna är inte veganer och jag är inte en djurplågare. Jag har räddat de från misshandel och avlivning. Jag har svarat tidigare. Är det bra nu?


    Ja uppenbarligen har jag väl en snigel på ögat som inte hittade svaren men tack. Jag har aldrig påstått att du är djurplågare.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Anonym (Älska­r tradio­nella julbor­d)
    Äldre 14 Nov 20:36
    dream on skrev 2017-11-14 19:03:14 följande:
    Ja uppenbarligen har jag väl en snigel på ögat som inte hittade svaren men tack. Jag har aldrig påstått att du är djurplågare.
    Varför hänga upp sig på hennes djurhållning när saken gäller maten hon vill servera?

    Jag tycker att sakfrågan gäller mer om maten som ska serveras dpå deras julbord. 
     Var hon skrivit någonstans skrivit  de misshandlar deras djur?

    Att dra en sån gräns känns ju direkt löjlig!
  • dream on
    Äldre 14 Nov 21:36
    Anonym (Älskar tradionella julbord) skrev 2017-11-14 20:36:43 följande:

    Varför hänga upp sig på hennes djurhållning när saken gäller maten hon vill servera?

    Jag tycker att sakfrågan gäller mer om maten som ska serveras dpå deras julbord. 

     Var hon skrivit någonstans skrivit  de misshandlar deras djur?

    Att dra en sån gräns känns ju direkt löjlig!


    Ingenstans men jag blev nyfiken eftersom TS verkar ha en ganska strikt vegansk hållning vad gäller sina gästers matintag ( rimligt eftersom hon är värdinna) och deras presenter och kläder ( mindre rimligt i mina ögon). TS skrev även att inget som är testat av djur eller tillverkat av djur kommer in i deras hem, därav min fråga. Det var hon själv som tog upp djurhållning och djurplågeri tidigare i tråden. Jag tillhör inte dem

    som anser att hålla sig med husdjur är djurplågeri men det skulle kunna vara en logisk tanke av att vara strikt vegan och se djur som jämlikar. Ser man det så blir djurhållning betydligt mer problematiskt på ett vis. Jag var nyfiken, nu har jag fått svar och du behöver inte ånga igång kring något som ingen har skrivit.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Pretor­ian IV
    Äldre 14 Nov 23:32

    Jag skulle då inte komma till ett sånt julfirande. Blir det ens någon traditionell julmat kvar om man tar bort allt kött???

    När vi firar jul med släktingar, så oavsett vem vi är hos så bestäms det gemensamt vad vi skall ha på julbordet, så att alla får det som de vill ha.

    Att just de som råkar vara värdar ska bestämma åt alla andra vad de ska äta låter lite knepigt i mina öron, och dessutom styra upp vilka julklappar som är godkända...

  • Stårsc­han
    Äldre 15 Nov 08:38
    +4
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-14 18:09:36 följande:
    Det är precis det som jag tycker jag med. Jag blir fundersam över hur jag antas vara elak och inte gästvänlig samtidigt som den som serverar gris och kossa antas vara den perfekta värdinnan. Hänger det verkligen bara på maten?
    Det som blir snett är ju den falska varudeklarationen. I och med att så mycket av den traditionella julmaten är animalisk så blir ett vegetariskt julbord inte samma sak.

    Man skulle kunna likna det vid att du bjuder in traktens alla barn på glass- och fikabuffé, och ställer fram kålsoppa, fryst avokado och morotsstavar med motiveringen att ni kallar sånt för fika och glass hemma hos dig.
  • Äldre 15 Nov 08:52
    +2
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-10 15:47:41 följande:

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?


    Hur längesedan var det ni bestämde att julen skulle firas hos er och när gick ni ut med dessa krav.

    Personligen tycker jag ni gör som ni vill bara gästerna fått god tid på sig att välja, inte skysst om ni medelar först nu tex om julen så de får svårt att ommplanera
  • Anonym (Ditt hem)
    Äldre 15 Nov 18:08

    Har bara last TS.

    Visst far du fira jul precis som du vill i ditt hem, men du far nog rakna med att inte alla kommer.

    Vissa vill ju faktiskt ha ett traditionellt julbord (med allt vad det innebar) och for de personerna blir det ingen riktig jul utan prinskorvar, skinka och sill.

    Andra kanske redan kopt julklappar som rakar vara fel i ditt firande (planbok i skinn, skinnhandskar, en farskinnsfall, nagon hudkram eller kosmetisk produkt, en matkorg med stark korv/rokt al/torkat kott, en inbunen bok, fotbollsskor, dokumentportfolj).

    Andra kanske inte vet hur man kollar upp sa att allt blir ratt och darav avstar av radsla att eventuellt gora nagot fel (och behova diskutera det pa julafton). Tank om de har med sig lask med E-120 t ex. utan att veta?

    I varje familj/slakt brukar det aven finnas ett par surpuppor och dessa kommer definitivt inte att komma just pga att din inbjudan ar provocerande (att du dikterar villkoren i minsta detalj och kan uppfattas som att du forsoker tvinga pa andra dina livsval eller "minsann lara dem" annars ar de inte valkomna i ditt hus).

    I ovrigt ar intrycket av inbjudan att du bjuder i vetskap av att ingen kommer att vilja komma (allt blir krangligt, uppdikterat, risk att gora fel i princip allt, ingen traditionell mat och presenter de redan kopt kan de inte ha med sig). Kanns inte avslappnat for gasterna och risk for diskussioner nar det uppdagas att nagon omedvetet gjort fel, men du har minsann bjudit alla - sa det sa ... det ar sa forsta intrycket av din inbjudan verkar for mig. Och da firar jag inte ens jul Skrattande

    Men som sagt, ditt hem, ditt val.

Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?