• Anonym (Mamma­)
    Äldre 26 Nov 15:44
    6958 visningar
    25 svar
    25
    6958

    Kan dagmamman begära att vi byter?

    Ingen trolltråd, så snälla ingen sandlådeflytt.

    Vår son har gått hos dagmamma sen i augusti. Han är två år gammal.

    Det började tidigt hintas om hur intensiv han är, men i fredags sa hon rakt ut att hon inte orkar hantera honom och bad oss att söka förskola istället. Det finns bara två dagmammor här och andra tar inte emot fler och vi sökte ju dagmamma av en anledning, att vi inte vill ha honom i en stor barngrupp.

    Finns det nån här som varit med om liknande? Kan hon vägra ta emot vår son? Det lär ju inte finnas förskoleplats förens om flera månader oavsett vad vi vill.

  • Svar på tråden Kan dagmamman begära att vi byter?
  • Äldre 26 Nov 15:48
    #1

    Jag vet inte vad reglerna säger. Men vill ni verkligen att ert barn ska ses efter av någon som inte orkar? Är ni trygg med det?

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 15:50
    #2
    dagg88 skrev 2017-11-26 15:48:07 följande:

    Jag vet inte vad reglerna säger. Men vill ni verkligen att ert barn ska ses efter av någon som inte orkar? Är ni trygg med det?


    Det har ju gått bra hittills och jag tror att hon är professionell nog att inte låta det påverka henne i hur hon är mot honom, men oavsett så skulle ju ett byte vara troligtvis flera månader bort ändå.
  • Äldre 26 Nov 15:58
    #3
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-26 15:50:49 följande:

    Det har ju gått bra hittills och jag tror att hon är professionell nog att inte låta det påverka henne i hur hon är mot honom, men oavsett så skulle ju ett byte vara troligtvis flera månader bort ändå.


    Jag tänkte mest på säkerheten.. om hon inte orkar/hinner se efter honom ordentligt.

    Jo det kanske bytet är, men kortare än den tiden hon annars ska se efter honom.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 16:00
    #4
    dagg88 skrev 2017-11-26 15:58:29 följande:

    Jag tänkte mest på säkerheten.. om hon inte orkar/hinner se efter honom ordentligt.

    Jo det kanske bytet är, men kortare än den tiden hon annars ska se efter honom.


    Tycker dock att hon överdriver. Så intensiv är han inte som hon vill få det till.
  • Äldre 26 Nov 16:04
    #5

    Om hon inte hanterar situationen så bör hon ta upp det med sin chef, så får denne komma med förslag på lösning tex att chefen "trollar fram" en förskoleplats eller ser till att det kommer en assistent till ditt barn, andra lösningar kan vara att dagmamman får möjlighet att gå iväg med sina dagbarn och göra aktiviteter tillsammans med förskolan/förskolorna så det finns fler vuxna tex ha lek i gympasal, lekplats, pyssel eller andra aktiviteter.

    I sista hand bör ni kopplas in för att själva komma med förslag på lösningar.

    Nu utgår jag från att det är en kommunal dagmamma (dagbarnvårdare) och att det inte är en privat. Är det en privat så tror jag att hon har stor rätt att säga upp ert barn med tex 3 månaders varsel.

  • Anonym (Avbry­t)
    Äldre 26 Nov 16:28
    #6

    Ta bort sonen så fort du kan, dagmamman har redan bestämt sig att hon inte kan så det kommer aldrig bli bra och din son blir lidande. 

  • Anonym (!)
    Äldre 26 Nov 17:48
    #7
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-26 16:00:06 följande:

    Tycker dock att hon överdriver. Så intensiv är han inte som hon vill få det till.


    Nu är det ju dock inte läge att säga att hon har fel i att hon inte orkar ta hand om er son. Byt! Det är inte säkert att en stor barngrupp är värre för honom. Där finns fler pedagoger och barnen delas ofta in i mindre grupper.

    Jag skulle aldrig velat ha kvar mitt barn med någon som inte vill ha honom där.
  • modsey
    Äldre 26 Nov 18:04
    #8

    Om en dagmamma utryckt sig så om mitt barn hade jag inte känt mig trygg att ha honom kvar ! Ring kommun genast och begär förflyttning.

  • Äldre 26 Nov 18:07
    #9
    nnnnnnnn skrev 2017-11-26 16:04:26 följande:

    Om hon inte hanterar situationen så bör hon ta upp det med sin chef, så får denne komma med förslag på lösning tex att chefen "trollar fram" en förskoleplats eller ser till att det kommer en assistent till ditt barn, andra lösningar kan vara att dagmamman får möjlighet att gå iväg med sina dagbarn och göra aktiviteter tillsammans med förskolan/förskolorna så det finns fler vuxna tex ha lek i gympasal, lekplats, pyssel eller andra aktiviteter.

    I sista hand bör ni kopplas in för att själva komma med förslag på lösningar.

    Nu utgår jag från att det är en kommunal dagmamma (dagbarnvårdare) och att det inte är en privat. Är det en privat så tror jag att hon har stor rätt att säga upp ert barn med tex 3 månaders varsel.


    Kan inte tänka mig att privata har rätt att säga upp barnen? Samma regler gällande kö, intag etc gäller för dem.

    Ts, tvivlar på att hon har rätt till det men skulle inte heller vilja ha mitt barn där med de förutsättningarna. Hör om hon kan kontakta kommunen också gällande att få en plats snabbare.
  • Anonym (Va)
    Äldre 26 Nov 18:13
    #10

    Du ska självklart söka ny plats åt honom och samtidigt bena ut var problemet ligger. Vad gör han och hur kan du som förälder arbeta bort det med honom?

Svar på tråden Kan dagmamman begära att vi byter?