• Äldre 27 Nov 15:02
    1861 visningar
    14 svar
    14
    1861

    Husförhör o språkhistoria

    Vet inte om det här är rätt tråd, men jag ska ha en presentation om språkhistoria och mitt fokus är husförhör. Så jag undrar hur husförhören har påverkat/förändrat vårat språk?

    Tack för hjälp!

  • Svar på tråden Husförhör o språkhistoria
  • Äldre 27 Nov 15:07
    #1
    hanna94 skrev 2017-11-27 15:02:17 följande:

    Vet inte om det här är rätt tråd, men jag ska ha en presentation om språkhistoria och mitt fokus är husförhör. Så jag undrar hur husförhören har påverkat/förändrat vårat språk?

    Tack för hjälp!


    Du menar husförhören, katekesen?
  • Äldre 27 Nov 15:13
    #2
    Gaskarl skrev 2017-11-27 15:07:54 följande:
    Du menar husförhören, katekesen?
    Ja precis, hur bidrog det till språkförändring?
  • Äldre 27 Nov 15:47
    #3
    hanna94 skrev 2017-11-27 15:13:25 följande:

    Ja precis, hur bidrog det till språkförändring?


    Vet inte om just husförhören bidrog till språkförändring, vi har väl genomgått en språkförändring över tid.
  • Äldre 27 Nov 15:47
    #4
    hanna94 skrev 2017-11-27 15:13:25 följande:

    Ja precis, hur bidrog det till språkförändring?


    Vet inte om just husförhören bidrog till språkförändring, vi har väl genomgått en språkförändring över tid.
  • Äldre 27 Nov 15:50
    #5
    Gaskarl skrev 2017-11-27 15:47:37 följande:
    Vet inte om just husförhören bidrog till språkförändring, vi har väl genomgått en språkförändring över tid.
    Ja men asså husförhören ledde ju bla till att flera lärde sig läsa och det mer moderna språket gjort av Gustav Vasa speds till folket. Men finns det något mer?
  • Äldre 27 Nov 15:55
    #6

    Hur ska du kunna visa på att husförhören har skapat en förändring? Kan du jämföra mellan områden där det det gjordes husförhör och inte?

  • Äldre 27 Nov 18:53
    #7
    Kjell2 skrev 2017-11-27 15:55:48 följande:

    Hur ska du kunna visa på att husförhören har skapat en förändring? Kan du jämföra mellan områden där det det gjordes husförhör och inte?


    Alltså det måste inte vara något bevis utan mer egna slutsatser. Och eftersom man hade husförhör i hela sverige så blir ju det svårt, men man vet att det har gett resultat eftersom svenskarna va bäst på att läsa i hela europa på den tiden
  • Äldre 27 Nov 19:21
    #8
    hanna94 skrev 2017-11-27 18:53:09 följande:

    Alltså det måste inte vara något bevis utan mer egna slutsatser. Och eftersom man hade husförhör i hela sverige så blir ju det svårt, men man vet att det har gett resultat eftersom svenskarna va bäst på att läsa i hela europa på den tiden


    Var det pga husförhör eller skolning? Och hur vet du att läskunskapen var bäst i Sverige och när?

    Är det egna slutsatser så hitta på något.
  • Äldre 27 Nov 19:43
    #9
    Kjell2 skrev 2017-11-27 19:21:23 följande:
    Var det pga husförhör eller skolning? Och hur vet du att läskunskapen var bäst i Sverige och när?

    Är det egna slutsatser så hitta på något.
    Det var pga av husförhör, kommer inte exakt ihåg när men enligt en undersökning så var Sverige bäst i Euopa
  • Äldre 28 Nov 08:22
    #10

    Någon?

  • Stårsc­han
    Äldre 28 Nov 08:29
    #11
    +1

    Det du egentligen är på jakt efter är att läsa mer om när det lagstiftades om att alla skulle lära sig läsa, redan år 1723. Det var oftast klockaren som hade i uppgift att agera lärare. För att få gifta dig var du tvungen att vara konfirmerad, och för att vara konfirmerad var du tvungen att kunna katekesen. Där har du både piska och morot och tillräcklig bakgrundsinfo för att SJÄLV kunna söka tillräckligt med information för att kunna lösa din skoluppgift. Herregud - du sitter vid en dator som har Google. Jobba lite! Använd hjärncellerna lite!

