• Äldre 8 Dec 18:57
    19650 visningar
    15 svar
    15
    19650

    Smärtsamma sammandragningar och ilningar v 26??

    Är gravid i v 26 och är osäker på om det är sammandragningar jag upplever eller ej. Har tidigare känt mig väldigt "tung" och att det gör ont på ett litet knepigt vis vid promenader. Idag var "värsta" promenaden hittills - efter bara ett par minuter känner jag hur det gör ont i ffa nedre halvan av magen och att den blir spänd så jag tvibgas stanna upp lite innan jag fortsätter gå. Detta kommer och går sedan under hela promenaden och jag får gå väldigt långsamt för att minska obehaget. Är det sammandragningar jag upplever?

    Tidigare under dagen och igår har jag känt små smärtsamma väldigt korta ilningar i magen, från naveln och en bit nedåt. Vad är detta?

    Jag har jobbat väldigt mycket sedan sept och de senaste veckorna löpande runt 120%. Kan det bidra till dessa besvär? Men varför skulle det då bli värre när jag tar en promenad? Vilket jag för övrigt inte hinner mer än max 2 ggr i veckan och det i sig gör mig frustrerad eftersom jag normalt sett är en aktiv person som tränar ganska mkt.

  • Svar på tråden Smärtsamma sammandragningar och ilningar v 26??
  • Anonym (Vivek­a)
    Äldre 8 Dec 19:56
    #1

    Försök vila mer. Jag hade det så. Jätte ont när jag gick. Det är sammandragningar. Vila hjälpte för mig

  • Äldre 8 Dec 20:14
    #2

    Det är så alltså.. Även fast det låter så lätt är det det jag har allra svårast för.

  • Anonym (Bm)
    Äldre 8 Dec 20:16
    #3

    Har man smärtsamma sammandragningar i v 26 ska man in för kontroll!

  • Anonym (Bella­)
    Äldre 8 Dec 20:30
    #4

    Är också i v 26 och var hos läkare igår pga. foglossning och kraftiga sammandragningar såsom du beskriver dem. Har jobbat heltid (fram tills igår, nu 100% sjukskriven) och haft mer sammandragningar på jobbet när jag stressat runt eller gått mycket. Dock tog jag urinodling i onsdag och idag ringde bm att jag har urinvägsinfektion vilket i sig kan orsaka sammandragningar enligt både bm och läkare. Får tillägga att jag inte haft symtom på uvi, provet togs pga. mina sammandragningar för att utesluta en infektion. Du kanske borde kolla om det är uvi?

  • Äldre 8 Dec 21:12
    #5
    Anonym (Bm) skrev 2017-12-08 20:16:54 följande:

    Har man smärtsamma sammandragningar i v 26 ska man in för kontroll!


    Har en inbokad tid (sedan innan) nu på måndag. Så ska fråga om detta då. Har inte känt något efter promenaden i alla fall, och har tagit en lugn eftermiddag. Men är det verkligen sammandragningar jag har eller kan det vara simpla ligamentsmärtor?
  • Äldre 8 Dec 21:14
    #6
    Anonym (Bella) skrev 2017-12-08 20:30:09 följande:

    Är också i v 26 och var hos läkare igår pga. foglossning och kraftiga sammandragningar såsom du beskriver dem. Har jobbat heltid (fram tills igår, nu 100% sjukskriven) och haft mer sammandragningar på jobbet när jag stressat runt eller gått mycket. Dock tog jag urinodling i onsdag och idag ringde bm att jag har urinvägsinfektion vilket i sig kan orsaka sammandragningar enligt både bm och läkare. Får tillägga att jag inte haft symtom på uvi, provet togs pga. mina sammandragningar för att utesluta en infektion. Du kanske borde kolla om det är uvi?


    Men oj! Har du mycket besvär? Har också foglossning, och jag märker att den blir värre när jag jobbar mycket (mest pga mycket "upp och ner" från skrivbordsstolen tror jag) men det är ingen panik än. Uvi har inte slagit mig, kanske kan de testa för det också hos bm på måndag.
  • Anonym (Bm)
    Äldre 8 Dec 22:49
    #7
    Mackan87 skrev 2017-12-08 21:12:04 följande:

    Har en inbokad tid (sedan innan) nu på måndag. Så ska fråga om detta då. Har inte känt något efter promenaden i alla fall, och har tagit en lugn eftermiddag. Men är det verkligen sammandragningar jag har eller kan det vara simpla ligamentsmärtor?


    Sdr känner du som kramper som kommer och går i magen. Gör de ont och inte går över i vila är det mycket viktigt att kolla upp det.
  • Äldre 8 Dec 23:22
    #8
    Anonym (Bm) skrev 2017-12-08 22:49:54 följande:

    Sdr känner du som kramper som kommer och går i magen. Gör de ont och inte går över i vila är det mycket viktigt att kolla upp det.


