• Anonym (Kaffedraken)

    Hur la ni upp er föräldrarledighet?

    Är lite nyfiken på hur andra valde att lägga upp sin föräldrarledighet, vem var hemma? Hur länge? Byttes ni av? Den som inte var hemma heltid, jobbade den heltid eller var hemma en del också (samtidigt)? Eller jobbade ni deltid och var FL deltid båda två hela tiden? Helt enkelt, hur la såg er FL ut fram tills barnet började på förskolan?

    Och varför valde ni att göra som ni gjorde? Vad var nackdelarna och fördelarna? Vad (om något) hade ni gjort/planerat annorlunda om ni skulle göra om det? :)

  • Svar på tråden Hur la ni upp er föräldrarledighet?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Med första barnet var jag hemma heltid åtta månader. Därefter började jag läsa ett masterprogram så då var mannen hemma de två eller tre dagar jag behövde vara i skolan (medan jag var där och pluggade järnet 8-17) och jag var hemma övriga dagar. Efter ett år hade jag praktiktermin så då tog sambon sex månader på heltid och sedan skolade vi in på förskola när barnet var drygt två år.

    Med andra och tredje barnet la vi upp det så att jag var hemma 8 månader, därefter pappan 8 månader och därefter tog vi sex månader på halvtid båda två. Det upplägget tycker jag var bäst för då fick båda "egentid" med bebisen men samtidigt fick jag mycket tid med dem när de hunnit bli lite äldre och roligare. De första månaderna tyckte jag var lite nitlott att vara hemma, ärligt talat.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Med barn nr 1 var jag hemma i nästan 2 år. Första året tog jag minimalt med FP och fick de dagar som gick att fås av maken.

    Har en bra chef och vi hade en brokig start med sonen med operationer och neovård osv i nästan 2 månader. Chefen hade full förståelse att jag ville vara hemma längre.

    Maken är egenföretagare med allt det ansvar det innebär men också med flexibilitet. Han var/är ofta hemma tidigt och kan vara flexibelt ledig och även planerat ledig ganska så bra. Men har svårt att vara heltidsföräldraledig under längre perioder.

    Nu med barn nr 2 så tänker vi nog lite annorlunda. Men får se hur vi känner när bebis är här. Men tanken är att maken ska vara FL mer då. Iaf efter första året och någon/några dagar i veckan som jag då jobbar.

    Han ville gärna vara FL med barn nr1 men jag hade svårt (pga starten) att lämna över föräldraledigheten. Och vi kom överens om att det funkade bra för oss att jag var den som tog i princip hela FL. Inget någon av oss ångrar.

    Lycka till i planeringen

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har inte fått barn ännu men jag kommer ta hela föräldraledigheten.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi planerade i detalj och han sparade semester så först var vi hemma 10 veckor båda två för att lära känna vår nya bebis. 

    Sen jobbade han heltid och jag var hemma till månad 7. Sen körde vi 50/50 månad 8 och sen var han ledig på heltid och jag jobbade heltid fram tills vårt barn var ett år och skolades in på förskolan.

    Inga problem alls med det upplägget för oss, men alla barn är som bekant inte lika och hade jag t.ex. fått en prematur så hade jag varit hemma längre.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Första barnet var jag hemma heltid 9 mån och mannen jobbade heltid. Sen var vi hemma omlott en månad och jobbade båda halvtid. Sen var mannen hemma heltid 6 månader och jag jobbade heltid. Vi kör ett liknande upplägg denna gång.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Första barnet var jag hemma heltid 9 mån och mannen jobbade heltid. Sen var vi hemma omlott en månad och jobbade båda halvtid. Sen var mannen hemma heltid 6 månader och jag jobbade heltid. Vi kör ett liknande upplägg denna gång.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag var hemma första 9 mån, sambon/pappan jobbade heltid. Sen skulle han vara hemma 9 mån var tanken. Dock var han istället hemma på heltid i knappt 5 mån och började sen jobba 2 dagar i veckan så jag var föräldraledig då och jobbade 3-4 dagar. Främst pga att jag ville ha mer tid med sonen, men det blev bra för alla inblandade.