  • Anonym (Googl­a?)
    Äldre 28 Nov 08:30
    #12

    Mig veterligen så lästes det endast ur bibeln, och inte alltid en svensk sådan. Man fick lära sig stycken utantill och skulle rabbla böner mm när prästen kom och gjorde kontroll. Tittar man i husförhörsböckerna (om man tex släktforskar) så ser man att det var inte någon särskilt hög nivå på läskunnigheten.
    Kan dock köpa att det var högre än i de länder där man inte gjorde liknande husförhör, men det är ju en annan historia.

    Troligen var det först när skolan blev allmän som språkkunskaperna hos gemene man höjdes, innan dess var i princip allt utom bibeln muntligt för alla som var under högklassen.

    Du får väl spåna lite, föreställ dig själv hur det kan ha påverkats. Fattar om du tycker det är jobbigt, men om man inte utmanar sig själv så står man bara still och stampar. ;)

  • Stårsc­han
    Äldre 28 Nov 08:44
    #13
    +1
    Anonym (Googla?) skrev 2017-11-28 08:30:38 följande:

    Mig veterligen så lästes det endast ur bibeln, och inte alltid en svensk sådan. Man fick lära sig stycken utantill och skulle rabbla böner mm när prästen kom och gjorde kontroll. Tittar man i husförhörsböckerna (om man tex släktforskar) så ser man att det var inte någon särskilt hög nivå på läskunnigheten.
    Kan dock köpa att det var högre än i de länder där man inte gjorde liknande husförhör, men det är ju en annan historia.

    Troligen var det först när skolan blev allmän som språkkunskaperna hos gemene man höjdes, innan dess var i princip allt utom bibeln muntligt för alla som var under högklassen.

    Du får väl spåna lite, föreställ dig själv hur det kan ha påverkats. Fattar om du tycker det är jobbigt, men om man inte utmanar sig själv så står man bara still och stampar. ;)


    Gah! Bibeln var svensk från och med Gustav Vasas bibel. Det var ju en av poängerna med hela reformationen!

    Jag blir ärligt talat skrämd av den låga bildningsnivån. Jag gissar att Hanna94 är 23 år vid det här laget, och i så fall är det sannolikt högskole/universitetsnivå på det hon ska redovisa, och det här är ju knappt gymnasienivå. Och än värre blir det ju när TS uppmanas att "spåna lite", istället för att faktiskt studera och sätta sig in i historiska fakta som kan ge jäntan en fakturagrund att stå på INNAN hon börjar spåna. Hon kan ju inte sitta på kammaren och hitta på hur hon tror att det var. Det visar ju på lika stort faktaförakt som det Domald Trump står för.
  • Anonym (Googl­a?)
    Äldre 28 Nov 08:59
    #14
    Stårschan skrev 2017-11-28 08:44:27 följande:
    Gah! Bibeln var svensk från och med Gustav Vasas bibel. Det var ju en av poängerna med hela reformationen!

    Jag blir ärligt talat skrämd av den låga bildningsnivån. Jag gissar att Hanna94 är 23 år vid det här laget, och i så fall är det sannolikt högskole/universitetsnivå på det hon ska redovisa, och det här är ju knappt gymnasienivå. Och än värre blir det ju när TS uppmanas att "spåna lite", istället för att faktiskt studera och sätta sig in i historiska fakta som kan ge jäntan en fakturagrund att stå på INNAN hon börjar spåna. Hon kan ju inte sitta på kammaren och hitta på hur hon tror att det var. Det visar ju på lika stort faktaförakt som det Domald Trump står för.
    Jag ber så högaktligen om ursäkt!
    Mitt tips om att "spåna lite" handlade inte om att TS skulle sätta sig prompt upp och ner och hitta på en historia som lät bra, utan snarare att hon skulle just läsa på lite om husförhören och sen bilda sig en uppfattning utifrån det, eftersom det inte verkade gälla en presentation av ren fakta hon var ute efter.

    Håller dock med om att allmänbildningen ligger på en skrämmande låg nivå i det här landet, och jag är fullt medveten om att jag tillhör den skaran som inte har koll på väldigt mycket av svensk historia.
    En simpel förklaring för egen del är dels att min skolgångs historielektioner la mer fokus på nutida politisk propaganda (intressant nog var det flera olika ämnen som förvandlades till SO-lektioner), och dels ett eget bristande intresse för döda karlar som krigade till höger och vänster (ja, det fanns mer i Sverige historia än så, men jag generaliserar).
Svar på tråden Husförhör o språkhistoria