    Ja då var det nog sammandragningar ja. Men de gick som sagt över när jag vilade. Har bara känt hur det spänt lite i magen under kvällen och har haft ett par sådana där lite smärtsamma ilningar mitt på magen. Men ska fråga bm om det som sagt, såvida det inte skulle bli värre i helgen så jag behöv

    er kolla upp det innan dess. Tack för råd!
  • Äldre 9 Dec 19:31
    #9

    Idag var jag på julshopping hela dagen och fick problem igen. Inte så illa som det var under promenaden igår men de där ilningarna mitt på magen som gjorde ont kom lite då och då och det spände och gjorde ont med jämna mellanrum mest på högersidan magen. Dessutom fick jag rätt så ont i svanskotan (som korta stötar) (kan väl inte vara sammandragningar där???) och vid ett tillfälle som mensvärk i nedre delen av ryggen som höll i sig kanske en halv-en minut. När jag vilade blev det bättre men trots att jag sedan gick väldigt sakta hade jag små känningar, om än inte lika mycket som innan.

    Vill inte blåsa upp detta om det bara är vanliga ligamentsmärtor men blir ju ändå lite nojjig. Kan jag vänta tills på måndag när jag ska till BM eller bör jag ringa och höra mig för redan imorrn?

  • Äldre 9 Dec 19:34
    #10

    Ring! Alltid bäst att kolla upp en gång för mycket, finns ingen som helst anledning att vänta tills på måndag.

  • Äldre 10 Dec 08:10
    #11

    Jag ringde faktiskt 1177 redan igår kväll, som skickade mig vidare till förlossningen på sjukhuset. Hade haft de där ilningarna även under kvällen när jag bara satt stilla/låg ner och berättade för min man som självklart blev jätteorolig. Men sköterskan tyckte att eftersom jag hade så lång väg att åka och eftersom det inte verkade jätteakut så kunde vi avvakta lite. Istället ordinerade hon mig vila. Så jag ska väl försöka med det idag trots att jag hade planer på att tapetsera barnrummet.

    Har nu lovat min man att bara jobba mina 100%, inte en minut övertid, men det i sig gör mig stressad med allt som ska hinnas med nu innan jul på jobbet och sedan innan min mammaledighet. Och att jag ens tänker dessa tankar, när jag logiskt sett vet att INGENTING är viktigare än mitt barn, ger mig så dåligt samvete och en olustig känsla i kroppen. Vill klara allt och lite till men har svårt att acceptera när det inte riktigt blir så.

  • Äldre 11 Dec 12:46
    #12

    Att ha för lågt blodtryck kan vara ett tecken på att binjuren inte tillverkar tillräckligt med kortison.

    Alltså drabbas människor som lever extremt stressfulla liv eller människor med svåra trauman.

    Hursomhelst så kan det vara bra att kolla upp det låga blodtrycket (tillsammans med andra symtom) ?bara? lågt blodtryck samt inga andra symptom anses hälsosamt av sjukvården.

  • Äldre 15 Dec 07:58
    #13
    Liftaren i galaxen skrev 2017-12-11 12:46:10 följande:

    Att ha för lågt blodtryck kan vara ett tecken på att binjuren inte tillverkar tillräckligt med kortison.

    Alltså drabbas människor som lever extremt stressfulla liv eller människor med svåra trauman.

    Hursomhelst så kan det vara bra att kolla upp det låga blodtrycket (tillsammans med andra symtom) ?bara? lågt blodtryck samt inga andra symptom anses hälsosamt av sjukvården.


    Var hos BM i måndags och hade bra blodtryck så det har det aldrig varit några problem med. Har inte jobbat mer än mina 100% denna veckan och är otroligt mkt lugnare och gladare överlag. Sen får jag ändå känningar om jag går för fort bara genom korridoren på jobbet men det är väl så det är. En odling har gjorts för att utesluta uvi och det svaret väntar jag på.
  • Äldre 17 Dec 17:44
    #14

    Jag hade sammandragningar från v 18 när jag gick. Blev mer och mer ju närmare bf jag kom. Berodde på GBS.

  • Äldre 25 Dec 11:58
    #15
    Mackan87 skrev 2017-12-15 07:58:41 följande:

    Var hos BM i måndags och hade bra blodtryck så det har det aldrig varit några problem med. Har inte jobbat mer än mina 100% denna veckan och är otroligt mkt lugnare och gladare överlag. Sen får jag ändå känningar om jag går för fort bara genom korridoren på jobbet men det är väl så det är. En odling har gjorts för att utesluta uvi och det svaret väntar jag på.


    Be dem även ta en vaginanl odling. GBS (streptockokee B) kan finnas både i vaginan och i urinen. Jag hade i vaginan och det upptäcktes först inte eftersom dom inte gjorde en sådan vaginal odling utan bara en sticka i urinen. Jag hade sammandragningar och dem tror i efterhand att der var pga GBS
Svar på tråden Smärtsamma sammandragningar och ilningar v 26??