    Nästa gång skulle idealet vara att jag (mamman) är hemma första kanske 8 mån, sen jobbar vi båda ca halvtid en period innan pappan går hem helt. Det troligaste är dock att jag blir hemma heltid i ca ett år och sen sambon heltid i 5 mån, då det lär bli smidigast jobbmässigt då jag kommer söka nytt jobb efter föräldraledigheten och det är störst möjligheter att få i min bransch på våren. Jag hoppas att det inte innebär att det tar såpass långt tid innan sambon är helt "självständig" med bebisen. Med första barnet blev det stor skillnad i mammighet och i sambons självförtroende först när han började äta riktig mat och sen när sambon blev föräldraledig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi var hemma 8-veckor tillsammans. Sedan började jag jobba heltid. Min man var helt föräldraledig 3 månader till, sedan jobbade vi omlott i 2,5 år. Min man jobbade ungefär 60% på kvällar och varannan helg. Vår son började dagis när han var 3 år.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Med första barnet var jag hemma på heltid i 13 månader. Pappan var hemma de två första månaderna (10 första dagarna + semester) innan han började jobba heltid. Han jobbade borta två veckor och sedan var han hemma två veckor så vi hade mycket tid tillsammans alla tre. När barnet var 13 månader började han förskolan då vår ekonomi behövde två heltidslöner.

    Med andra barnet är jag hemma 18 månader på heltid. Pappan var hemma de två första månaderna även denna gång och började sedan jobba heltid. Nu jobbar han borta en vecka åt gången och är sedan hemma en vecka så vi har fått mycket tid ihop den här gången också. När barnen var 7 månader respektive 3,5 år var vi föräldralediga med varsitt barn i fem månader. Sen fortsatte jag vara hemma med lilla och pappan jobbade heltid igen. Om ett par veckor börjar jag jobba heltid igen och då är pappan hemma med lilla i 6,5 månader. Efter det har jag sommarlov i 8 veckor och är hemma med barnen medan pappan jobbar. Efter sommaren, när lilla är 2 år 3 månader, börjar han förskolan och både jag och pappan jobbar då heltid.

    Både jag och pappan har yrken som är svåra att gå ner i tid på (iaf på ett bra sätt). Därför har vi valt att vara hemma längre med yngsta och även vara lediga hela familjen tillsammans då vi inte har samma behov av att spara dagar till lov och så heller. Då är jag ledig ändå och pappan har sina lediga veckor som vanligt och klarar sig med semestern han tar ut.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Med första barnet var nog planen att jag skulle ta all ledighet och vara hemma 1,5 år. Min man är rätt konservativ och vi diskuterade aldrig något annat upplägg. Vår son kom i februari så det var lagom att skola in 18 mån senare i augusti året därpå.

    Men förlossningen blev tuff och tiden därefter också, så både han och jag mådde dåligt. Så pass att jag gick tillbaka och började jobba deltid redan efter 3 månader. Så gjorde jag tills han var ett år gammal. Därefter var jag hemma och kombinerade ledigheten med studier på distans tills det var dags att skola in.

    Pappan har ett väldigt flexibelt jobb så han fortsatte att jobba heltid. Men i praktiken var han ändå hemma väldigt mycket, uppemot 3-4 dagar per vecka (jobbar en del natt).

    Nu när andra barnet kom så var förutsättningen från min mans sida att jag inte skulle börja jobba så tidigt för han tycker att det var slitigt sist. Och det håller jag med om, vi gick mycket omlott och det blev rätt rörigt. Å andra sidan insåg jag då och jag känner likadant nu, att jag är liksom inte gjord för att vara 100% föräldraledig. Får jag bara komma iväg och jobba en halvdag per vecka så mår jag så otroligt mycket bättre hemma sen. Jag behöver båda delarna. Folk säger att jag ska sluta tänka jobb och njuta av min bebis och av att vara hemma och fet8gör jag, för mig finns ingen motsättning i det. På det här viset kan vi också vara hemma längre då vi kan spara in på dagar, så lilla barnet kommer inte behöva börja på förskolan lika tidigt som storebror gjorde.

    Pappan har samma typ av jobb idag och vi är hemma väldigt mycket båda två i praktiken även om det är jag som på pappret tar ut all fp. Eller ja, alla dagar som inte är vikta åt honom.

    Så jag är glad att jag har ett arbete som är flexibelt och där jag kan jobba lite som jag vill och att min man ändå förstår att det är såhär jag funkar!

Svar på tråden Hur la ni upp er föräldrarledighet?